Kateter hos kat

Hej allesammen

min hanmis har haft problemer med at komme af med urinen, så derfor fik han et kateter igår, nogle der har nogle erfaringer? så jeg er sikker på alt er som det skal være osv

Mvh maria

Jeg tror at du er nødt til komme med flere detaljer :slight_smile:

Jamen, da jeg fik ham hjem i går var han lidt “fuld” efter narkosen og der var tis udover det hele, nu er han kommet til sig selv, og han drypper slet ikke så meget som igår, han gik i bakken, men der kom ikke rigtig noget ud… ved ikke om det er normalt??

Hans kateter blev fjernet hvornår i forhold til hvornår de sendte ham hjem?

Men det er normalt at de kan være lidt utætte lige efter…
Hvor galt gik det med at komme af med urinen? Hvor dårlig blev han?

Og ja, i starten kan han have tisset det hele væk, så der ikke er mere at komme ud, selvom han skal tisse… Han skulle dog gerne snart stabilisere sig og begynde at tisse normalt igen…
(Min dyrlæge plejer at beholde katten, til de har konstateret at han tisser normalt igen selv)

Kan det tænkes, at han stadig har kateteret? Jeg kan da huske, at Gizzemissen blev sendt hjem med Junior, mens han stadig havde kateter. Hun var ved vagtdyrlægen, og det kan vel også være tilfældet her?

Det kan godt være det ja… Det fortæller trådstarter os nok…

Det er jo lidt nemmere at svare på spørgsmål når man kender så mange af omstændighederne som muligt :slight_smile:

Hvis du har fået ham hjem med kateter:

Hold øje med at han drikker nok og at han kommer på bakken. Jeg lavede selv et dokument hvor jeg noterede hver gang han spiste, drak og gik på bakken. Jeg noterede hvornår han gik på bakken, hvornår han gik fra den igen, hvad han havde lavet og i hvilken mængde.

Han vil gå og dryppe kontinuerligt imens kateteret er i da han ikke kan lukke blæren, derfor vil han ikke tisse normal størrelse tissetåre så længe. Han skal formentlig have det ud mandag eller tirsdag kunne jeg forestille mig?

Og et godt råd: hvis du bruger klumpende grus, så skift midlertidigt til ikke-klumpende. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om din kat er kort- eller langhåret, men uanset skal der ikke mere til end et enkelt sit i bakken før pelsen er dækket af hårde lerklumper, og det er ikke alle katte der synes det er en fed idé at blive klippet, vasket eller i det hele taget rodet yderligere med i den ende.