Kat og kanin sammen

Hej alle katteelskere:).
Jeg er ny her og har et ?.
Jeg er faldet pladask for katteracen British Shorthair, og da jeg bor i bofællesskab, med egen lejlighed kan jeg ikke have en alm. huskat. Har tænkt at anskaffte mig en British shorthair inden for det næste halve års tid(skal lige spare op først). Men jeg har i forvejen den mest vidunderlige kanin man kan tænke sig, og er derfor i tvivl om en kat ville kunne sammen med min kanin Viktor. Tror i katten og kaninen ville kunne sammen? Findes der nogen i nærheden af Roskilde som sælger British shorthair, (helst uden stamtavle) da den bare skal bruges til kæl.

Håber i vil svare, og håber i kan givee tip om hvor man kan købee sådan nogle små bamser henne:høhø:.

Med venlig hilsen Tania

:slight_smile:

Hej Tania.

Der er vist én herinde, der har sådan nogle killinger i øjeblikket - hun svarer dig måske, hvis hun ser dit indlæg… og hvis hendes killinger ikke er solgt.

:slight_smile:

Jeg tror ikke du finder nogen her, der vil henvise dig til et sted hvor du kan købe en racekat uden stamtavle :sorry:
Hvis det er, fordi du ikke har råd til at købe en racekattekilling, så kan du overveje at gi’ en voksen kat et nyt hjem og jeg vil anbefale www.vildkat.dk - der er mange katte der mangler et nyt hjem.

Til det andet spørgsmål, så tror jeg ikke du behøver at være nervøs for at holde kanin og kat sammen … det har jeg gjort i mange år :slight_smile:
Mine katte er interesserede i kaninen og omvendt, men der har aldrig været optræk til at kattene ville gøre kaninen noget … tror de er for store til at kattene ser dem som byttedyr :slight_smile:

[quote=Therese;237946]:slight_smile:

Hej Tania.

Der er vist én herinde, der har sådan nogle killinger i øjeblikket - hun svarer dig måske, hvis hun ser dit indlæg… og hvis hendes killinger ikke er solgt.

:)[/quote]Det er næppe uden stamtavler :slight_smile:

Hvis det er en britte du vil have så er stamtavlen den eneste garanti for det ER en brite. Og er det en brite du ønsker og dennes temperament , så vil det da være dumt at købe en som du ikke ved hvad ligger bag og om den udvikler “britte temperament og udseende”. En stamtavle koster kun 200kr.

Til det med kanin og kat. Jeg har af flere gange haft kat og kanin sammen, uden problemer. Kaninerne har altid løbet frit i huset sammen med kattene.

Hvad koster en kat ca. med stamtavle? Vil helst have den fra killing af nemlig

[quote=Skattekat;237948]Jeg tror ikke du finder nogen her, der vil henvise dig til et sted hvor du kan købe en racekat uden stamtavle :sorry:
Hvis det er, fordi du ikke har råd til at købe en racekattekilling, så kan du overveje at gi’ en voksen kat et nyt hjem og jeg vil anbefale www.vildkat.dk - der er mange katte der mangler et nyt hjem.

Til det andet spørgsmål, så tror jeg ikke du behøver at være nervøs for at holde kanin og kat sammen … det har jeg gjort i mange år :slight_smile:
Mine katte er interesserede i kaninen og omvendt, men der har aldrig været optræk til at kattene ville gøre kaninen noget … tror de er for store til at kattene ser dem som byttedyr :)[/quote]

[quote=Rikke H;237949]Det er næppe uden stamtavler :slight_smile:

Hvis det er en britte du vil have så er stamtavlen den eneste garanti for det ER en brite. Og er det en brite du ønsker og dennes temperament , så vil det da være dumt at købe en som du ikke ved hvad ligger bag og om den udvikler “britte temperament og udseende”. En stamtavle koster kun 200kr.

Til det med kanin og kat. Jeg har af flere gange haft kat og kanin sammen, uden problemer. Kaninerne har altid løbet frit i huset sammen med kattene.[/quote]

:ups::ups::ups:

Det kan altid betale sig at læse det, der står… og I har nok ret i jeres antagelse …

:sorry:

Må jeg spørge hvorfor du ikke tror at du kan have en almindelig huskat i en lejlighed?

Med hensyn til Briten, så ville jeg søge lidt rundt på nettet efter den og så måske aftale besøg hos et par opdrættere for at se om det nu også er den type kat du leder efter :slight_smile:

Du kan sagtens have en brite med din kanin :slight_smile: Det har vi :smiley:
Briten er verdens bedste race - kan godt forstå du har forelsket dig i denne :wehuu:

Jeg har været på katteudstilling og set på forskellige racer, og har hørt godt om både Hellig Birma, og Briten… Synes bare at briten ser SÅ dejlig ud.

Jeg bor på første sal så den kan ikk lige komme ud, og desuden står der i kontrakten at man må have 1 indedørs kat, så derfor en race der er egnet til at være inde. Min nabo har en almindelig huskat, og den vil SÅ gerne ud hele tiden, og det må den bare ikk, og det synes jeg er synd.

Jeg har 6 katte…de 5 af dem ville uden tvivl æde vores kanin såfremt de fik muligheden, hvorimod den 6. kat og kaninen er gode venner.

Så du kan altså ikke på forhånd vide, hvordan en kat vil reagere på en kanin.

En killing vil sikkert ha’ nemmere ved at lære at omgås en kanin, men du bør huske på, at kaniner er ret sarte over for sår og skrammer (blodforgiftning), og at en katteklo måske som følge af leg, kan skade en kanin ret alvorligt.

Og så et lille “pip” angående det at spare op til en racekat, fordi mange desværre glemmer en ting:…kattens anskaffelsespris er den mindste del af det, og kun en engangsudgift, hvorimod ordentligt foder, grus, dyrlægeudgifter o.s.v. er en væsentlig post på budgettet.
Og en kælekat skal kastreres eller steriliseres, det koster fra 1000 op til ca 2000 (dyrest for en hunkat)
Og hvis katten bliver syg kan det koste adskillige tusinde kroner.

Og så skal der indrettes i boligen til en kat, altså sovehuler, kradse/klatretræ, legetøj, foderskåle, kattebakke, o.s.v.

Jeg kan godt forstå at du har forelsket dig i briten det er også en rigtig dejlig race.

Det med om katte har brug for at komme ud tro jeg ikke hænger så meget sammen med hvilken race det er. Vi har en huskat der fungere fin som indendørs kat og jeg kender også andre der har huskat på denne måde.
Noget andet er at når nu du gerne vil ha en brite så synes jeg da at det er sådan en du skal ha :slight_smile:

Det vigtigeste er du finder en kat som aldrig har været vant til udelivet, uanset race.

Priserne på racekatte kan være forskellige men ligger vel omkring 4000-5500 for en kælekat. De fleste vil være vaccineret 2. gange og neutraliseret til prisen på 5000-5500.

[quote=Felis;238001]

Og så et lille “pip” angående det at spare op til en racekat, fordi mange desværre glemmer en ting:…kattens anskaffelsespris er den mindste del af det, og kun en engangsudgift, hvorimod ordentligt foder, grus, dyrlægeudgifter o.s.v. er en væsentlig post på budgettet.
Og en kælekat skal kastreres eller steriliseres, det koster fra 1000 op til ca 2000 (dyrest for en hunkat)
Og hvis katten bliver syg kan det koste adskillige tusinde kroner.

Og så skal der indrettes i boligen til en kat, altså sovehuler, kradse/klatretræ, legetøj, foderskåle, kattebakke, o.s.v.[/quote]

Alt det der gælder jo uanset om det er en racekat, eller en huskat :slight_smile:

Her i huset har vi aldrig haft problemer med kanin og kat sammen.

Ja, vi har jo haft lidt problemer: :tihi:

Bunny vil gerne rende efter kattene og Filur kan man stole 100 % på- han siger altid fra på en pæn måde- skubber hende væk eller sætter sig på hende, har han også gjort. :smiley:

Har jo også de andre katte, som jeg ikke stoler helt 100 på, så der flytter jeg som regel kat eller kanin, hvis hun bliver for pågående, men ellers er de meget gode til, at selv hoppe op og væk fra hende.

[quote=Felis;238001]Jeg har 6 katte…de 5 af dem ville uden tvivl æde vores kanin såfremt de fik muligheden, hvorimod den 6. kat og kaninen er gode venner.[/quote] Det kan jeg simpelthen ikke forstå - at hovedparten af dine ville. Jeg er vokset op på en gård med mange huskatte igennem tiderne, og ikke én har der været et problem med heller ikke med de vilde katte, end ikke med de voksne marsvin har vi haft. Bliver dyret mindre end et marsvin(feks. marsvineunge) så er problemet der. Jeg kender rigtig mange med kanin og katte gående sammen.

Vi har haft to kaniner som også løb frit i haven sammen med kattene + løb frit indenfor når vi var hjemme.

Og kattene var altså hunderæd for dem! Kaninerne var vel ca. et halvt år og de jagtede kattene rundt ude i haven - selv op på vores stensætning. Fatter ikke hvordan de kom derop. Men det var i hvert fald ikke sjovt for vores katte.

Jamen for mine katte er størrelsen på deres byttedyr altså meget mere end marsvineungestørrelse…

Tak for jeres svar. Er nu godt klar over at det er en engangspris de 4-5000 kr. Ved også godt at det er dyrt at have kat, det er lige præcis derfor jeg stadig er i tænkeboks.
For har man først en kat, har man den i MANGE år fremover. Min kanin er den mest rolige kanin der findes, og har boet sammen med andre katte på dyreinternattet… De kom tit hen til ham for at snakke. Hvor i mod hunde, det er hans største skræk… Han stamper som en gal hvis de kommer ind til ham.

Hvis den skal være indekat, synes jeg du skal vente til du bor et sted hvor man må havde to. Jeg fik først anskaffet mig én killing, men efter et par dage fortrød jeg så og hentede hans bror, og det er den bedste beslutning jeg nogen sinde har taget… Forstår godt du gerne vil havde en kat nu, men tror du vil gøre både dig selv og din kommende kat en tjeneste ved at vente :slight_smile: