Katte med flad læringskurve (kradser steder de ikke må, og går på bordene)

Mine to søde og sjove halvsiamesere (søskende) på næsten 6 mdr. har vist sig at være lidt sværere at opdrage end katte jeg tidligere har haft. Særligt Bella (hunkatten) hopper op på bordene i ét væk, og vi bliver VED med at sætte hende ned på gulvet igen. Men 30 sekunder senere gør hun det igen, og virker absolut ikke som en kat der ved, at det hun gør er forbudt. Guido (hankatten) hopper også gerne op på bordene, men han ved tydeligvis godt at det er forbudt område, og skynder sig ned igen når jeg nærmer mig. Er der andre (og måske mere effektive) metoder man kan bruge til at lære kattene at køkkenbord/spisebord er forbudte områder? Jeg læste at sætte-ned-igen-metoden skulle være god og effektiv, men indtil videre er læringskurven temmelig flad.

Derudover er de begge meget ihærdige med at kradse i sofa, gulvtæpper, børnenes skoletasker mm. Vi er meget konsekvente med at sætte dem hen til en af deres kradsestammer når de begynder at kradse de forbudte steder, men det preller helt af på dem. Har forsøgt med catnip på stammerne, men det hjalp ikke det mindste - de vil MEGET hellere kradse i vores sofa :roll_eyes:. Nogengange kradses der ekstra ihærdigt af den ene kat, mens den anden kat nusses, så jeg tror også der er noget opmærksomheds taktik i den adfærd.

Har I nogle gode katteopdragelsesråd I vil dele ud af? :smiley:

Med risiko for at virke flabet så får du den korte version…
Lev med det :slight_smile: Kurven er ikke flad, de er bare skide ligeglade :wink:

Køb sådan nogle kradseplader og sæt på sofaen… Vi har lædersofaer, da sofaer i stof ganske enkelt har uhensigtsmæssig kort levetid :slight_smile:

5 Synes om

Jeg har haft (altså haft!) samme udfordringer med mine katte gennem 40 år! Sidste år blev det for meget, så jeg forhørte mig rundt omkring (kendte ikke til kattegale.dk dengang). Og selvom jeg var skeptisk, så har det her virket for mig:

  • de steder de ikke må kradse, sprøjter jeg i ny og næ med FeliWay.
  • de steder de gerne må kradse, sprøjter jeg i ny og næ med Baldrian spray.

De kradser konsekvent kun tre steder nu, og det er på deres flade kradsebrædt som hænger på væggen ved hovedøren, på deres kradsetønde (som er en kæmpe tønde de kan rende ind og ud af og som er omviklet med sisalreb) og så det brænde jeg har liggende i min brændereol.

Og omkring det med bordet - der tror jeg du kæmper en forgæves kamp. Jeg vil ikke have dem på mine borde og det får det også at vide meget bestemt, men når jeg kommer hjem, ligger de ofte på mine borde! Så der giver jeg _DK_Sugieh ret … :wink:

1 Synes om

Kradseriet, kan jeg ikke hjælpe med, der er jeg endnu forskånet for problemer.

Men mht. at hoppe op på steder man udmærket godt ved man ikke må. Du må bare blive ved. Jeg har selv 4 orientalere. De 3 første er rimelig godt opdraget. Men den 4… Ih guder “she’s a handfull”. Hun ved udmærket hvad hun må og ikke må. Men hun gør det da bare alligevel. Det har så ført til fx. følgende situation. Katte på bordet er totalt forbudt når der er mad på bordet. Men alligevel skal hun pinedød og kritte tværs over bordet for at komme over til kradsetønden… hvorfor skulle man dog gå udenom, det er da noget pjat. Så med det samme hun går igang med sit nummer, er jeg oppe for at tage hende og sætte hende ud i gangen. Hun hyler op med det samme jeg rejser mig, inden jeg overhovedet er i nærheden af hende - sådan helt indigneret, og det gør hun hele vejen ud af køkkenet. Når vi er færdige med at spise bliver der lukket op for hende igen.

Nu er vi så nået dertil at jeg i halvdelen af tilfældene kan stoppe hende med stemmen. Men det er bare så tydeligt at hun da bare lige skal prøve om den måske går. Så tålmodighed og konsekvens er vejen frem. Det kan lade sig gøre.

Jeg vil lige tilføje at min mentors kommentar (jeg er opdrætter) til hende første gang hun havde mødt hende var “at nu havde jeg også prøvet at have en RIGTIG orientaler”. Hun er fuldstændig ligeglad med alt, men charmerer sig alligevel ind alligevel. :hjerte:

3 Synes om

Siden vores katte fik nogle vandrette kradseflader og et godt højt kradsetræ de kan strække sig op ad, har vores møbler fået lov at have ret meget fred :slight_smile:

1 Synes om

Hvor står kradsetræerne? Ofte opstår problemerne når de er placeret steder hvor kattene ikke finder det relevant at duftmarkere (som de gør når de hvæsser kløer)

1 Synes om

Præcis. Vi har kradsepinde placeret strategiske steder - ved døre, trapper o.lign. af strategisk interesse for kattene. :slight_smile:

1 Synes om

Vi har placeret både flade kradsebræt og de runde “mobile” ved siden de steder hvor kattene elsker at kradse, men de kunne ikke være mere ligeglade :grin: Dog tænker jeg at det måske kunne være en idé at anskaffe et gulv-tll-loft kattetræ, med flere kradsemuligheder?

Det lyder som en rigtig god løsning du har fundet! - jeg pønser nu på noget lignende :smiley:

Tålmodighed og konsekvens - det er noteret! Vi fortsætter med sætte-ned-igen taktikken :smiley:

Ja de orientalere kan slippe afsted med mange spilopper, når de samtidig er så skrækkeligt charmerende :heart::grin:

Det lyder som en rigtig god taktik du har fundet dig!
Jeg er ikke helt klar over hvad FeliWay er - er det dét man kommer i stikkontakten til at berolige katte?
Det er ihvertfald et forsøg værd, for vores sofa er snart helt kradset op.

Jeg tror desværre du har ret i at de mestendels er temmelig ligeglade :grin: Men jeg er ikke klar til at opgive kampen.

Er det nogle særlige kradseplader man kan få til sofaer? Tænker det kunne være smart med en der kunne hænge ud over siden (der er det allermest populære kradsested)

Det er det ja. Men det fåes også i sprayform - bl.a. her hvor jeg købte det:

1 Synes om

Det tror jeg, du har helt ret i.

Mine forældres kat bruger samme taktik, hvis han mener, deres opmærksomhed er rettet andre steder hen end ham: Så kradser han også i deres (læder)sofa. Pointen er jo, at han får det, præcis som han vil have det - nemlig deres udelte opmærksomhed, fordi de selvfølgelig forsøger at beskytte sofaen.

Så det er generelt lidt svært, for hvis der er noget, der med 100 % sikkerhed virker, hvis man vil have menneskenes opmærksomhed, så er det at gøre noget, man ikke må.

Ikke sådan at forstå, at kattene er små intellektuelle strateger, der bevidst beslutter at gøre noget, de ikke må for at få opmærksomhed. Men de lærer hurtigt, hvad der virker i hvilke situationer.

2 Synes om

Ja den adfærd er nok svær at aflære igen - som du skriver; det virker jo! Vi er der fluks for at fjerne kat fra det der er ved at blive sønderflået. Det mest effektive ville sikkert være at ignorere adfærden, men det ville kræve en hyppig investering i nye møbler og tæpper, indtil katten finder på nye måder at få opmærksomhed

Klipper I kløer på dem?

Det er selvfølgelig ikke sikkert, det virker, men vi har to, der kradser i bestemte møbler, hvis deres kløer bliver lange.

Jeg ved nogle med held har pakket stanniol om de områder katten ikke skal kradse i, indtil den har fået nye vaner.

Ifht borde.
De er røv ligeglade. Jeg har indgået kompromis med mine - nul kat under spisning. Og på køkkenbordet er man på mikroovnen mens jeg laver mad. Det fandt de selv på, for det er jo ikke bordet og det er svært at få dem fisket derfra, så det kompromis godttog jeg.

3 Synes om

Det vil uden tvivl være det, der virker bedst på længere sigt. Men hvem har råd til det, ikke sandt? :slight_smile:

Jeg håber, ét eller flere af de andre råd kan hjælpe. Og så må I jo ellers bare sørge for at nusse begge katte på én gang :wink:

2 Synes om

Det kan jeg nu af og til godt stille spørgsmålstegn ved :wink: Når Der sidder en kat og stirrer målrettet på en mens poten ligeså stille nærmer sig en pyntegenstand og man siger “NEJ” og så poten igen fjernes for at gentage scenariet få sekunder efter… Så er det jeg tænker man er blevet tørret noget så grundigt :smiley:

4 Synes om

Nej, det har vi faktisk ikke gjort endnu, men det var da værd at prøve!