Kat med sukkersyge

Hej alle

Er ny herinde og netop blevet rådet til at oprette mig og få hjælp herinde.

Har en kat på 12 år der er blevet diagnosticeret med sukkersyge. Han får canisulin 2 enheder morgen og aften.
Har mange spørgsmål og synes det er svært at stå med.
Har købt RC diabetes mad både våd og tørfoder.
Vil nu holde mig fra tørfoder og gerne fodre med kun vådfoder og så råtkød.
Min tanke er fra imorgen at dele vådfoderet på to måltider morgen . Den ene inden insulin og den næste lige inden jeg skal på job…Kan få hjælp til give ham et lille måltid råt kød midt på dagen. Og vil så igen få to måltider fordelt med vådt sidst på eftermiddagen og aftenen.

Har idag skulle måle BS hele dagen og det ligger højt. Mellem 19 og 26. Han har kun været igang med insulin siden sidste mandag…Hans langtids fructosamin var på omkring 600 da han fik diagnosen for 14 dage siden.

Hvor tit fodre I ?
Dyrlægen anbefaler kun gange 2 fordelt på morgen og aften men kunne tydeligt se min kat var meget sulten midt på dagen idag og gav ham lidt RC diabetes tørfoder og råt kylling m
Han har desuden haft tynd mave siden igår men tænker det er den nye kost ?
Og synes blodsukker apparatet er meget upræcist kan måle meget forskelligt også kort efter hinanden hvis man er nød til at dobbelt checke ?

Håber at få gode råd…Tak. Mvh Catrine

1 Synes om

Velkommen :slightly_smiling_face: Der er efterhånden en del tråde om diabeteskatte her på Forum, jeg har ingen erfaring på området, men prøv at søg. Der er masser af viden at hente :slightly_smiling_face::+1:t2:

Tusind tak vil jeg gøre. :hugs:

hej igen :wink:

Allerførst velkommen til og som DK_Sugieh skriver søg herinde der ligger vildt mange tråde om sukkersyge da det desværre er en relativ ofte forekommende sygdom.

Mit råd er også “slap af og tag det helt roligt”. Det er sagt med alt mulig kærlighed og respekt for både dig og din kat! Men gør dig den tjeneste ikke at falde i detaljens vold.

Min erfaring er med min egen kat, Tøsen, som havde sukkersyge fra hun var 8 til hun døde som 19 årig. Hun fik sukkersyge pga. overvægt, så en “almindelig diabetes 2” som man langt hen ad vejen kan kontrollere med vægttab og, i hendes tilfælde, insulin indsprøjtning en gang om dagen.

Mine forældre har pt en huskat på 12.5 år som har haft sukkersyge nogle år. Min mor var i starten totalt slave af klokken og stressede sig selv over det. Hun gjorde det af kærlighed til katten og autoritetsskræk. Men nu nogle år ind i behandlingen, hvor hun kan se at så detaljeret behøves hun ikke at passe det og katten har det supergodt.

Jeg siger ikke du ikke skal lytte til dyrlægen, blot skal du liiiige trække vejret ind :slight_smile:

Der er i min bog intet der siger du ikke kan give ham kvalitetstørkost i løbet af dagen så han ikke bliver så sulten. En kat småspiser i løbet af dagen og jeg synes det er synd de skal sultes og kun fodres to gange om dagen. Vælg et foder som har godt med protein og så lidt kulhydrat som du har råd til. Hvis han er tørkost junkie så køb et aktivitetsbrædt så han ikke kan grovæde tørkost, men stadig har adgang til mad i løbet af dagen.

God ide med at give så meget vådkost og råt som han orker at få ned. Med den store mængde væske i det, bliver de mætte og med fuld mave længere end samme mængde kalorier på tørkost. Og ja så er væske også godt for en aldrende kat og dens nyrer.

Jeg kender ikke lige RC diabetes men hvis du sætter et billede op her af dets indhold, så skal jeg nok kigge på det.

Hvad vejer han?

1 Synes om

Hej igen. Og tak igen .:+1::cat::sun_with_face::hugs: Og tak for et beroligende svar .

Han vejer 5,1 for halvanden uge siden

1 Synes om

Hvis du leder ganske lidt herinde, så har jeg for nyligt bragt en efterlysning af diabetes katte. Måske du kunne få gavn af kontakt med vedkommende, der laver undersøgelsen.
VH
Susanne

1 Synes om

Tak vil prøve kigge. :hugs:

Og stiger hans blodsukker ikke unødigt af fri adgang til tørfoder ? :hugs:

Det er indholdet jeg skal kende og fordelingen.
Der står hvor mange gram fedt etc. på det.

Det er ikke min erfaring at en smule mad har den store indflydelse på blodsukker.
Det har jo også en stor indflydelse på det ved at lade ham faste hele dagen.

Det lyder fornuftigt lader lidt tørfoder stå fremme i løbet af dagen. Håber du kan se det på dette billede. Tak for din tid og hjælp. God dag . Vh Catrine

Hvis du kun har været i gang siden sidste mandag, går jeg ud fra, I slet ikke er færdige med at justere insulinen. Det er givetvis derfor, du skal måle hans blodsukker hver time gennem hele dagen for at se, hvordan hans kurve ligger. Når dyrlægen får blodsukkerkurven at se, kan han meget mere præcist bedømme, hvor mange enheder katten skal have.

Nu ved jeg jo ikke, hvilke faciliteter og hvilken bemanding din dyrlæge har. Da min Chili fik målt blodsukker, skete det hos dyrlægen. Det var jeg rigtig glad for, og jeg måler faktisk aldrig hendes blodsukker herhjemme. Hvis du synes, det bliver meget upræcist, når du selv gør det, er det måske en mulighed at lade dem få hende ind fra morgenstunden, så de kan måle til hen på eftermiddagen.

Foder kan jeg ikke sige så meget om. Chili har fået Virbacs diabetesfoder - både I og II, og det har virket fint. Men hun har også noget urinvejshalløj, så hun får urinvejsfoder nu. Hun er stadig for tyk, men virker til at trives. Hun er kvik og vågen og opfører sig stort set, som hun altid har gjort.

Jeg har 2 katte, og derfor er det besværligt at fodre afmålt. Og jeg kan simpelthen ikke leve med at have en kat, der er sulten. Det er sådan, jeg har det, og ikke nødvendigvis noget, jeg anbefaler andre, hvis man er i stand til at styre foderet så meget.

En menneske diabetiker her :slightly_smiling_face:

Der er en tilladt advigelse på apparater, det glemmer systemet bare at forklare. Så en bs måling er ikke et absolut tal.

Det varierer også fra sted til sted på kroppen grundet forskel i blodgennemstrømningen.

3 Synes om

Tak for input . Kan være jeg igen skal lade dyrlægen måle det. Er utryg ved afvigelserne. :+1:

Tak for input. Vil lade dyrlægen måle det måske er utryg ved det. :+1:

Tak fordi du skriver det…Hvordan kan man så vide hvad man skal følge også i forhold til insulin justering ?

Om det er 5.5 eller 5.8 er ikke så vigtigt.
Det er vigtigt om det er 5 eller 7 fx.

Hvis der er store intervaller imellem f.eks fra 15 til 23…og måler du ca samme sted hver gang

Time for time er der store forskelle, blodsukker er ikke en stationær værdi. Den ændres ifht mad, motion, insulin osv.

Men 2 målinger lige efter hinanden fra samme finger skal være ret ens

Tak for dit svar :+1: