Kat med store tankskøds problemer mv

Hejsa - jeg vælger nu, at gå offentligt med dette problem.

Jeg har en kat fra opdrættet ********…og indtil nu er der ofret store beløb på at få katten opereret i bl.a. dens mund.

Katten havde fra alderen 7 mdr. begyndende problemer i dens mund - der blev børstet tænder sådan som ********* anbefalede…men intet hjalp.
Den er nu opereret op til flere gange - og har fået trukket mange tænder ud - den har lidt af bylder i dens kæbe…og hjælper det ikke med medicin denne gang ser vi ikke andre udveje end at aflive den. Her ud over har den også problemer med bl.a den ene tårekanal samt let rulning af øjnlåg som heligvis ikke udvikler sig til entropion da den er kastreret.

***** - fra ******* er fuldstændigt ligeglad og nægter et hvert ansvar eller erstatningspligt.
og siger at tandproblemer kan skyldes callisis - hvorfor hun ikke er erstatnings pligtig.

Men hvad så med dens øjnproblemer…?? Dens søster er opereret for entropion - dens far er opereret for entropion - farfar er død af selv samme fejl…dvs. en genetisk fejl ved øjnlågene…

Jeg vil blot advare mod at købe kat der…da hun arbejder med katte hvor der er mange genetiske sygdomme…så som Entropion og HCM - fx. og katte som er kryptoside…en af vores venner købte en kat der fra som viste sig at være kryptosid - den skulle bruges i avl - …

Efter vores problem og ******** opførsel - er vi begyndt på diverse forrums at se om andre er stødt ind i tilsvarende problemer - da det ikke kan være rigtigt at man avler killinger på forældre som har genetisk -dvs. arvelige sygdomme…så som entropion, HCM og kryptosisme og evt. tandkødsproblemer…

Med venlig hilsen coonie…som er dybt frustreret:ked:

Måske det var en idé at gå til opdrætters klub, i stedet for div. fora…

/Mette

kunne ikke være mere enig med Mette. Jeg har ikke MCO men i bund og grund kender jeg ikke dig eller din historie nok til at kunne vide om du taler sandt eller forsøger at ødelægge et opdræt. Kontakt istedet hendes klub

Hvis I mener, at hendes klub kan hjælpe os…så vil vi da forøges os med det. Forjeg må da indrømme at jeg er dybt skuffet over at betale så mange penge for en kat - for derefter at have dyrlægeregninger på over. kr. 10.000 men som ****** sage…så afliv den dog…men det gør man jo bare ikke…vel ?
Mvh. coonie

Hvordan kan kastration forebygge entropion? :?

Det bedste sted at gå hen med en klage over opdrætter, er hendes klub.
Hvis ikke klubben er i stand til at hjælpe dig, er der kun civilt søgsmål som mulighed.
Men det kræver at du har din dokumentation i orden, for at du kan få hjælp.

/Mette

PS - jeg kan godt forstå, at du er frustreret, men jeg vil lige som de andre råde dig til at kontakte klubben, alternativt Forbrugerklagenævnet. Vi, som sidder her og læser, kan jo hverken gøre fra eller til. :slight_smile:

Den studsede jeg også over:gruble:

Hejsa og tak…

Vedr. entropion - så har jeg det kun fra min dyrlæge - som sagde - at hvis den havde været fertil - ville øjnene have set værre ud…jeg har ikke selv det store kendskab :frowning:

Og ja jeg har en lang udredning på skrift - fra min dyrlæge - hvor han beskriversygdommens art og de forskellige operationer han har foretaget.

Hvad kan hendes klub gøre for, at hjælpe ??..

coonie

[QUOTE=coonie;794127]Hvad kan hendes klub gøre for, at hjælpe ??..

coonie[/QUOTE]

Klubben kan måske forsøge at mægle mellem dig og opdrætter:? Klubben kan måske også råde dig bedre end vi, der ikke kender sagen til bunds:?

Well… Jeg har også en Coon pige som har fået ryddet hele hendes mund, undtagen fortænderne (Dem skal hun højest sandssynligt også have ud på et tidspunkt) og jeg har også betalt omkring 10.000 i dyrlægeregninger på hendes mund… Hun startede også med at have tandproblemer da hun ikke var ret gammel… Men… Jeg kunne aldrig drømme om at bede opdrætter betale, hvorfor skulle hun det? Katten tilhøre mig, og er derfor også mit ansvar! At hun har udviklet dårligt tandkød er da bittert, og jeg var dybt frustreret og overvejede en aflivning før hun fik det gjort, da hun heller ikke er så stabil psykisk, men jeg kunne ikke… Jeg kunne simpelthen ikke da dyrlægen sagde at hun 7 dage efter operationen formegentlig ville have mindre smerter end hun havde haft siden det hele begyndte… Vi fik det lavet og hun er en helt helt anden kat nu… Faktisk har hun sat sig hård og brutalt i toppen af hierarkiet her hjemme… Vi kontaktede opdrætter, og hun var selvfølgelig ked af at det var gået sådan, men i bund og grund var det vel aldrig noget hun kunne have forudset, var det? Der er formegentlig nogle arvelige elementer i det, men vel ikke nødvendigvis, af og til er man også bare uheldig, og så må man tage en bid af et meget surt æble, sådan er det at have dyr, der er så så mange ting der er uforudsigelige…
Men svar mig nu, hvorfor synes du opdrætter skal betale erstatning fordi din kat har dårligt tandkød? Det er jo ikke en halvpart du har købt… Det er DIN kat!
Det var og er i hvertfald stadig min holdning… Det med øjnene vil jeg ikke udtale mig om, for det aner jeg ikke en fløjtende fis om… Men tænderne - Been there - Done that - Got the tshirt!

