Kat. IV katte - hvordan ser DIN perfekte siatalermis ud? :)

[QUOTE=Diana F;961317]Ah, okay - på den facon…:slight_smile:
Det var bare fordi du skrev, at du kun havde mødt dem på udstilling, at jeg troede, det var DE katte, du talte om…:)[/QUOTE]

Nåeh neej det var mere at jeg ikke rigtig kan sige noget om temperamentet (altså udover hvad jeg har set i div. videoer herinde og på udstillinger).
Generelt synes jeg bare at kat. IV (især orientalere korthåret og langhåret - uden maske) er noget af det smukkeste. De der brede næser :wehuu:

Hende synes jeg så er en anelse for smal og spids i hovedet…:tihi: Men Korona og Kreta synes jeg også er ret kønne. :slight_smile:

Årrrh ja! :hjerte:

Jeg er nok nødt til at smide en del billeder så :slight_smile:

Se, jeg opdrætter jo og ser jo derfor selvfølgeligt på flere ting end “kun” det ydre;

Helbred & et super godt sind er et must!!
Det er simpelthen to ting som jeg ikke går på kompromis med! :regler:

Dernæst kommer stamtavlen - den skal helst være interessant og ikke for “genkendelig” (vores genpulje er lille, så det er dejligt når det ikke er de samme katte der altid står i stamtavlen :wink: ).

Derefter kommer kattens farve & type :slight_smile:
Hos Orientaleren er Chokolade, Cinnamon, Fawn og Lilla - alle gerne med hvidt, at foretrække i min bog.
Hos Peterbalden er farven knap så vigtig - men den må stadig gerne være med hvid - men til gengæld kan jeg hos PEB også godt leve med striber - hvilket jeg ikke kan ha’ på en OSH :wink:
Typen gør sig gældende for begge dele - profil og øjne er noget af det jeg er mest sippet med (og noget af det sværeste at arbejde med IMO) - ørene må gerne være store og åbne - men ikke for store og for lavt satte! :slight_smile:

Men med kattens farve & type er det også sådan, at ens (i al fald mine) grænser hele tiden flytter sig. Hvad jeg idag ser som en pæn moderat kat og som jeg gerne vil arbejde med, ville jeg have forsvoret skulle sætte sine ben i mit hjem for 5 - 8 år siden :smiley:
Men sådan er det måske med flere ting :tihi:

Men altså en lille foto kavalkade af katte som IMO er nogle af de smukkeste i Kat IV.:

Ham her har den ultimative smukkeste profil jeg kan forestille mig - både for en OSH/SYS/PEB:

Ham her er SÅ smuk - og på grænsen for typen på Kat. IV. kattene IMO.

Men jeg må erkende at jeg også selv er indehaver af en enkelt eller to som ikke er helt ved siden af, for hvad jeg ser som det ideale for en Kat. IV kat (lige nu i al fald :wink: ):

Åhhh ja, jeg kunne jo svælge rundt i alle de smukke katte, hele natten om jeg ville :hjerte:

/Mette :tihi:

Kronk er altså også en virkelig flot mis - jeg har altid været helt vild med hans ører - de har så fin facon, og de sidder godt. :ok:

Og den Seychellois dér - hold nu OP, den er fin! :besvimer:

Farvemæssigt har jeg altså VIRKELIG en svaghed for ‘med hvidt’ - både på maskemisserne og ori’erne. :cool2:

Og jeg er faktisk heller ikke sååå vild med pletter og striber - ved ikke helt hvorfor…sådan er det bare…:tihi: Men ingen regel uden undtagelser, der var da en PEB til salg på blocket.se i lang tid, og han var plet-mis - og ham var jeg altså lidt forelsket i…:love2:

Mette - Har du flere billeder af SYS’en? Jeg synes personligt at hans profil går noget over i en flad top - men det var måske netop ikke med i din betragtning? :slight_smile:

argh
For hulan Diana - nu sidder jeg jo her og savler…!!

Glemte denne her:

Lang og elegant - se lige halen “piske-agtig” siger standarden! :ok:

Og:

Ørene er ikke lige mig - men udtrykket! WOW! :slight_smile:
Og så er den pinched (staves?) - hvilket IRL ikke er et plus - men jeg elsker det… :ups:

Og hende her:

Og…:

Og… og… og…

suk

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;961346]argh

Glemte denne her:

/Mette[/QUOTE]

Se, det er jo SÅDAN én, du skal lave til mig! :høhø:

Jeg har set et par af de der PEB-billeder før på nettet faktisk…det er jo dejligt tidsfordriv sådan at falde i svime over misser fra alle mulige lande…:tihi:

[QUOTE=Mette Mejdahl;961346]argh

Glemte denne her:

Og:

Og hende her:

Og…:

Og… og… og…

suk

/Mette[/QUOTE]

Fortæller du ikke hvad du så synes er pænt ved de enkelte katte? :slight_smile:

Hvad vil flad top sige? Er det dér mellem ørerne? Skal det runde mere da?
(Ja, jeg HAR jo ikke meget forstand på standarder og den slags…:tihi:)

Ja, der findes en del - han er SMUK!
Her som killing - i profil:

Han hedder Felides Vivres Furr-Tune.

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;961355]Ja, der findes en del - han er SMUK!
Her som killing - i profil:

Han hedder Felides Vivres Furr-Tune.

/Mette[/QUOTE]

Ja, dér fejler toppen i hvert fald ikke noget :slight_smile:

Har sat en kommentar ind hos de to første - og nu kan jeg ikke redigere mere (foraet sletter det… suk ).
Men det er egl. det samme jeg kan sige om de to næste billeder - først elegancen mums og næst, udtrykket og ja… den er pinched… :ups:

/Mette

Nej, men det er SÅ svært når de bliver voksne og får et laaaangt hoved - de har det med at blive flade ovenpå!

Min Flap er noget af det mest fladpandede (fnis) og Kronk er også derhen af…
De bliver nemt flade - jo længere hovedet er, jo fladere bliver de ofte IMO.

Lige nu har min Jacquotte det fineste hoved - det er så fint afrundet hen over toppen, men lur mig om ikke det ændrer sig med tiden! (Hendes profil er så ikke noget at råbe hurra for - hun har arvet lidt fra hendes far der - but you cant have it all :wink: ).

/Mette

Nu må i altså lige forklare for os amatører…:venter:

Hvad hulen er pinched? :confused:

[QUOTE=Diana F;961368]Nu må i altså lige forklare for os amatører…:venter:

Hvad hulen er pinched? :confused:[/QUOTE]

Ååååååndskyld!! G :ups:

Toppen er ovenpå hovedet - altså ikke selve snuden (som ofte er det man ser mest i profilen) - men ovenpå hovedet - ja… på toppen af hovedet :slight_smile:

Pinched (ved altså ikke om det staves sådan?) - er hvis snuden “går ind” bag knurhårs puderne… mmmhh… hvordan forklarer jeg det… (det ér altså nemmere at vise IRL!) - mellem der hvor knurhårene sidder og kindbenet - hvis der kommer en fordybning dér, er katten pinched. I virkeligheden skal de være “lige” hen af kinderne - men jég har altså en forkærlighed for pinchedede Kat. IV katte… :ups:

/Mette

Hvis de har “kindben” er det pinchet?

Umiddelbart så nej. Det er hvis de smaller ind mellem kindben og knurhårspuderne, ville jeg beskrive det som :slight_smile:

[QUOTE=Mette Mejdahl;961377]
Pinched (ved altså ikke om det staves sådan?) - er hvis snuden “går ind” bag knurhårs puderne… mmmhh… hvordan forklarer jeg det… (det ér altså nemmere at vise IRL!) - mellem der hvor knurhårene sidder og kindbenet - hvis der kommer en fordybning dér, er katten pinched. I virkeligheden skal de være “lige” hen af kinderne - men jég har altså en forkærlighed for pinchedede Kat. IV katte… :ups:

/Mette[/QUOTE]
Donna, som jeg viste længere oppe, havde lidt for meget, ved jeg - hvis det hjælper?

Til gengæld havde både hun og søsteren Ditte pæne profiler og flotte øjne :slight_smile:

Jeg holder af de ikke-ekstreme - Lucky og Tullen er nogle rigtig glimrende bud. :ok: Farvemæssigt måtte de gerne være blåtabby :love2:

Efter min mening kan ørerne sagtens blive for store - og allerværst er det, når de sidder vandret på siden af hovedet. :thumbdown:
Jeg bryder mig heller ikke om romernæserne - altså når profilen buer ‘omvendt’ af fx Maine Coon.

Altså jeg plejer lidt at joke med at tilsammen er mine den perfekte siameserkat som jeg forestiller mig den.

Ozzy’s øjenfarve, slankhed og lange tynde hale, Stevies ører og tænder og til dels profil, og Ibs profil, øjenfacon og temperament.

Jeg er helt klart til de mere ekstreme siam med kæmpeører. MEN de skal altså stadig ha’ ørerne på hovedet og ikke nede på halsen :slight_smile: Stevies sidder tilpas. de måtte godt sidde en ANELSE lavere og være en ANELSE større uden det gjorde noget, men de er tæt på perfekte i min bog :slight_smile:

Jeg kan vældig godt li’ Veena’s typer… de har bare forkerte farver :wink: