Kat i Cabine eller som Cargo?

Jeg vil meget gerne trække på jeres erfaring med at importere katte, især over atlanten.

Hvad er fordel og ulempe ved at have den i Cabinen og hvad er fordel ulempe ved at sende katten som Cargo?

Hvad sværger du til?

Jeg ved hvad mit pyldremor hjerte siger, men det skal være det der er bedst for katten.

Jeg er rejst til USA med kat i kabinen - det bruger jeg altiid er det muligt.

Jeg er rejst fra Sweitz med en han cargo og en drægtig hun i kabinen, da man kun må have en med i kabinen. Cargo var dyrt, men ejg ville jo gerne ha’ ham med hjem …

Den der rejste cargo var mindst stresset …

[quote=Lis Dahlstrøm;425413]Jeg er rejst til USA med kat i kabinen - det bruger jeg altiid er det muligt.

Jeg er rejst fra Sweitz med en han cargo og en drægtig hun i kabinen, da man kun må have en med i kabinen. Cargo var dyrt, men ejg ville jo gerne ha’ ham med hjem …

Den der rejste cargo var mindst stresset …[/quote]

Oh tak for dit svar, hvorfor bruger du helst Cabine og kan du huske prisen på at have dem med inde?

Når det er en killing der er tale om er der så nogen måde at omgå reglen med Rabies lige som der er fra sverige? Ved du det

Der er ingen maade at omgaas diverse rabiesregler desvaerre.

Som Lis siger, saa er det ikke stressende for katten at rejse som “stor baggage” - de faar mere plads og mere ro.
Naar det er sagt, saa rejser jeg ogsaa helst med katten i kabinen - isaer hvis rejsen involverer flyskift - da jeg saa ved, hvor den er hele tiden.

Min erfaring er, at det koster det samme at rejse med katten som haandbagage og “stor bagage”. Ikke alle flyselskaber accepterer dyr i kabinen - saa tjek lige det valgte flyselskabs politik paa omraadet.

At kattene rejser med egt cargo - med cargofirma - har jeg kun proevet 3 gange i de mange aar, jeg har haft kat (2 gange har det vaeret nationale krav). Alle gangene har kattene vaeret ganske stressede af oplevelsen. For slet ikke at tale om den eksorbitante pris den slags cargofirmaer tager for deres ydelser - og bureaukratiet involveret.

Dyrlægen berettede for mig at indførsel i EU lande kan foretages rabiesfrit mellem 12 uger og 3 måneder.

Jeg ledt med lys og lygte for at finde det på tryk.

jeg har kun prøvet kabine, men to gange. det gik fint og stressede ikke katten synderligt. det var kortere ture hhv helsinki-kbh - århus samt warzawa-kbh-billund.

jeg tror ikke jeg havde mod på det til usa, for det er en meget lang tur for katten på meget lidt plads og uden bakke mm.

at have dem med i kabinen har faktisk været sjovt, folk er nysgerrige og positive og det har givet anledning til gode samtaler og megen sjov.
selv tolderne har syntes det var sjovt og anderledes.

[quote=Naja;425416]Oh tak for dit svar, hvorfor bruger du helst Cabine og kan du huske prisen på at have dem med inde?

Når det er en killing der er tale om er der så nogen måde at omgå reglen med Rabies lige som der er fra sverige? Ved du det[/quote]

Jeg har ikke sagt jeg helst bruger cargo - men eftersom jeg havde to katte og jeg kun måtte have en med i kabinen var der ikke andre muligheder.

Hvad jeg bestemt ikke kunne lide var katten var ude af syne - jeg blev direkte dårlig da vi gik fra flyet og jeg så tranportkassen komme kørende på en ladvogn. Blev dårlig igen da han bare stod på gulvet der hvor bagagebåndene er - enhver kunne ha’ samlet ham op.

Jeg husker kun at ham der kom i lasten kostede mere en min egen billet.

Til gengæld betalte jeg kun 125 for kabine da jeg fløj til WA - jeg blev spurgt hvad det kostede med kat i kabine - så sagde jeg det billigste jeg nogenside havde betalt kr 100 fra stockholm - så sagde han 125 for katten til WA - feeedt …

Begge vore snow shoe er fløjet som cargo hertil. Ingen af dem var stressede af turen. De rejser i opvarmede kabiner og der er tilsyn med dem under turen. Når de kommer til lufthavnen, venter de igen i opvarmede rum under tilsyn, til man får sin kat udleveret.
De var rigtig søde til at fortælle hvordan vores kat havde det, mens vi ventede på at få dem udleveret og her da vi hentede Viggo, gik der en dame fra boking ned for at kigge til ham og kom og fortalte han havde det fint og han lå og puttede under et tæppe.
Selvfølgelig tror man ikke rigtig på det, før man står med sin skat i armene, men sådan er vi jo indrettede.:slight_smile:
Knus Elin

Jeg har kun to gange måttet sende katte afsted med fly - begge gange 2 killinger sammen og som cargo, det ene var en relativ kort tur til Tyrkiet, anden gang var til USA med mellemlanding, en laaang tur … begge gange gik det fint, selvom jeg var ved at dø af skræk!
Hvis det var muligt ville jeg have foretrukket at ledsage dem og have dem med i kabinen, selvom jeg såmænd nok tror, at killingerne har fået fin behandling af både cargofirma mv., så ville jeg bare have det bedre med at have dem hos mig.

Det skriver jeg heller ikke Lis :slight_smile: Jeg skriver Cabine :wink:

Altså jeg ville nok hverken kunne spise eller sove hvis jeg fik sendt en kat med Cargo, men min tanke var også at de har det fint så længe man sørge for at finde et selv der der har prøvet det før.
Når man har dem med i Cabinen, hvordan forgår tolden så? og skal man igennem noget dyrlæge når man lander?

Ja, grænsedyrlægen skal bestilles - ham skal ha’ penge - det skal told og skat også.

Det er når katten flyver cargo uden ledsager.

I kabinen plejer man at gå lige igennem - nogengange vil de se papirer på rabies vaccination

Jeg har aldrig skulle fortolde kattene, der er rejst med som haandbagage - hvad enten det er i kabinen eller som “stor bagage”. Man kan dog risikere at blive standset for at skulle vise gyldig rabiesvaccination.

Cargofirmaerne skal aflevere kattene ved graensedyrlaegen og graensetolden, saa der betales told og alle importpapirerne tjekkes i mindste detalje.

Her er linket til reglerne for indførsel af ikke rabbiesvaccineret killing under 3 mdr http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger_bilag_II_lande.htm
der finder man også skemaet som skal udfyldes.

Fra Sverige, Malta, Irland og UK kan man indfører kattene mellem 12. og 13. uge uden at søge dispensation http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger_Irland_Malta_Sverige_UK.htm

[QUOTE=En forhenværende bruger;425468]Her er linket til reglerne for indførsel af ikke rabbiesvaccineret killing under 3 mdr http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger_bilag_II_lande.htm
der finder man også skemaet som skal udfyldes.

Fra Sverige, Malta, Irland og UK kan man indfører kattene mellem 12. og 13. uge uden at søge dispensation http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/hvalpe_killinger_Irland_Malta_Sverige_UK.htm[/quote]

Det vil sige det kan lade sig gøre hvis man for lov? Jeg ved godt jeg er lidt tung og danse med.