DØD af entropion? Det har jeg simpelthen svært ved at acceptere som værende fakta…!

Jeg vil blot advare mod at købe kat der…da hun arbejder med katte hvor der er mange genetiske sygdomme…så som Entropion og HCM - fx. og katte som er kryptoside…en af vores venner købte en kat der fra som viste sig at være kryptosid - den skulle bruges i avl - …

Hvis man seriøst mener, at man vil opdrætte, så sørger man for at undersøge en hankilling for den slags inden man tager den med hjem, ligesom man også mærker efter halefejl, brystkasse og andre ting, som man helst vil undvære at få med i prisen.

Bortset fra det er det forståeligt nok at det er en frustrerende situation at stå i med så mange mundhuleproblemer. Men måske du skulle overveje en second opinion? Hvis din dyrlæge sætter lighedstegn mellem kastration og forebyggelse af entropion, så tror jeg altså godt du kunne blive bedre hjulpet et andet sted…
VH
Susanne

[QUOTE=coonie;794103]Hejsa - jeg vælger nu, at gå offentligt med dette problem.

Med venlig hilsen coonie…som er dybt frustreret:ked:[/QUOTE]

burde du ikke præsentere hvem du er!!

Jeg har 4 katte fra samme opdrætter, en af dem har lidt bøvl med tandkødet. Men dette klares fint med en tandrensning hvert 1/2 år. De andre tre har intet problem overhovedet, tværtimod siger min dyrlæge at hun aldrig har set så flot en mund på en MCO og hun ved hvad hun taler om, for det er Lizette Slot. Som mange herinde kender som en af de bedste tanddyrlæger.
Jeg bryder mig ikke om en sådan udhængning og jeg tror alle opdrætter på et tidspunkt har solgt en killing med et eller andet problem, men de fleste gør hvad de kan for at undgå dette og det gælder også min opdrætter.

Enhver der har sat sig ind i sin race - vil opdage at MCO kan have tand og mundhuleproblemer og derfor tager sine forholdsregler overfor…

Hvilket gør at vi hver eneste dag sidder med en tandbørste og børster tænder på vores katte - både vores MCO’er og vores persere… Ikke fordi de virker til at have tandproblemer, men fordi vi ønsker at forebygge at de får det…

Og vælger man en MCO - så vælger man også at vide at der kan være tandproblemer, og at det kan koste kassen. Det kan ikke være opdrætterens ansvar at katten har tandproblemer. Man kan forsøge at avle så man undgår det - men man kan ikke kræve at en opdrætter skal stå til ansvar over at ens katte - har fået tandproblemer senere i livet…

Ja undskyld mig jeg - jeg bliver en smule forarget, når jeg oplever et angreb på en for mig “ukendt” opdrætter, fordi jeg ikke kom før de havde redigeret indlægget. Men jeg kender dig ikke. Jeg kender ikke opdrætteren og jeg hverken kan eller vil tage stilling til om det er en dårlig opdrætter - det lader jeg deres klubber om :slight_smile:

Jeg synes VIRKELIG at du bør præsentere dig lige nu!! - med navn så folk kan se hvem du er ! og se nøjagtig hvem det er der angriber et andet opdræt

Jeg synes godt nok denne her er grov… og det værste er, at du gemmer dig bag et dæknavn…

Foresten **** hvordan kan det egentlig være at du gemmer dig under et dæknav, når det er så grov en udtalelse…

****, de sygdomme du beskriver, kan komme uden at det “ligger” i linerne… og det er ski ikke noget de dør af, men tja hvis det stammer fra linerne, så stammer det jo også fra andre opdrætter, som ligger i tavlen…

[QUOTE=Nethe;794202]
Og vælger man en MCO - så vælger man også at vide at der kan være tandproblemer, og at det kan koste kassen. Det kan ikke være opdrætterens ansvar at katten har tandproblemer. Man kan forsøge at avle så man undgår det - men man kan ikke kræve at en opdrætter skal stå til ansvar over at ens katte - har fået tandproblemer senere i livet…[/QUOTE]

Jeg tror nu godt, at man som opdrætter vil kunne holdes ansvarlig for alvorlige tand- og mundhuleproblemer som er opstået inden for formodningsfristen. Men jeg ved det ikke; jeg tror ikke, at der er afgjort sager af netop dén type i Forbrugerklagenævnet. :?

Jeg skal måske lige understrege, at mine kommentarer i tråden er generelle og ikke møntet på hverken trådstarter eller opdrætter, da jeg ikke aner hvem nogen af dem er. Og jeg har det helt fint med uvidenheden. :slight_smile:

Og foresten der er dette ordsprog. kast ikke med sten når du bor i et glashus… Denne er til *******

Sorry Admin… Jeg kan ikke sidde på mine hænder… tager gerne et kort på denne.