Kat med kramper

Det er ikke en af mine katte, men den bor med en killing fra mig.
Jeg er bare lidt nysgerrig og kunne godt tænke mig at høre om nogle af jer har erfaringer med dette…

Det er en kastrat på snart 2 år som engang imellem og ikke ret ofte falder om med kramper. Hans puls og hjerterytme er efterfølgende og under normal (han bor med en der kunne måle det)
Han har fået lavet et fuld blodbillede hvor intet var unormal og der har været sent prøver til USA som viste at han ikke har epilepsi. Dyrlægens eneste mulighed for at finde årsagen er ved at hjernescanne ham, men dette vurderede ejer og dyrlæge ikke at der skulle gøres.
Han er ellers helt rask og han har ikke ændre personlighed eller adfærd.
Men anfaldet ligner epilepsi

Det er udelukkenede for at være nysgerrig at jeg spørger og fordi jeg håber at jeg kan lære noget om sygdomme…
Katten kender jeg godt, men jeg ser ham ikke dagligt. Han er kastrat og så vidt jeg ved bruges hans linjer ikke i opdræt mere.

Det lyder nu stadig som epilepsi i mine ører.

Hvilken slags prøver skulle de have udelukket det på ?

Kan man påvise epilepsi i en blodprøve? Det har jeg aldrig hørt om.

Jeg stod hos dyrlægen en dag, da en klient kom ind med et kamera for at vise dyrlægen en optagelse af hendes kat. Han var slet ikke i tvivl om, at det var epilepsi - og jeg synes også det var meget tydeligt (jeg fik nemlig også lov at se).

Så få ejer til at filme et udbrud og vis det til dyrlægen :slight_smile:

hvor er det dejligt at høre…

ejeren af katten havde fået af vide at man kunne teste for det igennem nogle helt bestemte prøver, men hun kunne ikke huske hvilke prøver de tog.

Ved mennesker testes det jo via en EEG eller hvad det nu hedder og det er jo ikke engang et sikkert resultat- vores søn blev testet, da han var bette pga. langvarige feberkramper.

Har selv en hund med epilepsi- hans anfald varierer i styrke og i varighed og de kan komme med få ugers mellemrum, hvor der andre gange er gået helt op til et år imellem anfaldende. Anfaldende kan være små, hvor det bare er slingren og ustyrlige bagben til, at gå fuldstændigt i kramper.

Jeg vil vove at påstå, at omtale mis har epilepsi…

Man kan jo forsøge at forebygge med f.eks. Fenemal- hvis anfaldende så forsvinder- ja, så er der vel ingen tvivl om, at det er epilepsi.

Min hund får ikke noget, da der ofte er lang tid imellem anfaldende.

Nu kender jeg ikke så meget til epilepsi hos katte og hvordan man kan konstatere det men det lyder som et epileptisk anfald.Læs selv her: Velkommen til Dyrlægevagten

Det eneste tilfælde af kramper - udover feber og epilepsi - jeg kender til, skyldtes en levershunt, hvor katten altså forgiftede sig selv, da blodet ikke blev renset for giftstoffer. Katten var 5-6 år gammel, da kramperne startede og i begyndelsen forekom de ikke så ofte, men de blev hyppigere og katten blev aflivet. Forklaringen fik de først ved obduktion, for levershunts er ikke specielt hyppigt forekommende.

Dyrlægen troede Tip havde udviklet det efter en narkose, der slog fejl - anfaldene lignede dem du beskriver her, og jeg tror den kat har epilepsi.

Tip havde heldigvis ikke. Det stoppede igen. Han tåler ikke en speciel narkosetype ved vi nu. Så derfor krampede han, men mangelfuld ilt osv i narkose kan også give det. Dyret behøver ikke være født med epilepsi