Katte med sølv

Hejsa Alle…

Hvad med en tråd, hvor vi kan se sølv katte fra de forskellige racer…
Jeg lægger ud med et billede af Holy Smoke som ungkat . Han er mainecoon…og sort smoke

Ny race kan jeg ikke…
Her er tykke Berta MCO sort tortie sølv med hvid.
Hendes pels er til at dø for - aldrig har jeg mærket en så lækker pels.
( at jeg så ikke er til tortie er så en anden sag )

Her er Boromir, vores skovkatte kastrat, sortsmoke/hvid

mvh
Gitte

Hej :slight_smile:

Jeg kan bidrage med Europé, her er det min lille Mille Fleur som er Sort sølv klassisk tabby:

Mere sølv i samme race, her Milles mor Puss, som er Blå sølv klassisk tabby:

/Mette

valde drengen som er sort sølv:):):):slight_smile:

Hejsa Kaddyy…

Hvordan kan man se farven…når de ingen pels har…måske et dumt sprøgsmål da jeg jo godt ved at bla. aftegninger kan ses på huden…men …

anna

[quote=antocat;211846]Hejsa Kaddyy…

Hvordan kan man se farven…når de ingen pels har…måske et dumt sprøgsmål da jeg jo godt ved at bla. aftegninger kan ses på huden…men …

anna[/quote]

gg nej det kan også være svært, men han er ud af en chokolade farvet mor og en sort sølv far, og da sort og sølv er dominerende, og chokolade en fortyndning, blev han selv ( altså valde)sort sølv-:):):):slight_smile:

Selvom sølv er dominant så kan man sagtens få et kuld killinger uden sølv, selvom begge forældre er sølv.

Det handler om, sølvgenet gives videre til killingerne eller ej :ok:

Det jeg prøver at fortælle er, at han ikke nødvendigvis behøver at være med sølv, selvom hans far er det :ok:

Men jeg synes det er et godt spørgsmål, eftersom man ikke kan se hårstrået - og om det er lysere i bunden eller ej -engel

Jeg kan da bidrage med vores nu 6 uger gamle Ballbreaker

Ham her skulle være sølv.

Det mener min dyrlæges klinikassistent ihvertfald, og hun er ret godt inde i katte.

Her sammen med sin søster, som hun også mener har sølv:

Jeg ved det ikke men deres far var også sølv sagde hun, jeg troede bare han var creme:

[quote=Annette O;211901]Selvom sølv er dominant så kan man sagtens få et kuld killinger uden sølv, selvom begge forældre er sølv.

Det handler om, sølvgenet gives videre til killingerne eller ej :ok:

Det jeg prøver at fortælle er, at han ikke nødvendigvis behøver at være med sølv, selvom hans far er det :ok:

Men jeg synes det er et godt spørgsmål, eftersom man ikke kan se hårstrået - og om det er lysere i bunden eller ej -engel[/quote]

hvis begge forældre er sølv,så får du sølv der er absolut ingen tvivl om det, spørgsmålet er så om begge forældre er ren sølv,er de ikke det,som i dette tilfælde så får du smoke killinger.:):):)som også er sølv katte

Hejsa igen…

Iiii hvor dejligt med alle de sølv billeder…men er der ingen med en blå smoke eller blå sølvtabby…

Anna

Øhhh nej! En kat skal kun have et enkelt “sølv-gen” for at være sølv. To sølvkatte kan derfor godt lave killinger, som ikke er sølv, ligesom en sølvkat også kan lave sølvkillinger med en ikke-sølvkat :wink:
En sølvkat, som er uden mønster (non-agouti) kaldes smoke, mens en sølvkat med mønster (agouti) kaldes sølv :ok:

[quote=Christina B;212157]Øhhh nej! En kat skal kun have et enkelt “sølv-gen” for at være sølv. To sølvkatte kan derfor godt lave killinger, som ikke er sølv, ligesom en sølvkat også kan lave sølvkillinger med en ikke-sølvkat :wink:
En sølvkat, som er uden mønster (non-agouti) kaldes smoke, mens en sølvkat med mønster (agouti) kaldes sølv :ok:[/quote]

ja, nøjagtigt som jeg selv lige har sagt:):slight_smile:

sølv er dominant,så er der sølv involveret vil du altid få sølv,sorry, jeg giver mig ikke.:sorry:

Jeg kan bidrage med min britte bamse…

Han er sort/silver tabby…

[quote=kaddyy;212169]ja, nøjagtigt som jeg selv lige har sagt:):slight_smile:

sølv er dominant,så er der sølv involveret vil du altid få sølv,sorry, jeg giver mig ikke.:sorry:[/quote]
Nej!
Og jeg har haft killingerne der kan bevise det :wink:

Se mit Europé kuld her: http://www.petheaven.dk/katte/ducks.htm

Mor mis er Blå sølv og far er sort (ingen sølv)
Det gav to killinger; én er sølv og én er uden sølv :wink:

Så et én forældre er sølv er ikke ensbetydende med at alle killinger er sølv :wink:

/Mette

Sølv katte skal bare have en arveanlæg for sølv for at de kan ses. Derfor kan to sølvkatte godt få ikke sølv killinger for ikke sølvarveanlægget kan gemme sig.

Jeg har jo næsten kun sølv katte men vil her holde mig til tøserne.
Gamle Babette, Medea som skal tage arven op og Athene som er huset nyr dronning.


Seecom´s Athene


Uldtotten´s Babette


Babette´s Medea

Nej nu jeg er igang skal I også have et billede af Sackary


Elkingtins Jay-Z

[quote=Mette Mejdahl;212172]Nej!
Og jeg har haft killingerne der kan bevise det :wink:

Se mit Europé kuld her: http://www.petheaven.dk/katte/ducks.htm

Mor mis er Blå sølv og far er sort (ingen sølv)
Det gav to killinger; én er sølv og én er uden sølv :wink:

Så et én forældre er sølv er ikke ensbetydende med at alle killinger er sølv :wink:

/Mette[/quote]

aaah okay så jeg med på hvad i mener,var sku da ved at tro at jeg var helt tosset, godt så:) den killing som er uden sølv,vil bære genet for sølv,og det vil den kunne give videre,så der kan komme smoke killinger på et tidspunkt.:slight_smile: super lækre katte du har,nød at kigge på dem

[quote=Babette;212178]Sølv katte skal bare have en arveanlæg for sølv for at de kan ses. Derfor kan to sølvkatte godt få ikke sølv killinger for ikke sølvarveanlægget kan gemme sig.

Jeg har jo næsten kun sølv katte men vil her holde mig til tøserne.
Gamle Babette, Medea som skal tage arven op og Athene som er huset nyr dronning.


Seecom´s Athene


Uldtotten´s Babette


Babette´s Medea

Nej nu jeg er igang skal I også have et billede af Sackary


Elkingtins Jay-Z[/quote]

wow de sku lækre:):):):slight_smile:

Ej sussi…sikken en lækker bamse og skønt mønster…
Og Babette - Jey-Z er den alm. med sølv eller shaded

Og til sølv debatten…

Pt. har jeg et kuld killinger af en sort sølv tabby far og en tortie smoke mor…
Hun fik 5 levende killinger…heraf 3 med sølv(en sort sølv tabby og to sort smoke) - en sort og en rød.
Farfar er creme sølv tabby og farmor sort
Mormor er med sølv og morfar er sort.

Så har jeg et kuld af samme far -. dvs. sort sølv tabby og en blå makrel tabby med hvis mor.

3 levende killinger ud af 5 (lagde 2 ihjel - snøft) her af to makrel tabby med hvid og en tortie smoke med hvid :-)…
Begge forældre er her ligeledes med fortynding - men der kom ingen killinger med fortynding…

Anna