Katte der brækker sig

Hvornår skal man begynde for alvor at bekymre sig, når katte brækker sig?

Malik har nu brækket sig i de sidste 2 dage. Et par gange for 3 dage siden, 3 gange i går og nu har han lige brækket en lille smule op igen i dag.

Jeg har ikke set ham spise noget. Men der er jo store dele af dagen / natten, hvor jeg ikke kan holde øje med ham.

Han virker ellers rimelig frisk og hvis der er godbider i luften, så er han, den der er først over dem og prøver at puffe de andre væk.
Men måske er det fordi han er meeeeeeeeeeeeget sulten efter andet end den tørkost, han brækker op?

De får alle 3 Feline Porta tørfoder herhjemme og det har de gjort i et godt stykke tid. Vi er snart færdige med den anden 10 kilos pose.
Det er dog sket før, at han har brækket sig. Det gjorde han også, da han var på Hill’s Science Plan. Der gjorde han det også lidt hyppigt omend ikke dagligt. Der skiftede jeg så til Feline Porta, da Hill’s stykkerne kom op hele.

Helle havde også problemer med, at han brækkede sig efter, han havde spist tørfoder. Men det var efter, at han var blevet vaccineret.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10498&highlight=br�k

Jeg har vasket alle mad- og drikkeskåle godt af i går, så det ikke kom fra bakterier eller andet i dem.
Men der er - og har aldrig været - problemer med Milo eller Simba.

Men som sagt er det nu 3. dag i træk og jeg kan ikke mindes, at han tidligere har brækket sig bare 2 dage i træk.

Nogen idéer?

// Martin

Hej Martin,

Jeg mistede min elskede Oscar sidste år. Fra 1. dag jeg fik ham var han en grovæder og kastede ofte op fordi det gik for hurtigt.

De sidste par år af hans liv kastede han ind imellem op uden god grund. Flere dyrlæger sagde at det ikke havde betydning. Det sidste år han levede begyndte jeg alligevel at insistere på at få ham nærmere undersøgt, især de sidste 2 måneder fordi han der begyndte at kaste op om morgenen uden at have spist.

Ofte er det svært at følge med i om det er direkte efter et måltid.

Det viste sig, at være MEGET alvorligt. Først konstaterede man, at han havde fedtlever, som vi straks gik i gang med at behandle. Senere undersøgelser vise, at han havde en alvorlig, kronisk infektion i mave/tarmsystem og bugspytkirtel.

Det endte med, at jeg fik ham aflivet.

Jeg har nu 2 nye killinger. Nr. 2 Lilli begyndte at kaste op allerede 2. dag jeg fik hende og det fortsatte. Pga min tidligere erfaring med Oscar var jeg bekymret og med god grund.

Nogle gange kaster de op fordi de har spist for hurtigt eller spist noget de ikke kan tåle, andre gange er det mere alvorligt.

Det er helt op til dig at vurdere hvornår du synes det er alvorligt.

Held og lykke fra mig :wink:

Cristina

Tak for din historie selvom den selvfølgelig ikke er så rar. :slight_smile:

Den første bræktur inkluderer altid noget mad, som ikke er særlig fordøjet endnu. Og så kommer der lidt rester kort efter med noget væske.

Men lige i dag kom der godt nok kun 2 stykker med op. Til gengæld brækkede han sig kun 1 gang, hvor det som regel ellers har været 3 gange i træk kort efter hinanden.

Der er godt nok ikke tømt så meget ud i madskålene på dette tidspunkt af dagen, som der plejer at være. Så det kan godt være, at han ikke rigtig har spist noget. :frowning:

Det er bare svært at holde øje med, når man har 3 katte.

Det kan være han ikke kan tåle fjerkræ? :?

Ifølge en anden tråd så er der åbenbart kylling tilsat de fleste produkter med undtagelse af nogle få stykker, læste jeg i en anden tråd.

tro han skal til dyrlæge en tur

Hvis det er ufordøjet mad han kaster op, ville jeg ikke være så bekymret. Prøv at give lidt mindre mængde ad gangen, så han ikke forspiser sig.

Mine kaster også lidt op i perioder. Jeg har ikke fundet noget system i det.

Emma kan også kaste op i perioder… Det er lidt som om… Jaeh… At hun nogen gange får ædeflip, et par dage i træk og bare spiser helt vildt til hun kaster op.

Men prøv at give lidt mindre mad ad gangen, og sørg for at de alle får masser af vand… :slight_smile: Jeg ville nok alligevel gå til dyrlæge, eller i hvert fald lige ringe inden et par dage.

At give mindre mængder af gangen er desværre ikke en mulighed for mig.
Her har de mad stående fremme 24/7. Så det er ikke for, at han skal skynde sig at spise for at sikre sig noget inden de andre tager.

Jeg arbejder jo som selvstændig vognmand og kan risikere pludselig at blive kastet på langfart.
Så er det rart at vide, at de kan klare sig i et godt stykke tid, før jeg behøver at ringe efter kæresten, som så kommer forbi og fylder op + nus. :slight_smile:

De plejer alle 3 at rende til og fra skålene jævnligt hen over dagen.

Men jeg har ikke set noget bræk siden den lille smule i går og der var taget godt for sig i løbet af natten i tørkosten.
Så jeg afventer vist lige og ser, hvad der sker de næste dage.
Lige nu springer han rundt og jagter Milo rundt i hytten, så energi/aktivitetssniveauet fejler ikke noget.

// Martin

Måske er flere steder med foder og vand løsningen…både fordi der uden du kan se det, er problemer omkring skålene eller han måske vil spise i flere omgange og dermed i mindre portioner HVIS der er flere fodersteder.
Her i huset har vi (:øhmm: lad mig nu se)…

tænke tænle tænke…





9 steder man kan spise d.v.s. statistisk 2 katte om hvert sted (ved godt der er yndlingssteder og ikke-yndlingssteder) MEN det vigtogste ER der, nemlig et valg HVIS nu der er optaget et sted…så kan man gå et andet sted hen.
Prøv med 3 spisestedet OG 1 af dem i højden

Indtil for … hmm… en måned siden havde jeg en skål stående inde i stuen også. Det fandt jeg dog ud af ikke var en så god idé, for både Malik og især Milo blev noget småkvapsede.
De spiste åbenbart for ofte, da det var ganske bekvemt for dem, når de nu var i nærheden af den og ikke behøvede at skulle forlade mig i stuen for at gå ud og spise i køkkenet.

Da jeg havde den skål i stuen, der spiste de 3 omkring 5½ dl tørfoder i døgnet.
Nu er de nede på de 4 dl i døgnet igen, som de var på, før den skål kom ind i stuen.

I soveværelset vil jeg helst ikke have en skål, da jeg gerne vil være fri for den gnaske lyd om natten. :slight_smile:

Så er der toilettet og en ret lille entré tilbage.

Det bliver vist ikke nemt. :slight_smile:

// Martin

Det lyder også af meget. Hvad fodrer du med?

Jeg ville købe et foderbræt og så primært fodre der. Så skal de nemlig “arbejde” for føden :slight_smile:

Jeg fodrer med Feline Porta tørfoder med And/Ris efter anbefaling og prøvesmagning fra Regitze.

1 dl vejer 50 gram.
Dvs ca. 200 gram tørfoder til 3 katte pr. døgn.
Der står ikke nogen anbefalet mængde på Feline Porta posen (den store 10 kg sæk).

På Hill’s Science plan står der 55-80 gram pr kat pr døgn for 5 kg’s katte.

Jeg har lige vejet de 3 sammen med mig på badevægten.

Milo: 5,5 kg (og han var eller en lille skid i forhold til Malik, da jeg fik ham)
Malik: 4,9 kg
Simba: 4,5 kg

// Martin

Det er rigtigt, at Malik viste disse tegn allerede som lille efter den første vaccine. Det gik dog væk og jeg så det ikke mere. Men dette forløb ligner det jeg så.

Håber ikke han fejler noget Martin. Held og lykke med at finde årsagen.

Herhjemme er der også mange spisesteder - det skyldes, at Tara forsluger sig ellers, kaster op og vogter over maden. At sætte en ekstra skål op - og ingen siger jo, at de skal fyldes - plus at begynde at råfodre mere har stoppet den uønskede adfærd - ressourcerforsvar. Og hun kaster heller ikke op mere.

Jeg fulgte Britas råd da Tara havde boet her ganske kort tid - vi har ikke haft problemet i ca 3 år nu.

MVH

Her i huset har hver kat sin egen madskål med tørfoder - og de spiser altid kun af deres egen, i hvert fald når jeg ser det.

Mister og Misling spiser i baggangen og Gråmis i entréen - det bliver for tæt for kattene, hvis de alle tre skal spise i baggangen, det stresser dem tydeligvis. Derforuden er der en madskål i køkkenet til Misters køkken-lækkerier.

Mister kan komme ind efter en lang tur ude og være glubende sulten, så går det nogen gange galt for ham, han foræder sig og kaster lidt senere op.

Foderallergi visr sig vist sjældent kun som maveproblemer, men typisk som kløe/sår af forskellig art. Så det ville jeg ikke bekymre mig så meget om.
Men jo, det kunne da lyde som om, at hovedet skal lægges i blød i forhold til madrutiner…