Katte bliver dømt på deres farve

Jeg er en af dem som godt kan lide at læse Illustreret Videnskab.
Og i det nyeste nummer faldt jeg over denne lille spalte

At katte bliver dømt på deres farve.
Hvad synes i om denne lille spalte???

Skal ikke kunne sige noget om, hvorvidt det passer, men fik et lille grin på læben.
Gøffe min evigtglade og kælepotten over alle kælepotte havde en sort bror, og han var uden tvivl sin egen, han var reserveret og kom kun når HAN ville. Det var så godt som umuligt at fange ham hvis han ikke ønskede det xD

Tjaeh, der er jo nogle rester fra sort kat og uheld og heksejagten i vores (“vestlige”) kultur, så jeg tror såmænd godt der kunne være noget om det…

Trist men måske ikke så overraskende. Det samme sker jo stadig for mennesker indimellem
:ked:
Men mht kattene tror jeg måske at flerfarvede katte minder os mere om killinger og bevarer nuttet-faktoren længere. Sigga er i hvert fald mere værdig end nuttet at se på det meste af tiden. (i hvert fald indtil hun laver bukkespring henover gulvet). Men det siger nu ikke så meget om hendes personlighed. Hun er selvfølgelig sin egen - hun r en kat;) Men hun vil nu helst være indenfor en 2 meters radius af mig det meste af tiden…

Mange af os kender jo den med at tortier er mere sære, end andre katte … og jeg har et stk. Gimpe herhjemme, der lever helt og aldeles op til det ry :rock:

Jeg skal blankt erkende at min egen tortiemissekattepige ikke havde den “Tortietude” der bliver snakket om… Hun var (og er stadig) ikke tilnærmelsesvist en rappenskralde. :tihi:
(heller ikke hos min papfar hvor hun bor og bliver forkælet idag.)

Så er den da helt gal med Fellini :uha: :tihi:

Nej, han er jo tofarvet :slight_smile:

Jaaah :gruble:
Men en blanding mellem to åbenbart onde farver :smiley:

Det mest farlige ved især den ene af mine “sorte” katte derhjemme, er at hun tilter for ens fødder hele tiden, så man er ved at skvatte over hende :tihi::tihi:

Ja vil så sige min Kaitlyn også ligger op til Tortiemyten om at de er noget Diva i deres temperament,

I blandt andet USA og Australien skulle det statistisk set være de sorte katte der blev længst på internaterne og har det sværest ved at blive adopteret - primært fordi folk opfatter dem negativt på grund af den sorte farve.

Der må jeg så indrømme at jeg går i den helt anden retning for min erfaring med kulsorte katte - inklusive min helt egen og meget savnede Gizmo - har faktisk været at de har et helt specielt og meget blidt sind. Er faktisk kun stødt på en sort kat der modbeviste min påstand og han er vist lidt gak i bolden i forvejen :tihi:

Det med de hvide forstår jeg ikke.
Vi har to af dem, og de er blide, kælne, tillidsfulde og meget glade for mennesker.

Samt også dem, fremmede først lægger mærke til når de besøger os.
De skiller sig en del ud fra mængden :slight_smile:

Ja, den kan der da godt grines lidt af!:smiley: Jeg har jo haft nogle stykker, ( lilla, chokolade, brun, brun og nu blå) at sammenligne med , og jeg har nu ikke kunnet drage paraleller med temperament og farve. Desuden har jeg et rødhåret barnebarn, som heller ikke er særlig temperamentsfuld:høhø: Cats og Conni

Hov, husk nu at vi her ikke snakker om en undersøgelse på hvordan kattenes temperament faktisk er, men hvordan de bliver opfattet af andre mennesker :slight_smile:

Jeg har også fra ansatte på et internat hørt at de sorte og sort/hvide oftest er dem der sidder der længst :slight_smile: Det var så vist mest fordi mange kom og gerne ville have en stribet kat, efter hvad de fortalte :slight_smile:

Sjovt. Jeg ville tro at bocolor var sværest at komme af med, dem og tortie. Men det er så fordi jeg selv bedst kan li’ ensfarvede (eller maskede) katte.

Adelie er f. eks sød og dejlig… men kønt er det der ko-mønster jo ikke ligefrem…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1061691]
… men kønt er det der ko-mønster jo ikke ligefrem…[/QUOTE]

Det dér, det er jo løgn. :wink: :høhø:

Personligt æææælsker jeg katte ‘med hvidt’. :hjerte: :wehuu:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1061691]Sjovt. Jeg ville tro at bocolor var sværest at komme af med, dem og tortie. Men det er så fordi jeg selv bedst kan li’ ensfarvede (eller maskede) katte.

Adelie er f. eks sød og dejlig… men kønt er det der ko-mønster jo ikke ligefrem…[/QUOTE]

:ked:
Ja jeg synes ikke der er noget kønnere

Ja jeg synes ikke der er noget kønnere[/QUOTE]

:kram: Jamen det er der jo mange der synes. Og jeg har da også fået øjnene op for at det faktisk kan se ret sødt ud :slight_smile:

Men hvis ikke vi havde fået Adelie på den måde vi nu fik hende på (som akut omplaceringskat) så var det ikke et mønster jeg nogen sinde selv ville ha’ valgt en kat i :slight_smile:

Heldigvis har vi jo forskellig smag, og heldigvis er der farver og mønstre til os alle sammen :smiley:

[QUOTE=Eife;1061688]Hov, husk nu at vi her ikke snakker om en undersøgelse på hvordan kattenes temperament faktisk er, men hvordan de bliver opfattet af andre mennesker :slight_smile:

Jeg har også fra ansatte på et internat hørt at de sorte og sort/hvide oftest er dem der sidder der længst :slight_smile: Det var så vist mest fordi mange kom og gerne ville have en stribet kat, efter hvad de fortalte :)[/QUOTE]
Jeg læste det også i Illustreret videnskab, og det passer på mine, hvor gråstribede lillemis er en kælepotte, som altid vil nusse med alle medens sorte Felix er sky og reserveret og kun vil snakke med mig. Så måske mener folk det fordi det ofte passer.

På kattehjemmene kunne jeg forestille mig de sorte vælges sidst, fordi mange folk vil have nogen som ser lidt eksotiske ud fremfor at ligne barndommens gårdkat.