Kat i bur på altan?

Efter vi er flyttet har vi fået en dejlig tagterrasse i 5 etagers højde på ca 12 m2 som jeg selvfølgelig gerne vil have misserne også skal kunne nyde.
Hvis den skal overdækkes skal vi søge tilladelse til det, så det er ret omstændigt.

Jeg overvejer derfor enten at lære dem at gå i sele eller få et bur eller løbe/kravle gård til dem, så de kan få lidt frisk luft, selvfølgelig under opsyn. Jeg er lidt betænkelig mht selen, da det er nogle hurtige vimse misser jeg har. Hvis de får vredet sig ud af den, vil de i værste tilfælde kunne springe op på rækværket og videre ned på et fladt tag og hvem ved, hvad der så kan ske.

Jeg har fundet disse “kravlegårde” hos petdreams, hvor dem med top ville være en mulighed.

http://www.petdreams.dk/katteartikler_l_beg_rde-c-43_93.html?bgsid=90jf4t4733m36bkouivmi501p1

Alternativt har jeg tænkt på at købe et udstillingsbur, men hvor store er de og hvor køber man dem henne?

Er der nogen, som ved, hvor man kan købe de løbegårde som bruges i pensioner og internater?

Tror I det er bedre bare at holde dem inde hele tiden, når de kun vil få udeadgang under meget begrænsede forhold?

På forhånd tak for hjælpen.

Jeg synes de ser for lave ud - husk katte vil gerne i højden.

Kunne du ikke lave et lodret bur op af en væg derude? Det kender jeg en der har, og det elsker katten da. Det er max en meter gange 50 cm i bunden, men 3 meter højt og med hylder osv

ja jeg ville altså ikke have det godt med at lukke en voksen kat inde på den måde.

Kære Heidi.

Sikke 2 smukke katte du har.
Personligt synes jeg også, at kravlegårdene forekommer meget lave. Kunne det evt. være en mulighed at fastgøre et net i henholdsvis top og bund af jeres terrasse hele vejen rundt. På den måde ville I alle kunne vælge, om I ville nyde livet inden- eller udendørs, ligesom I ikke selv ville skulle tænke på at skulle have lukket terrassedøren, hvis misserne ikke var lukket inde i kravlegården eller andet indendørs rum, medens I selv var ude og nyde livet på terrassen, og du ville kunne bruge terrassedøren til sikker udluftning.
På den tyske google kan du søge på katzennetz og se forskellige løsningsforslag ved interesse.

Håber I finder lige præcis den løsning, der passer bedst til jer. Det lyder skønt med en stor terrasse på 5. etage.

Kære Heidi.

Blot for også at gøre dig opmærksom på Musashis fantastiske tråd “Indhegnet have - fordele og ulemper”. Hun skriver, at hun også planlægger noget materiale om indhegning af altaner, så hvis du ikke skal finde en løsning her og nu, kommer der formentlig nogle fine bidrag til dette punkt også. Der er dog allerede nogle links vedhæftet, som også giver forslag til indhegning af altaner.

de kravlegårde du viser bruger jeg som kravlegård til killinger… til det formål kan jeg rigtig godt lide dem, men de er ikke ret høje…

Hvad med evt at købe et net og hænge op i din altan…

[quote=Jane K;345797]Kære Heidi.

Blot for også at gøre dig opmærksom på Musashis fantastiske tråd “Indhegnet have - fordele og ulemper”. Hun skriver, at hun også planlægger noget materiale om indhegning af altaner, så hvis du ikke skal finde en løsning her og nu, kommer der formentlig nogle fine bidrag til dette punkt også. Der er dog allerede nogle links vedhæftet, som også giver forslag til indhegning af altaner.[/quote]

ja - der kommer også om altaner :slight_smile: har selv en killingkøber der har hegnet altan ind - og det er bare så fint og misserne nyder det meget

er på et svensk forum hvor jeg også er, har været mange gode eksempler på indhegning af altan (hvordan man gør det afhænger jo af altans konstruktion) - skal nok finde nogle gode fotos…

jeg ville gå i gang med at undersøge hvordan og hvor der skal ansøges - du og misserne vil få meget mere ud af altanen hvis den er sikkert lukket af…alt andet tror jeg bare vil skabe for mange ‘farlige situationer’ og være besværligt - tænk på om sommeren hvor i helt sikkert gerne vil have dør stående åben…

hvis du viser nogle fotos af altan kan det være jeg kan finde fotos af tilsvarende hegnet ind

Altså vi har en lille altan hvor kattene kommer ud, uden sele eller noget… Det er langt fra optimalt, og jeg tror ikke jeg tør gøre det så meget til sommer, da jeg ikke helt stoler nok på Basil. Bamse har alt den tid vi har haft ham været der ude, og gået frem og tilbage.

Så jeg vil også gerne se nogle smarte løsninger. :slight_smile:

Jeg har stor respekt for katte og højder - har selv haft en kat, der for
mange år siden røg ud fra 2. sal og ned på en parkeringsplads. Han så
en fugl og glemte lige at konsekvensberegne, hvad der sker, når man
springer og ikke har vinger.

