Katte hierarki ændre sig?

Hej

Jeg har en fornemmelse af, at måske vil Aslan (killingen) blive nummer 2 i hierarkiet og vores Aby bliver degraderet fra nurmmer 2 til 3 i flokken…’

Er det normalt at en killing “rykker” op? Eller er det bare mig, der er blevet mistænksom? Aslan leger meget aggressivt nogle gange og i går (synes jeg), lignede legen en “slåskamp” med Aby’en…men måske tager jeg fejl - de leger blot…Aby’en miav’er, men allgevel er han ovenpå, hvor Aslan ligger sig på ryggen som om han overgiver sig, hvorefter han springer op og “angriber”…
Hvordan jeg tolker hvornår det er rigtig slåskamp eller blot agressiv leg…?? Jeg er nok blot pylret…

Hmm… Godt spørgsmål!!! Jeg ved jo at mine leger meget aggressivt! Med både lyde og underkastelse… Men jeg tror nu at mine BARE leger…

Håber andre kommer på banen:p

Det er lidt svært at sige noget om, når man ikke har set kattene synes jeg.
Hvor gamle er de? En voksen kat, kan sagtens være endog meget tålmodig og large overfor en en fræk killing. Da jeg havde hittekillinger, var den ene ualmindelig fræk overfor de store. Når Bastian stod og drak vand fra bruseren, kom hun altid og bed ham halen eller i de boller han ikke har. Det fandt han sig trolig i, men kun fordi det var hende, for de andre kunne godt få et hvæs, hvis de kom for tæt på. Hvorimod Isis hvæste og delte øretæver ud til dem alle, hvis hun mente de trængte til det. Hendes egne killinger, var hun derimod som en engel overfor. De måtte gøre næsten hvad som helst, uden at blive irettesat.

Hierarkiet i en katteflok ændrer sig hele tiden. Man kan opleve forskelligt hierarki i forskellige situationer. Alder, fertilitet og psykisk modenhed spiller meget ind - som oftest vil den kat med den stærkeste psyke være flokleder i alle situationer. Dog er det sjældent at finde en så psykisk stærk og naturligt dominant kat - har man en sådan naturligt dominant kat i sin flok, er man ikke i tvivl - det giver en misundelsesværdig ro og harmoni i flokken.

Mange tak.
Nogle gange “leger” de meget voldsomt synes jeg…men sådan er “Leg” nok bare for mislinger…

[QUOTE=Apollo;697719]Mange tak.
Nogle gange “leger” de meget voldsomt synes jeg…men sådan er “Leg” nok bare for mislinger…[/QUOTE]

Især hvis det er han-mislinger :slight_smile:

[QUOTE=Apollo;694845]Hej

Jeg har en fornemmelse af, at måske vil Aslan (killingen) blive nummer 2 i hierarkiet og vores Aby bliver degraderet fra nurmmer 2 til 3 i flokken…’

Er det normalt at en killing “rykker” op? Eller er det bare mig, der er blevet mistænksom? Aslan leger meget aggressivt nogle gange og i går (synes jeg), lignede legen en “slåskamp” med Aby’en…men måske tager jeg fejl - de leger blot…Aby’en miav’er, men allgevel er han ovenpå, hvor Aslan ligger sig på ryggen som om han overgiver sig, hvorefter han springer op og “angriber”…

en kat der ligger på ryggen har ikke overgivet sig / underkastet sig, det er hunde der gør det, ikke katte. Når en kat ligger på ryggen kan den faktisk tilføje sin modstander meget mere skade, ved at “flænse” maven op med bagpoterne.

Hvordan jeg tolker hvornår det er rigtig slåskamp eller blot agressiv leg…?? Jeg er nok blot pylret…[/QUOTE]

Hvis de slås for alvor er du ikke i tvivl, sålænge du er i tvivl er det sandsynligvis leg

Tak, Cæsar…:slight_smile:
Du har ret. det ser ud som “bare” meget voldsom leg. De to drenge kan jo være i stue sammen, gå forbi hinanden og sove i samme sofa uden ballade ellers. Kun når de leger, leger de som drenge, men efter at have fulgt dem nøje kan jeg se, at det er leg. (de skiftes med at ligge ovepå hinanden).
Nogle gange tror jeg dog, at det gør ondt på Aby’en, når ‘lille’ Aslan bider ham lidt for hårdt…Aby’en siger “MI----AV”! Med tryk på AV!

Jeg synes dog det er meget interessant at følge dem og se deres adfærd…synd at jeg ikke kan følge dem hele dagen…

Med den gamle norske dame er det anderledes - hun er ikke interesseret i leg og hvis Aslan vil lege eller gør noget, som ikke passer den gamle dame, så får han et DUNK på hovedet…Det er heller ikke slåskamp, men mere: “kan du så opføre dig ordentligt”…

Det lyder, som om Aslan får lige præcis, hvad han har brug for: En anden dreng at lege vildt og voldsomt med og så en striks dame til at holde ham i ørerne og opdrage ham og sætte ham på plads, når det er nødvendigt :høhø:

Du skulle høre mine to abyer, når de slås. Det lyder også, som om det gør meget ondt - og så slemt som det lyder, tror jeg altså ikke, det er :slight_smile: Men det går vildt for sig :surrender1:

Umiddelbart er katte jo ikke flokdyr med en liniær hakkeorden, men de har fastere roller, når de lever inde og tæt sammen. Disse roller er relative dvs de kan ændre sig tit og ofte afhængig af rigtig mange faktorer.

[QUOTE=Apollo;694845]Hej

Jeg har en fornemmelse af, at måske vil Aslan (killingen) blive nummer 2 i hierarkiet og vores Aby bliver degraderet fra nurmmer 2 til 3 i flokken…’

Er det normalt at en killing “rykker” op? Eller er det bare mig, der er blevet mistænksom? Aslan leger meget aggressivt nogle gange og i går (synes jeg), lignede legen en “slåskamp” med Aby’en…men måske tager jeg fejl - de leger blot…Aby’en miav’er, men allgevel er han ovenpå, hvor Aslan ligger sig på ryggen som om han overgiver sig, hvorefter han springer op og “angriber”…
Hvordan jeg tolker hvornår det er rigtig slåskamp eller blot agressiv leg…?? Jeg er nok blot pylret…[/QUOTE]

En kat der ruller om på ryggen overgiver sig ikke… De nedstammer fra solitære dyr, så de har ikke det samme sprog som dyr, der nedstammer fra floklevende dyr. Hos ulve fx er det en ritualiseret adfærd i familiegruppen, hvor hvalpene beholder en del af deres hvalpeadfærd som voksne og derfor ligger sig foran deres forældre- de dyr man tidligere kaldte alfaer, men som man i dag kalder breeders eller forældre dyr, da de er forældre til de øvrige flokmedlemmer. Der findes også ulve, der ikke gør dette, da de ikke er floklevende. Mange tænker stereotyp om en ulv som den store floklevende grå Canis lupus, men der findes jo ca 38 underarter… For katten gælder det, at de ca 38 vildkattearter, hvoraf mindst fem indgår i tamkattens genetiske ophav (se Leslie Lyons studier), er solitære.

Alligevel er det sket en tilsyneladende ukritisk sammenligning fra floklevende dyr til kattene, måske fordi vi selv er flokdyr, måske fordi vi har troet at katte var lidt som hunde… I hvert tilfælde er dette et område, som rigtig mange katteejere har svært ved helt at fordøje.
Årsagen til at du kan have flere af disse delvis domesticerede tamkatte sammen selvom de oprindelig nedstammer fra noget solitært, er, at de er domesticerede. Jeg er ved at skrive en hel bog om det emne her… eller næsten en hel bog om det. Der kommer også nogle andre emner i den:-) Men jeg synes den viden mangler at blive kommunikeret mere ud til hr og fru DK i stedet for at de skal søge svar i viden om flokdyr om deres elskede kattes sprog.

En kat, der ruller om på ryggen, er ikke i underkastelse. Den blotter 20 ekstra våben klar til kamp. Det kaldes en defensiv aggression, mens den kat, der står henover er i offensiven og ikke udviser dominans, men en offensiv aggression. Forklaringsmodellerne for solitære dyr er anderledes, som du kan se her.

men derfor kan rollerne sagtens skifte. Herhjemme skifter de dog ikke. Nanoq er den erfarne kat, de trygge base. Tara er den rastløse kat, der er usikker på sin egen rolle, Eddie er kamæleonen, der skifter ham alt efter, hvem han møder og derfor klarer alle møder til UG, Fie er Soldaten, Nanoqs højre hånd, dog skifter hun ofte med Tara om den rolle - utroligt nok for Tara mistrives med den og bliver altid for hårdm, og så revser Nanoq som den eneste kat nogensinde Tara en omgang. Det er meget tydeligt, at det sker, når hun har “misbrugt” sin rolle. Herefter mister hun den til Fie. Indtil Fie går i løb… Såer hun ubrugelig for Nanoq:-)

Tip falder helt uden for, da hans sproglige færdigheder ikke er ret gode, da Tip er flasket op, og han kan derfor ikke puttes ind i en af disse meget generelle kasser/roller. Mest af alt ender han som prygelknabe, og det er synd. Så jeg overvejer pt hans fremtid. At vokse op uden mor er ikke altid godt.

Det er normalt, at katteroller kan skifte alt efter rum, tid på dagen, ejers tilstedeværelse osv osv, mængden af attraktive ressourcer - mad, kæl, kontakt, liggepladser, PLADS!, bestemmer i høj grad om der er uro i en gruppe katte eller ej. Desuden kan sygdom, smerter og naturligvis stress spille ind.

Og endelig læring - nogle ejere kommer til at belønne kattene for at slås ved at give den adfærd enorm meget opmærksomhed, mens rolig adfærd ingen får…

MVH

Ps det er min erfaring at killinger og ungdyr til ca 10 mdr alderen/kønsmodningen er neutrale i gruppen