Kat med sår mellem trædepuderne og noget mærkeligt på øret

Og det siger mig ikke så meget, men prøv det ad, så ser vi :slight_smile: Det vigtigste er at få set på det, for HVIS det er så er det med at være over det fra starten. De kan blive rigtigt dårlige, hvis det får lov at løbe løbsk.
VH
Susanne

Nu har jeg lige opdaget, at hun også har fået et sår på begge bagpoter :frowning: Øv, hvor er jeg ked af det.

[QUOTE=Susanne W;1074795]Og det siger mig ikke så meget, men prøv det ad, så ser vi :slight_smile: Det vigtigste er at få set på det, for HVIS det er så er det med at være over det fra starten. De kan blive rigtigt dårlige, hvis det får lov at løbe løbsk.
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er Odense Dyrehospital, og det er et udmærket sted. Om de så lige har haft tilfælde af denne sygdom, kan jeg selvfølgelig ikke vide. Jeg tror faktisk, at Jens Filrup plejer at være i afdelingen i Rosengårdscentret, og ham ved jeg, I mindst én gang har brugt som dyrlæge ved udstillinger på Fyn, så måske det navn siger dig noget, Susanne? :slight_smile:

Ja! Nu dæmrer det lidt :slight_smile: Jeg ved ikke om han har den mindste anelse om pemphigus eller ej, men jeg tror han kommer til Nr. Åby, og så kan jeg da om ikke andet lige få en snak med ham der.
Vejen frem kunne være et par prøver til Finn Pathology i London for at se, hvad de finder. Behandlingen er der ikke ret meget at sige til - mine erfaringer siger at kun Depo-Medrol har nogen effekt, hvorimod cortison i tabletform er stort set uden virkning (nej, jeg kan ikke forklare forskellen - men jeg har tydeligt kunne se den er der på flere katte med pemphigus) Jeg har selv hands-on erfaring med en kat af eget opdræt, og hun startede fredeligt ud med lidt af det der lakrids mellem tæerne og lidt småsår på ørerne, og derefter gik det fuldstændigt amok. De lever normalt ikke i ret mange år med diagnosen, men hun fik 3-4 gode år på Depo-Medrol - hele tiden på en knivsæg, for hun viste tydelige tegn når virkningen begyndte at klinge af. Hun boede de sidste år hos gode venner for at være i et hjem med mindre stress end et travlt katteri. En enkelt gang kom deres dyrlæge i tanker om at han lige ville eksperimentere lidt med behandlingen, og det var en skidt ide, for det løb fuldstændigt løbsk igen med det samme. Hun fik oveni alle de andre problemer, der brød ud, også hudinfektion, så da ejer ringede og bad om hjælp fik jeg hende straks på eget dyrehospital, der fik hende rettet op. På daværende tidspunkt lignede hun en kat, der havde været ild i :uha:
Igen håber jeg inderligt at jeg tager fejl, og vi skal også lige erindre at pemphigus findes i flere grader - Kitty Hawk var hårdt ramt og havde kun et godt liv fordi hun var under konstant opsyn og behandling.
VH
Susanne

Forgiftning fra en blomst eller plante, vil ikke kunne give disse symptomer?

Forgiftning giver opkast, evt. diarre, lav temperatur og i værste fald organsvigt. Det har intet med forgiftning at gøre.
VH
Susanne

Lana har været ved dyrlægen. Dyrlægen mener også, at det er hendes immunforsvar, der angriber hende selv, hun mente nu ikke, at det var pemphigus. Hun får dog behandling, som havde hun den sygdom, og skal behandles i 7 dage, og derefter skulle sårerne gerne være væk. Hvis det kommer igen, skal hun have en biopsi, men hun synes ikke, der var nogen grund til at smide flere tusind efter det i første omgang, for hun har det godt, og er bestemt ikke lige ved at stille træskoene.

Tak for en lille hurtigt opdatering. :slight_smile: