Katte der fanger fugle

Har i mange år haft forsk. katte. Har nu fået to nye katte i huset.
Den ene kommer efterhånden ind med en fugl hver eneste dag.
Det går mig på, da jeg holder meget af vore fugle i og omkring haven. Det går også naboerne på.
Men kan man overhovedet gøre noget ved det? Det er vel kattens naturlige jagtinstinkt? Eller er der noget at gøre?

mvh
Vocalisten

Nej, der er ikke rigtigt noget at gøre.

Det er deres jagtinstinkt der får dem til at fange fuglene.

Når de bringer dem hjem er jeg sikker på at de gør det fordi at de ønsker at give jer gaver. :slight_smile:

NEj deværre - men du kan fx undlade at lægge foder ud til fuglene i haven så du ikke decideret forvandler din have til “hunting-grounds”

men nej - det er begrænset hvad du kan gøre

Nogle mener, at et halsbånd med en klokke virker, men jeg har set katte med sådan en fange fugle uden problemer, så jeg vil ikke anbefale det - iøvrigt synes jeg ikke katte skal gå med halsbånd, men det er en anden debat:-)

Jeg har set et klip af en kat, der under fuglejagten går på tre ben, mens den holder den 4. pote på klokken, så den er i ro… Sej kat!

Vi har minimeret antallet af fangede fugle rigtig meget, siden vi indhegnede haven for 1½ år siden. Vi glæder os over, at vi nu kan fodre fuglene lige uden for køkkenvinduet og når foderet er der, er haven (hvor kattene er) ikke så attraktiv for fuglene mere.

I de havekvarterer som jeg kender til er der tossemeget for mange fugle. Det kan være et rent inferno af alarmpipning og territoriekampe fuglene imellem. Lær fuglenes alarm-pip at kende - det kan være en øjenåbner.

Og kattene er super gode til at fange de fugle som halter lidt bagefter. Jeg tror, selvom det måske er ondt, at det er meget godt at fuglene har lidt fjender tilbage derude i ‘naturen’.

Hvis der mangler, eller en dag vil komme til at mangle, fugle i dit kvarter er forklaringen nok nærmere forurening.

[quote=lenschow;258720]Nogle mener, at et halsbånd med en klokke virker, men jeg har set katte med sådan en fange fugle uden problemer, så jeg vil ikke anbefale det - iøvrigt synes jeg ikke katte skal gå med halsbånd, men det er en anden debat:-)

Jeg har set et klip af en kat, der under fuglejagten går på tre ben, mens den holder den 4. pote på klokken, så den er i ro… Sej kat![/quote]

Kan du huske de tre sortsmoked babier du var ude og hilse på… De havde klokke i deres halsbånd den første time de havde halsbånd på… De blev i en time ved med at løbe i ring for at få klokken af… Så når jeg tænker på hvordan de reagerede så synes jeg det er synd at der er en klokke i et halsbånd, for det virker som om den irritere dem mere end selv halsbåndet…

Jeg kan heller ikke lide halsbånd, men det er en løsning jeg bruger hvis jeg ikke kan kende forskel på mine killinger og jeg har kun brugt det en gang… Den ene gang blev killingernes kælenavn farven på deres halsbånd… og i dag reagere Ny mere på navnet Lyserød end Ny…

[quote=lenschow;258720]Nogle mener, at et halsbånd med en klokke virker.

Katten bliver syg i hovedet af en klokke i halsbåndet. :frowning:

Det er efter min mening dyrplageri.
Det samme giver vores lokale dyrehospital også udtryk for.
De siger til kunderne: Du skal fjerne klokken. :slight_smile:

Jeg kunne aldrig drømme om at give mine katte et halsbånd med klokke.
Hos os er fuglene heldigvis hurtigere end kattene.

For øvrigt spiser de fleste af os også kød…:S

Katte og halsbånd hører ikke sammen…har man fritløbende katte og man tror et halsbånd gør en forskel…så tag lige og øremærk kræet istedet :ok:
Et øremærke følger katten og hænger ikke fast i grene etc. Det kvæler heller ikke katten eller som jeg så et sted…den havde fået det ene forben ind under og kunne ikke få det tilbage. Benet var slemt tilredt.
ØREMÆRKNING er vejen frem :rock:

Her smutter også en pips i ny og næ…og jeg hader det.
Men mine dyr ER rovdyr og med det, det indebærer. Men hvorfor skal de altid slæbe de stakkels kræ ind gennem 1 låge, hele den store løbegård, gennem to lemme gennem udestuen, gennem baggangen og placerer offeret under vores spisebord…næsten hver gang
Igår var det en spidsmus :thumbdown:

indhegne have er en god ide - fuglene finder hurtigt ud af det (jeg har solsorte der nyder at løbe lige på den forkerte side af hegnet - ingen tvivl om at de ved hegn er der og misserne bare kan se på i frustration :høhø:

men selv med hegn fanger misserne også her noget engang i mellem - som nævnt de er jo rovdyr…men tror nu også at det er gamle/svage (og uheldige) fugle som tages…og så de skøre teenager gråspurve som i flok kan få hinanden ud i de værste dumheder…

måske prøve at tilbyde et alternativ ? spiser og leger dine katte med bytte ?

daggamle kyllinger er godt - nogle af mine katte leger med dem som de ville et bytte…inden de spiser dem…

kyller kan købes her:

http://prof-pet.dk/

Man kan også vende den om og sige at det er “godt” at kattene jæger fuglene… Det styrker fuglebestanden i sin helhed… Det er ofte de svage, gamle og syge der bliver taget af kattene, sjældent en fugl der er fit for fight.

Survival of the fittest… Som Darwin sagde…

I byerne lever fuglene også meget tættere end ellers, pga fødemængden, og derfor ser vi dem jo i sagens natur også meget mere end hvis vi ikke fodrede på dem.

Men det er da ærgeligt at se en sød pip lade livet, men det er nu og engang sådan naturen er indrettet. Vil man helt forhindre end katte i at jage, må man holde dem inde, eller lave en indhegnet og overdækket løbegård med så små masker at småfuglene ikke kan komme igennem.

Og som Sheer også siger, så vil det ikke være på grund af kattene fuglene vil forsvinde, men pga fourening eller madmangel…

Vi har haven indhegnet, men alligevel fanges der pippere og alt for mange ISÆR om foråret og ISÆR solsortehanner…tror de har for mange damer i hovedet og passer derved ikke ordenlig på.
I den store løbegård hvor vi har fuglevolieretråd kan der komme gærdesmutter ind og det er også dumt set med deres øjne, for jeg tror ikke de overlever.
Opdagede igår et muldvarpeskud…det er mange år siden vi har haft muldvarpe…skudet var liiige indenfor hegnet så den er nok vendt om :tihi:
Der lå også en sort mis og vogtede på jordbunken…hvem så jeg ikke i farten.

Gad vide om man kan bringe antallet af fugledrab ned ved at fodre med daggamle kyllinger???

Blot en tanke der slog mig lige før, da jeg gik og tænkte på denne tråd.

Der findes et princip i træning, der hedder Premacks princip Premack's principle - Wikipedia Det betyder, at et dyr kan motiveres til at udføre en mindre værdifuld handling i bytte for en meget værdifuld - sammen med ejeren. Metoden er med succes anvendt på hunde, der jagter fugle - ejeren løber med hunden i snor efter fugle, som belønning for en anden adfærd - fx at sidde ned og tage kontakt. Dette får på sigt hunden til at vente på signal fra ejeren til at jage fugle - med andre ord - træneren anvender de forstyrrelser der er i omgivelserne til at kontrollere uønsket adfærd. Det kræver en meget dygtig træner.

Jeg anvender det på mig selv. Jeg vasker op mod senere at se en film:-) Det er samme princip.

Mon en kat, der jagter og dræber fugle kan overføre denne værdifulde og selvforstærkende adfærd på det at få lov at “jagte daggamle kyllinger”?

Mig bekendt er det aldrig prøvet, men det var da forsøget værd.

Hvis nogle med fuglejagende katte prøver det af, så vil jeg gerne høre om det virker, for dette problem får jeg ofte spørgsmål om at stoppe.

MVH Helle

Jeg forstår slet ikke at man vil fratage katten et så dybtliggende instinkt, for mig er det nærmest vold. Ærligt, det er en kats natur at jage, den gør det jo også når vi leger med den. Og det er der jo ingen der vil undlade at gøre, vel? Nej, vi køber ind i stor stil så kræene bliver stimuleret “naturligt” :stuck_out_tongue:

Katte er jægere, og vil man ikke have de udlever den side af sig selv, så må man holde dem inde og væk fra fuglene og nøjes med at lade dem jagte lilla plysmus.

Jeg har det ikke skidt med at mine kommer ind med hverken frøerne fra havedammen eller småfugle. Jeg har valgt at omgive mig med natur - mine katte - og det indebærer så også at jeg må tage den del med som er mindre pæn og ikke spor kølediskagtigt. Jeg er endda sikker på at de dyr der ender deres dage i en kattemave har fået en bedre død end mange af de dyr jeg selv indtager har.

Det tror jeg også Pia, og jeg har det på samme måde. Desværre deler ikke alle den holdning.

Jeg roser fx mine når de fanger dyr. Det er deres natur og verdens bedste stimulering/aktivering:-)

MVH

jeg er også enig - katte er rovdyr og vil man have kat så er det en del af ‘pakken’ - og selvom det ikke er sjovt når en sød lille birdy eller mus lader livet - så er det altså noget specielt når man kan se katten rigtige leve sin natur og instinkter ud…

når det er sagt, så er der altså katte som fanger meget (uden at spise det) - og det kan jeg godt forstår nogle godt vil se på muligheder for at begrænse lidt. Hvis kat spiser alt hvad den fanger syntes jeg ikke man skal blande sig…

Selvom det måske er lidt ‘dobbeltmoralsk’ at det altid er fugle man bekymre sig om…og ikke mus…og under alle omstændigheder et villa-kvarter hvor mange fodre fugle skaber jo i sig selv en kunstigt situation hvor der er grundlag for mange flere fugle end hvis det havde været i ‘naturen’…så når katte tager nogle af dem så er det vel med til at holde en kunstig stor bestand sund ?

[quote=lenschow;259252]Gad vide om man kan bringe antallet af fugledrab ned ved at fodre med daggamle kyllinger???
[/quote]

Det tror jeg ikke. Mine katte fanger i hvert fald ikke fugle af sult, men i ren
og skær jagt. Jeg har aldrig set dem spise en fugl - heller ikke en
daggammel kylling :tihi:

Jeg har valgt at tænke, at mine katte blot er med til at regulere
fuglebestanden herhjemme, og var det ikke en af mine katte, der
fangede fuglen, så var det nok bare en anden kat.

Katte fanger jo også mus, men de færreste af os synes, at det er lige så
synd for musen at blive fanget, som det er for musvitten.

Ingen af mine katte har halsbånd på, men som barn havde jeg en kat, som
havde halsbånd med klokke. En dag kom han haltende, ja nærmest
slæbende sig hjem. Vi troede, han var blevet påkørt, men det viste sig, at
han havde fået en bagklo op i klokken i halsbåndet, så kloen sad fast.
Siden da har jeg aldrig brugt klokker i halsbåndet - og som sagt nu heller
ikke halsbånd overhovedet.

Men en hund der jager fugle gør det jo heller ikke fordi den er sulten… jeg ved ikke om presmacks princip kan anvendes men det kan på hunde.

Tanken slog mig bare.