Man skal virkelig ikke tage nogen chancer - når først jagtinstinktet sætter
ind, så tænker katten ikke på, om den befinder sig på 1., 2. eller 3. sal :rock:

Så gitter eller net for altanen, hvis katten overhovedet skal derud,
alternativt en sele med tilpasset kort line.

Altså, med det forbehold, at jeg har persere - ovenikøbet halvgamle kastrater - så fungerer det fint med et Karlie-net, købt i Maxizoo.
Det er sat fast ind under altankanten (muret altan med stenkant i hoftehøjde) og ca 180 cm op. På stenkanten står der tæt af store urtepotter snøret fast til det solide metal-rækværk, der er i midten af stenkanten. Planterne gror så op på ydersiden af nettet. Det er bl. a. roser og klatreplanter.
Ingen af mine har forsøgt at hoppe eller klatre ud, men jeg er omhyggelig med at holde øje alligevel.
Her i det tidlige forår, hvor der pippes ivrigt i gården, så er altandøren kun kortvarigt åben, og kun under opsyn!
For selv en gammel exo-svend på 11 bliver ivrig, når han hører pipper! :savle:
Jeg har også købt sådan en hvalpe/killinge-kravlegård (a la den grønne Trixie-model) til at bruge, hvis vi på en meget varm sommerdag opholder os i skygge på den noget mere kølige tagterrasse. Eller venners have etc.
Da mine 2 snorksover hele eftermiddagen, er sådan en en god måde at holde dem beskyttet på. Selvklart har jeg en solid boks med også, hvis der skulle komme en hund derop (strengt taget må dyrene ikke være på fællesarealerne, hverken vaskeri eller tagterrasse).

[quote=Charlotte Oeh.;345858]Jeg har stor respekt for katte og højder - har selv haft en kat, der for

ind, så tænker katten ikke på, om den befinder sig på 1., 2. eller 3. sal :rock:

alternativt en sele med tilpasset kort line.[/quote]

Kære Charlotte.
Åh, nej hvor forfærdeligt - og jeg er helt enig med dig i, at vi må indrette os i forhold til deres jagtindstinkt.

[quote=lenschow;345769]Jeg synes de ser for lave ud - husk katte vil gerne i højden.

Kunne du ikke lave et lodret bur op af en væg derude? Det kender jeg en der har, og det elsker katten da. Det er max en meter gange 50 cm i bunden, men 3 meter højt og med hylder osv[/quote]

Jeg har tænkt på det, men vi har desværre ikke en mur vi kan sætte det op af, da altanen er bygget ovenpå naboejendommens flade tag. Det kan ses på billederne. Håber det giver mening :slight_smile:

[quote=Jane K;345785]Kære Heidi.

Sikke 2 smukke katte du har.
Personligt synes jeg også, at kravlegårdene forekommer meget lave. Kunne det evt. være en mulighed at fastgøre et net i henholdsvis top og bund af jeres terrasse hele vejen rundt. På den måde ville I alle kunne vælge, om I ville nyde livet inden- eller udendørs, ligesom I ikke selv ville skulle tænke på at skulle have lukket terrassedøren, hvis misserne ikke var lukket inde i kravlegården eller andet indendørs rum, medens I selv var ude og nyde livet på terrassen, og du ville kunne bruge terrassedøren til sikker udluftning.
På den tyske google kan du søge på katzennetz og se forskellige løsningsforslag ved interesse.

Håber I finder lige præcis den løsning, der passer bedst til jer. Det lyder skønt med en stor terrasse på 5. etage.[/quote]

Taaak, misserne synes også selv de er deeeejlige :slight_smile:
Jeg har kigget på zooplus, og har fundet net og udstyr til at fastgøre det med på det eksisterende rækværk.

Gad vide om det er holdbart nok?

Jeg vil nok anskaffe en netdør under alle omstændigheder, hvis den kan laves så den passer til vores lille terrassedør.
Den kan købes her:

[quote=Jane K;345797]Kære Heidi.

Blot for også at gøre dig opmærksom på Musashis fantastiske tråd “Indhegnet have - fordele og ulemper”. Hun skriver, at hun også planlægger noget materiale om indhegning af altaner, så hvis du ikke skal finde en løsning her og nu, kommer der formentlig nogle fine bidrag til dette punkt også. Der er dog allerede nogle links vedhæftet, som også giver forslag til indhegning af altaner.[/quote]

Tak jeg har set den, rigtig godt initiativ Musashi :ok:

[quote=line_refsgaard;345799]de kravlegårde du viser bruger jeg som kravlegård til killinger… til det formål kan jeg rigtig godt lide dem, men de er ikke ret høje…

Hvad med evt at købe et net og hænge op i din altan…[/quote]

Nej, jeg er heller ikke så for at de ikke er højere, men tænkte de kunne bruges som midlertidig løsning og man kunne evt. sætte to sammen, så den blev lidt større.

[quote=Musashi;345827]ja - der kommer også om altaner :slight_smile: har selv en killingkøber der har hegnet altan ind - og det er bare så fint og misserne nyder det meget

er på et svensk forum hvor jeg også er, har været mange gode eksempler på indhegning af altan (hvordan man gør det afhænger jo af altans konstruktion) - skal nok finde nogle gode fotos…

jeg ville gå i gang med at undersøge hvordan og hvor der skal ansøges - du og misserne vil få meget mere ud af altanen hvis den er sikkert lukket af…alt andet tror jeg bare vil skabe for mange ‘farlige situationer’ og være besværligt - tænk på om sommeren hvor i helt sikkert gerne vil have dør stående åben…

hvis du viser nogle fotos af altan kan det være jeg kan finde fotos af tilsvarende hegnet ind[/quote]

Ja. det smarteste ville selvfølgelig være at indhegne hele terrassen. Vi skal søge kommunen om tilladelse. Jeg tror egentlig ikke det er nødvendigt at søge om tilladelse, hvis vi “bare” sætter net op. Det skal selvfølgelig fastgøres forsvarligt, så det ikke kan flyve ned i hovedet på folk, der går på gaden.

Jeg har smidt fotos ind i indlæg #12 og det ville være super, hvis du har nogle gode ideer :thumbup:

[quote=Bamse;345836]Altså vi har en lille altan hvor kattene kommer ud, uden sele eller noget… Det er langt fra optimalt, og jeg tror ikke jeg tør gøre det så meget til sommer, da jeg ikke helt stoler nok på Basil. Bamse har alt den tid vi har haft ham været der ude, og gået frem og tilbage.

Så jeg vil også gerne se nogle smarte løsninger. :)[/quote]

Ja hvis de bare ville blive liggende på gulvet og gå lidt rundt, ville det være fantastisk, meeen så kommer der lige en fugl og så ved vi, hvad der sker :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;345858]Jeg har stor respekt for katte og højder - har selv haft en kat, der for

alternativt en sele med tilpasset kort line.[/quote]

Det var da forfærdeligt med din kat Charlotte.
Nej, jeg tør heller ikke lukke dem derud, hvis det ikke er forsvarligt.

[quote=MiSi;345859]Altså, med det forbehold, at jeg har persere - ovenikøbet halvgamle kastrater - så fungerer det fint med et Karlie-net, købt i Maxizoo.
Det er sat fast ind under altankanten (muret altan med stenkant i hoftehøjde) og ca 180 cm op. På stenkanten står der tæt af store urtepotter snøret fast til det solide metal-rækværk, der er i midten af stenkanten. Planterne gror så op på ydersiden af nettet. Det er bl. a. roser og klatreplanter.
Ingen af mine har forsøgt at hoppe eller klatre ud, men jeg er omhyggelig med at holde øje alligevel.
Her i det tidlige forår, hvor der pippes ivrigt i gården, så er altandøren kun kortvarigt åben, og kun under opsyn!
For selv en gammel exo-svend på 11 bliver ivrig, når han hører pipper! :savle:
Jeg har også købt sådan en hvalpe/killinge-kravlegård (a la den grønne Trixie-model) til at bruge, hvis vi på en meget varm sommerdag opholder os i skygge på den noget mere kølige tagterrasse. Eller venners have etc.
Da mine 2 snorksover hele eftermiddagen, er sådan en en god måde at holde dem beskyttet på. Selvklart har jeg en solid boks med også, hvis der skulle komme en hund derop (strengt taget må dyrene ikke være på fællesarealerne, hverken vaskeri eller tagterrasse).[/quote]

Det lyder som en dejlig altan Misi :slight_smile:
Jeg tænkte også, at sådan en løbegård, ville give dem mulighed for at få lidt frisk luft, mens de tog en lille lur og samtidig kunne være sammen med os, selvom det ikke er 100% optimalt.

[quote=Mislingen;346339]Det var da forfærdeligt med din kat Charlotte.
[/quote]

Han overlevede altså, må jeg hellere lige tilføje. Men respekt fik jeg!

Kunne man ikke forestille sig at bygge et bur op omkring jeres terassedør
som en slags sluse med dør ud til tagterassen. Så kunne I selv gå helt ud
på terassen, mens kattene måtte “nøjes” med frisk luft og lidt sol i selve
slusen?

Så vil I også kunne have terassedøren åben på en varm dag, fordi den kun
åbner ud i slusen.

[quote=Mislingen;346327]

[/quote]

Det var dejligt, men han fik vel nogle skrammer, eller var han super heldig?

[quote=Charlotte Oeh.;346362]Kunne man ikke forestille sig at bygge et bur op omkring jeres terassedør
som en slags sluse med dør ud til tagterassen. Så kunne I selv gå helt ud
på terassen, mens kattene måtte “nøjes” med frisk luft og lidt sol i selve
slusen?

Så vil I også kunne have terassedøren åben på en varm dag, fordi den kun
åbner ud i slusen.[/quote]

Det er en rigtig god ide :thumbup: