Kat vs. brumbasse

Som ofte jagtede Jeppe hertil aften en brumbasse, men som noget nyt (af hvad vi har set) ramte han den rent faktisk:besvimer:
Pludselig sad han og rystede poten og begyndte at slikke på den og vi nåede lige at tro han var blevet stukket, men vi kunne komme til poten og han var helt med på at gå en aftentur, så jeg slap med skrækken:D
Men det fik mig til at tænke på, hvad gør man egentlig lige hvis ens kat bliver stukket af f.eks. en brumbasse?:uha:
Jeg kan ikke huske jeg har læst om det nogle som helst steder, og tænker det egentlig er rimlig relevant at vide, så håber der er nogen her, der måske ved det :slight_smile:

Hvis en kat bliver stukket i munden, skal man være opmærksom på, om munden eller læberne hæver. Det kan være en allergisk reaktion der kræver antihistaminindsprøjtning hos dyrlægen. Katten kan også blive stukket et stykke inde i munden så svælget hæver og besværliggør eller umuliggør vejrtrækningen…så er det dyrlægen.

Da jeg havde min lille Burmilla blev hun stukket i poten af en bi fordi hun smækkede poten på den, det synes den jo ikke om, så den stak.
Katten hoppede op og ned og rystede poten. Jeg fik fat i hende og så en brod i en trædepude. Jeg fik den ud med en kniv, ved at trække brodden sidelæns. Hvis man trykker på brodden så sprøjter der mere gift ind…

Katten haltede et par timer, fordi hun var øm…men ellers ingen problemer.

[QUOTE=Lonse;884551]Men det fik mig til at tænke på, hvad gør man egentlig lige hvis ens kat bliver stukket af f.eks. en brumbasse?:uha:
[/QUOTE]
Vi mistede for nogle år siden en kat, der blev stukket i munden af en brumbasse. Han gik i anafylaktisk shock og døde stort set på stedet - han havde stadig tørkost i munden, da vi fandt ham. Ifølge dyrlægen er brumbassen betydeligt giftigere end f.eks. hvepsestik, der er bare ikke ret mange der ved det fordi de så sjældent stikker. Om så vi havde stået på dyrlægens trappetrin, da sølvpilen blev stukket, så havde han næppe været til at redde…
Vi har oplevet masser af hvepsestik i poterne, men aldrig med andre bivirkninger end en hævet og øm pote. Nogle katte lærer virkelig langsomt - én hunkat blev hver sommer stukket mindst et par gange i sin forpote!!
VH
Susanne

Vores Quin Quina - alias kenneth, blev sidste år stukket, og havde et ben og pote så tykt som jeg ved ikke hvad. Vi gav hende lidt metacam ( tænker sådan et monsterben må gøre nas…det gør det ihvertfald på min mor når hun hæver meget op efter hvepsestik )…og holdte ellers bare øje med at hun ikke blev skidt.

Mange tak for svarene, rart at vide hvad vi skal være opmærksomme på hvis det skulle ske!:slight_smile:
Det lyder godt nok som rigtig ubehagelig oplevelse Susanne:(
Men mange tak for at du delte historien, nu kunne min kæresten nemlig pludselig se en pointe i at jeg er efter Jeppe, når jeg opdager, hans jagt på brumbasser og lignende…
Ved ikke hvorfor, men den tossede kat, skal selvfølgelig altid jagte brumbasser, hvis ikke han forsøger at spise naboens blomster:doh: