Kat. IV katte - hvordan ser DIN perfekte siatalermis ud? :)

Afledt af kommentarer i en anden tråd, kom jeg til at tænke på, hvad vi mon hver især synes er den perfekte Kat. IV mis?
Nogle er jo til de MEGET typede, andre til de mere ‘moderate’. :slight_smile:

Så hvordan synes DU, at den perfekte siataler (eller PEB :cool2:) ser ud?
Har du én bestemt yndlingsmis i tankerne? :slight_smile:

Og hvilke tanker, gør du dig, når du skal vælge en kat? Hvad vægter højt, og hvad vægter knap så meget? Sind/psyke, farve, type, udstillingspotentiale - eller noget helt andet? Eller beror det simpelthen bare på tilfældigheder - eller ‘forelskelse’? :tihi:

Der er jo selvfølgelig nok en del forskel i kriterierne, alt efter om man er kælekatteejer, udstiller og/eller opdrætter. :slight_smile:

Vores misser er faktisk ikke valgt ud fra særligt meget andet end at de:

  1. var siatalere :høhø: og
  2. var SÅ søde og smukke og nuttede :wehuu: og
  3. virkede til at have et sind, der kunne passe ind i ‘flokken’. :slight_smile:

Ellers har jeg såmænd indtil nu ikke tænkt så meget over hverken type eller farver - og at de har lidt ‘småfejl’ betyder heller ikke spor. :slight_smile:

Men jeg er begyndt at blive krævende nu - jeg har en idé om, hvordan min ‘ønskemis’ kunne se ud. :tihi:
Nu vil jeg jo godt have en Peterbald som næste mis - og tænk, hvis man kunne få en velour, bicolour blå/hvid :love2: - og så med en øjenfarve som den her fine mis på forsiden: http://www.hidcote.de/ :besvimer::besvimer::besvimer:

Mht. type, så kan jeg godt li’, at de er rimeligt typede - men jeg er ikke til de HELT vilde ekstremer…ørerne KAN blive for store, og de KAN komme for langt ned på siden af hovedet IMO. :høhø:

Men måske ændrer jeg mening med tiden - der var jo også engang, hvor jeg synes, at siatalere sådan helt generelt ikke var synderligt kønne og så sære ud! :yikes:
Den tåbelige tanke kom jeg HELDIGVIS hurtigt væk fra…:høhø: Jeg skulle bare lige opdage deres helt særlige skønhed - og vidunderlige sind. :inlove:

Nu ejer jeg ikke en kat. IV kat, og har kun mødt disse på udstillinger, men umiddelbart rent udseende mæssigt er jeg hos DENNE type kat mest til de ekstreme :ups: Selvfølgelig aldrig så det går ud over sundheden.

Har du da mødt nogen meget ekstreme på udstillinger i Danmark? :?

Måske er der forskel på, hvad vi ser som ekstremt…? :tihi:
Jeg tror aldrig, jeg har set et billede af en ‘dansk’ kat, der var for ekstrem faktisk. Det er mest på udenlandske hjemmesider, jeg er stødt på nogen, der har set en tand for sære ud…:høhø:

Den perfekte siam er en harmonisk kat i forhold til både eksteriør og sind :slight_smile:
Ingen ører på siden af hovedet, men den berømte trekant :slight_smile: Ikke for dybtliggende øjne, men velplaceret i kraniet :slight_smile:
Lange slanke ben og krop, kort tæt pels og så blå øjne som muligt :slight_smile:

Så når jeg ser efter kat, ser jeg først og fremmest efter om den er harmonisk :slight_smile:

Men vi ved jo godt den perfekte ikke findes :wink: Hvilket jo også er derfor Dione gerne må gro sin hale bare 3 cm længere :slight_smile: De få cm ønsker jeg mig i julegave;)

Hvad sind angår, så skal den være robust. Jeg HAR haft sky katte, og det orker jeg simpelthen ikke :slight_smile: Det kræver et enormt arbejde at få sådan en kat til at trives, og det bliver rigtigt svært, hvis man har flere katte :slight_smile:

Og så skal den snakke :smiley: jeg elsker siams konstante sludren.

Når så de fleste kriterier er opfyldt og jeg skal vælge kat, så er der noget helt udefinerbart, der også spiller en rolle :slight_smile: Enten så klikker det eller så gør det ikke :slight_smile: Det skal klikke før det er et rigtigt godt match :slight_smile:

Skal jeg komme med et billede af den næsten perfekte kat, der ikke er min egen, så må det være Ann Rs Tullen. Jeg er forgabt i den kat :slight_smile:

Jeg er blevet helt vild med de dersens siam og orier :hjerte: :hjerte:

… og langhårede orier, og balinesere og og og og… :tihi:

Tullen er noget nær den smukkeste jeg har set - hendes laaange linjer og hendes ører. Hun er tæt på mit ideal. Men ellers kan jeg nævne en kat jeg har sukket over på billeder i sin tid:
Falstrias Clemente. Så smuk en kat.
http://www.cattery-falstria.dk/Clemente/clemente.htm

Når det er sagt, er det nu ikke kun udseende som sådan der fanger mig. Greven var måske ikke den mest perfekt typede orientaler. Men han havde personlighed, karisma, x-faktor… i en grad, så man nærmest gik bagover. Donna havde det også. Og det dér, udefinerlige… det er også vigtigt, men svært at beskrive i ord. :gruble:

Orv - kigger lige på billedet af Clemente igen.
Hvorfor har de katte jeg synes er dejligst altid gebisset stikkende ud af munden? :smiley: Både Greven og Donna havde også det lille særpræg. :slight_smile:

Jeg synes så, at Lucky er en af de flotteste orientalere, jeg nogensinde har set…:wink:

Den her lille cinnamon ori er bare såååå smuk :hjerte: :wehuu:

Udefinerbare, x-faktor og alt der i mellem :slight_smile:

Jeg bevæger mig lidt på gyngende grund, men vil på forhånd sige, det ikke er for at støde andre racer :slight_smile:
Men personligt har jeg aldrig oplevet at se ind i et par øjne som hos siam og så “forbinde”. En siams øjne ER virkelig sjælens spejl. Det lyder måske russisk for nogle, men jeg er heller ikke i tvivl om at andre vil vide helt, hvad jeg mener :slight_smile:
Jeg kan se i mine siams øjne og “tale” med dem uden at der siges en lyd. Vi kan fornemme hinanden, og de ejer mig, men lader mig få et glimt af deres inderste.

Uha… jeg håber ikke I synes jeg er ligeså bindegal, som jeg måske lyder :wink:

Kender i Okonor? http://www.okonor.hu/

Mange er helt SYGE med deres katte - men jeg synes altså, at mange af deres avlskatte er for ekstreme…
Harmonisk er et godt ord - og det er netop dét, mange af disse katte IKKE er - altså efter MIN mening. :wink:

Mange tak :slight_smile: Det er desværre ikke min fortjenste, men jo han er også smuk :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;961301]Kender i Okonor? http://www.okonor.hu/

Mange er helt SYGE med deres katte - men jeg synes altså, at mange af deres avlskatte er for ekstreme…
Harmonisk er et godt ord - og det er netop dét, mange af disse katte IKKE er - altså efter MIN mening. ;)[/QUOTE]

Ja jeg kender dem og det var faktisk dem, der var i mine tanker, da jeg brugte ordet harmonisk, for det er de heller ikke i mine øjne :slight_smile:

Årh, hvem var det nu jeg sådan en rigtig nydelig og moderat siam hos for ikke så længe siden… Hmm… Nå, ja…
Men som det nok fremgår så er jeg til det knap så ekstreme. Stadig i en moderne type, men ørerne kan sagtens blive FOR store, for firkantede, og komme for langt ned under hagen og side.

Lucky er i øvrigt et ganske godt bud på hvor min smag ligger :slight_smile:

(satser på at Luise ikke har noget imod at jeg viser ham :tihi:)

[QUOTE=Diana F;961301]Kender i Okonor? http://www.okonor.hu/

Mange er helt SYGE med deres katte - men jeg synes altså, at mange af deres avlskatte er for ekstreme…
Harmonisk er et godt ord - og det er netop dét, mange af disse katte IKKE er - altså efter MIN mening. ;)[/QUOTE]

De har nu en hel del rigtig smukke hunkatte. Deres hankatte er jeg generelt ikke så vild med.

Der er en enkelt af hunkattene, jeg faktisk synes er RIGTIG flot, det er Riki-Tiki-Tavi, SIA n. :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;961299]Udefinerbare, x-faktor og alt der i mellem :slight_smile:

Jeg bevæger mig lidt på gyngende grund, men vil på forhånd sige, det ikke er for at støde andre racer :slight_smile:
Men personligt har jeg aldrig oplevet at se ind i et par øjne som hos siam og så “forbinde”. En siams øjne ER virkelig sjælens spejl. Det lyder måske russisk for nogle, men jeg er heller ikke i tvivl om at andre vil vide helt, hvad jeg mener :slight_smile:
Jeg kan se i mine siams øjne og “tale” med dem uden at der siges en lyd. Vi kan fornemme hinanden, og de ejer mig, men lader mig få et glimt af deres inderste.

Uha… jeg håber ikke I synes jeg er ligeså bindegal, som jeg måske lyder ;)[/QUOTE]
Nej… jeg ved godt hvad du mener…

Jeg kan især godt lide deres Kissimmee Alamoana.

[QUOTE=Diana F;961277]Har du da mødt nogen meget ekstreme på udstillinger i Danmark? :?

Måske er der forskel på, hvad vi ser som ekstremt…? :tihi:
Jeg tror aldrig, jeg har set et billede af en ‘dansk’ kat, der var for ekstrem faktisk. Det er mest på udenlandske hjemmesider, jeg er stødt på nogen, der har set en tand for sære ud…:høhø:[/QUOTE]

Nej sådan synes jeg nu heller ikke jeg skrev det :slight_smile:
Det er bl.a. fra nogle billeder der er vist herinde igennem tiden, som folk har kaldt “ekstreme” som netop kom udenlands fra, at jeg synes er smukke.

[QUOTE=Ann R;961310]Nej… jeg ved godt hvad du mener…

[/QUOTE]

Sikke et blik! :besvimer: :love2:¨

Ja, jeg ved heller ikke rigtigt, hvordan man skal beskrive det særlige ved de siatalere…og nu har jeg jo kun haft huskatte førhen - så jeg har jo ikke den store erfaring med alle mulige racer. :cool2:

Men der er ingen tvivl om, at de intelligensmæssigt ligger ret højt - i hvert fald i forhold til de huskatte, jeg har haft…:cool2: (undskyld, husmisser! :ups:)
Det ER bare som om, at de forstår utroligt meget - at de så ikke gider lystre og opføre sig ordentligt, fordi de er nogle lømler, det er så en HEL anden sag…:tihi:

[QUOTE=ThildeL;961312]Nej sådan synes jeg nu heller ikke jeg skrev det :slight_smile:
Det er bl.a. fra nogle billeder der er vist herinde igennem tiden, som folk har kaldt “ekstreme” som netop kom udenlands fra, at jeg synes er smukke.[/QUOTE]

Ah, okay - på den facon…:slight_smile:
Det var bare fordi du skrev, at du kun havde mødt dem på udstilling, at jeg troede, det var DE katte, du talte om…:slight_smile: