Kat med sår mellem trædepuderne og noget mærkeligt på øret

Jeg har en hellig birma på lidt over 2 år, som ellers er en sund og glad kat.
Hun er dog født med at der vokser hår i det ene øje på hende, men det er opereret, og der har ikke været nogen problemer med det siden.
Omkring påske begyndte hun at nyse, men opførte sig som hun plejede, så jeg tog det ikke så tungt. Jeg var ved dyrlægen med hende for knap to uger siden, hvor dyrlægen mener hun evt. har en infektion, som ungkatte kan få, som dog går over af sig selv. Nogle dage efter opdager jeg, at hun har nogle sår mellem trædepuderne på højre bagben. Det er ligesom små sår med sorte skorper på. Den store trædepude er også ligesom mere rød end trædepuderne på de andre poter. Nu en uges tid efter er hun dog holdt helt op med at nyse, og jeg synes sårerne mellem trædepuderne er ved at hele og skorperne falder af, så jeg tænker selv, det er i bedring.
Nu har jeg i dag så tilgenæld opdaget, at hun har noget på ydersiden af øret. Det er ligesom noget der er lidt fortykket og nubret. Måske et sår. Jeg må ikke røre ved det, men de vil jo generelt ikke at have, at vi rører ved deres ører.
Hun opfører sig som hun plejer, synes jeg. Hun spiser, drikker, leger, går på toilettet og vil putte.
Jeg har en anden birma, som intet fejler.

Nogen der har et bud på, hvad det kan være?

Hvilken type kattegrus bruger du?

Kan du tage et foto af det ved øret, så vi kan se det?

Det KAN være pemphigus, som en sjælden gang imellem rammer birmaer. Det sidder primært i kloskederne og på pinna (ørerne). Jeg ville få dyrlægen til at kaste et hurtigt blik på det - de færreste af dem har rent faktisk set pemphigus, men derfor ville jeg lige spørge alligevel. (Og prøv at komme med nogle billeder, så vi kan se…)
VH
Susanne

Jeg poster lige Katrines foto for hende. (håber det er ok)

Og poten

Hvad med poterne? Fotos af det? Det KAN være pemphigus, men jeg ville gerne se billeder af poterne også.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1074515]Hvad med poterne? Fotos af det? Det KAN være pemphigus, men jeg ville gerne se billeder af poterne også.
VH
Susanne[/QUOTE]

Er lige herover

[QUOTE=Susanne W;1074515]Hvad med poterne? Fotos af det? Det KAN være pemphigus, men jeg ville gerne se billeder af poterne også.
VH
Susanne[/QUOTE]

Puha - den googlede jeg lige - skulle jeg ikke have gjort …

Og der kom det jo :slight_smile: Jamen vi er ret tæt på at det ligner pemphigus, der endnu ikke er kommet så langt. Hold godt øje med det, for det kan blive ret slemt hvis ikke man er lidt over det. Pemphigus er en autoimmun lidelse og kan ikke kureres, men det kan nogle gange holdes i skak for en tid. Det er heldigvis relativt sjældent.
VH
Susanne

Nej, der er ikke meget opmuntrende der. Jeg håber også inderligt at jeg tager fejl, men min umiddelbare fornemmelse er ikke alt for god.
VH
Susanne

Man må da håbe, at det ikke er pemphigus.

Min allergikat har faktisk haft symptomer ala. disse to med øre og pote. Men fuldstændig uafhængigt af hinanden.
Øret opstod ved indgivelse af Metacam - og lægte, da dette stoppede. Det er mere end et par år siden.
Poten er faktisk ikke så længe siden, og opstod fuldstændig spontant. Det kunne umuligt var kogeplade eller lignende (det var kun inde i poten). Det blev behandlet med barbering, vask og Fuciderm, og jeg har ikke set mere til det siden.

Jeg håber, at det er om muligt en smule opmundrende.
Min kat har ikke en binyrebarkhormon-krævende tilstand.

Men sørg for at få katten under kyndig dyrlægebehandling, så der ikke er noget af det, der pludselig løber løbsk.

Lugter poten?

Shaker fik en sommer en form for svamp i den ene pote… muligvis noget pollenallergi af en slags… det lignede lidt… og det stank!

Hvad er pemphigus? Jeg har svært ved at finde noget på dansk om det.
hvad er symptomerne, prognosen, behandlingen?

[QUOTE=Katskat1987;1074611]Hvad er pemphigus? Jeg har svært ved at finde noget på dansk om det.
hvad er symptomerne, prognosen, behandlingen?[/QUOTE]

:slight_smile:

Prøv at Google det ??

[QUOTE=Katskat1987;1074611]Hvad er pemphigus? Jeg har svært ved at finde noget på dansk om det.
hvad er symptomerne, prognosen, behandlingen?[/QUOTE]
Det er også svært at læse fag engelsk . man kan bruge Google translate - det giver en form for forståelig oversættelse til dansk. EKSEMPEL

Jeg har googlet det, men er ikke en ørn til engelsk, så jeg synes, det er lidt svært at forstå. Jeg vil prøve med google translate.
Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad I ved om sygdommen?

Prøv at søge på pemfigus i stedet. Eller søg på pemphigus + kat - så kommer der også lidt på dansk.

Netdyredoktor.dk har to resultater på pemfigus - dog er begge for hund, men det skulle jo nok kunne give en idé om, hvad det går ud på.

Jeg har fået en tid ved dyrlægen på fredag. Jeg har oplyst dem om navnet på den sygdom i nævner, så de evt lige kan læse op på det, hvis de ikke kender til det.

Det er rigtigt, at hun har sår mellem trædepuderne og på øret, men jeg synes ikke, hun har ondt, og hun klør ikke. Hun har ikke feber eller hævede lymfekirtler. Hun opfører sig som hun plejer. Hun vil gerne nusses og ligge i arm og så spinder hun. Hun går den sædvanlige katte gang omkring mine ben, og vil gerne gnide sig op af mig, også med det øre, hvor hun har et sår.

[QUOTE=Katskat1987;1074670]Jeg har googlet det, men er ikke en ørn til engelsk, så jeg synes, det er lidt svært at forstå. Jeg vil prøve med google translate.
Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad I ved om sygdommen?[/QUOTE]
Du kan ikke nøjes med google, du er nødt til at skulle til dyrlægen. Hvis du ville oplyse hvor du bor, så kunne du styres i retningen af en god dyrlæge, for det er ikke helt lige meget hvor du ender.
Jeg håber inderligt, at jeg tager fejl, men du er nødt til at få set på det af en dyrlæge.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1074779]Du kan ikke nøjes med google, du er nødt til at skulle til dyrlægen. Hvis du ville oplyse hvor du bor, så kunne du styres i retningen af en god dyrlæge, for det er ikke helt lige meget hvor du ender.
Jeg håber inderligt, at jeg tager fejl, men du er nødt til at få set på det af en dyrlæge.
VH
Susanne[/QUOTE]

Som skrevet oven over, har jeg fået en tid til hende på fredag :slight_smile: Jeg bor i Odense, og plejer at bruge dyrlægen i Rosengårdscenteret.