Kat med sukkersyge går dårligt

Hej med jer.
min svigermor har en kat på 7 år, som vejer ca 10 kilo. Den har nu haft sukkersyge i ca et år og får insulin. Her på det seneste er den begyndt at gå meget dårligt på bagbenene. Som om de ikke kan bære katten mere. Den viser ingen tegn på smerte og den spiser og drikker godt. Dens bagben svigter bare og den går ligesom på hele det nederste stykke på benet (fra knæet og ned).
er der nogle af jer der har erfaring med det?
mvh

Hejsa,

Det ses ofte hos katte med sukkersyge, så det kunne meget vel være et tegn på, at der skal reguleres på insulinen. Så jeg synes at din svigermor skulle få checket det hos dyrlægen :slight_smile:

10 kilo lyder af meget - men er katten tydelig overvægtig? For det kan give lignende problemer.
Hvordan er sukkersygen reguleret? Måler din svigermor selv blodsukker på katten?

MVH
Louise .der selv har en kat med sukkersyge og på insulin siden 2010

Hun måler det ikke selv og vil tage den til dyrlæge snarest :slight_smile:

Ifølge foredrag fra en phd-studerende med speciale i kattediabetes, så er denne gang helt nede på haserne karakteristisk for sukkersygekatte. Akkurat som ved mennesker vil nogle af nerverne i fødderne dø ved den dårligt regulerede sukkersyge, og det giver denne gang hos kattene.

Tak for info - det ryger ned i min gemmekasse.

Nerverne dør ikke helt. Kattene kommer til at gå normalt igen når sukkersygen bliver bedre reguleret.
Det vil formentlig også gavne, hvis hun kan tabe sig lidt. Det gør i hvert fald sukkersygen nemmere at stabilisere.

Se evt. Feline Diabetes Glossary with explanation of terms, including diabetic ketoacidosis, glycosuria, diabetic hyperglycaemia, diabetic hypoclycaemia, neuropathy, renal failure,fructosamine test, polyphagia, polydipsia, polyuria, ketonuria. - rul ned til ‘neuropathy’

Søren