Katte med sølv

Nej, er en kat uden sølv, så vil den ikke kunne give sølv. Man kan ikke “bære” genet for sølv uden selv at være sølv.

Shaded har aldrig hørt om det i NFOkattene. Han er registreret sortsmoke med hvid.

Fortynding skal komme fra både mor og far for blive aktivt. Det kan gemme sig i flere generationer. Når det er heldig at blive gift med en med fortynding bliver det synligt.

Syntes det er sejt at få blå killinger på 2 sorte katte.

[quote=Mette Mejdahl;212172]Nej!
Og jeg har haft killingerne der kan bevise det :wink:

Se mit Europé kuld her: http://www.petheaven.dk/katte/ducks.htm

Mor mis er Blå sølv og far er sort (ingen sølv)
Det gav to killinger; én er sølv og én er uden sølv :wink:

Så et én forældre er sølv er ikke ensbetydende med at alle killinger er sølv :wink:

/Mette[/quote]

Du har helt ret Mette.
Jeg har også haft flere kuld hvor den ene forældre er sølv og den anden ikke er, og der er så blevet killinger med og uden sølv.
To sølv kan også få killinger uden sølv.
Hilsen Lisbeth

[quote=antocat;212187]Ej sussi…sikken en lækker bamse og skønt mønster…
Og Babette - Jey-Z er den alm. med sølv eller shaded

Anna[/quote]

Der er ikke noget der hedder shaded i skovkattens farver, det hedder smoke :slight_smile:

Her er der lidt af mine sølvkatte.
Først er det Merlot(kastrat) rød sølv bicolour, ved siden af ham er det Tomb Raider, hun er sort sølv tabby.
Så er der Sex Bomb,ved siden af hende hendes søn Rhett Butler, begge er sort sølv tabby bicolour.
Neden under er det Scharlet O’Hara, sex Bomben’s datter, hun er sort sølv tortie tabby, ved siden af hende er det Matador som er sort smoke, meget sort men helt lys i bunden.
Sidst er det Arya som er sort tortie smoke, det sidste billede er også Arya og inde i hende skulle der gerne være nogle små killinger som skal se dagens lys og ca 14 dage,men lad os nu se om hun snyder mig igen.
Det er Matador som er far så der skulle gerne komme nogle flere sølvkatte der.
Hilsen Lisbeth

Hvordan kan i se at de er sølv, og ikke bare lyse???

Spørger Dorte Dum-i-låget-til-farver…

[quote=kaddyy;212169]ja, nøjagtigt som jeg selv lige har sagt:):slight_smile:

sølv er dominant,så er der sølv involveret vil du altid få sølv,sorry, jeg giver mig ikke.:sorry:[/quote]
Jeg er ked af at sige det, men du bliver nok nødt til at give dig, for du har ikke ret :wink: Fordi sølv er dominant, skal katten kun have 1 gen for sølv, for at være sølv. Man kan altså ikke være bærer af sølv. Enten har man genet for sølv og er sølv, eller også har man ikke. Altså kan en mormis eller farmis som er sølv godt lave killinger, som ikke er sølv, da sølvforældreren har 1 sølvgen og 1 ikke-sølvgen. Giver den sit ikke-sølvgen videre, bliver killingen ikke sølv (hvis den anden forælder ikke er sølv), giver den sit sølvgen videre, bliver killingen sølv.

Som skrevet ovenfor, så kan en kat ikke bære sølv. Sølv og smoke er for så vidt det samme, bortset fra, at en smoke er uden mønster og en sølvkat er med mønster. Begge har et Inhibitor-gen (genet for sølv).

Nedenstående killinger er kuldsøskende fra vores 6 uger gamle kuld. Den ene er smoke, den anden er silver. Som det tydeligt ses, så er den ene med mønster (sølv) og den anden uden mønster (smoke)


smoke til venstre - sølv til højre.

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det… :gruble:

[quote=alleos7;212260]Hvordan kan i se at de er sølv, og ikke bare lyse???

Spørger Dorte Dum-i-låget-til-farver…[/quote]
Sølv betyder, at den inderste del af hvert hårstrå er farveløst. Det vil sige, at kattens pels er lys i bunden. Nogen rigtig meget og andre lidt mindre.

Her er et billede af en killing i vores andet kuld. Han er sort smoke

Som han blev større blev den lyse bund tydeligere på selve kroppen også. Og i mit billede i mit forrige indlæg kan du se vores nuværende killing, som formentlig bliver meget sølv!

I modsætning til det kan du se Pils sorte kat (håber det er okay at låne billedet) Han er ikke sølv.

Jeg har altid parret ikke sølvkat med sølvkat og der har altid været killinger med sølv og uden sølv.

En sølvkat som får sølvgenet fra mor og far og en sølvkat med et sølvgen+et ikke sølvgen ser ens ud MEN den sølvkat som har 2 gener for sølv kan IKKE lave ikke sølv killinger med en ikke sølvkat (jo heller ikke med en sølvkat med et sølvgen + et ikke sølvgen).

Så vil jeg da også lige vise
Miss New Booty sølv-tabby harlekin og hendes søn Baby Booty sort smoke harlekin,
egentlig håber jeg på at lave en killing uden sølv på hende til mig selv for jeg vil helst ud af sølv…
de er begge exotics

To af mine sølv misser mor Split og datter Savannah :hjerte:

Split som er Tortie smoke.

Og Savannah som er sort tortie silver makrel tabby med hvid.

her er billeder af min dejlige prinsesse pige (hvis jeg ellers har lagt billederne rigtigt ind)

Min anden dejlige pige som er mor til prinsesse jeg har. :wehuu::iloveyou:

men må man godt parre to sølvkatte? jeg er nemlig nærmest “besat” af sølvkatte hehe og da jeg skulle kigge efter en han til bine (men så ændrede planerne sig) der var mit mål nemlig at prøve at få sølv killinger, men en del sagde til mig at det måtte man ikke, andre sagde der ikke skete noget, så er stadig lige meget i tvivl… nu er hun jo så neutraliseret og mit opdræt er på pause, men vil stadig gerne vide det jo hehe :slight_smile:

[quote=kaddyy;212169]ja, nøjagtigt som jeg selv lige har sagt:):slight_smile:

sølv er dominant,så er der sølv involveret vil du altid få sølv,sorry, jeg giver mig ikke.:sorry:[/quote]

Jeg parrede to sølvkatte med hinanden, og det kom der 5 lækre killinger ud af.

2 med sølv og 3 uden sølv.

Genet for sølv hedder I, og genet for ikke sølv hedder i.
Når du parrer en sølvkat med en uden sølv vil det statistisk set give 50% med sølv og 50% uden sølv da der skal komme et I fra sølvkatten.
Hvis sølvkatten har generne Ii (I fra den forælder med sølv, og i fra den forælder uden sølv), så kan den give 50% af killingerne I, og 50% af killingerne i.
Det vil sige, at der stadig kan komme killinger uden sølv.

Hvis begge forældre er sølv med generne Ii, så kan de sagtens give et lille i til killingerne.

Det er altså ikke absolut, at der udelukkende kommer sølvkillinger efter to sølvkatte.

det er elementær genetik :ok:

Ja du må gerne parre to sølvkatte med hinanden.

Problemet er dog, at pelskvaliteten (især hos NFO) bliver for blød og ikke lever helt op til standarden mht strid pels, men du må gerne parre to sølvkatte. Det sker der såmænd ikke noget ved.

[quote=Annette O;212391]Ja du må gerne parre to sølvkatte med hinanden.

Problemet er dog, at pelskvaliteten (især hos NFO) bliver for blød og ikke lever helt op til standarden mht strid pels, men du må gerne parre to sølvkatte. Det sker der såmænd ikke noget ved.[/quote]

ok mange tak for det :tak:

[QUOTE=Babette;212276]Jeg har altid parret ikke sølvkat med sølvkat og der har altid været killinger med sølv og uden sølv.

En sølvkat som får sølvgenet fra mor og far og en sølvkat med et sølvgen+et ikke sølvgen ser ens ud MEN den sølvkat som har 2 gener for sølv kan IKKE lave ikke sølv killinger med en ikke sølvkat (jo heller ikke med en sølvkat med et sølvgen + et ikke sølvgen).[/QUOTE]

Er du sød at forklare den en gang til:? for nu er jeg da forvirret på et højere plan:confused:

[quote=dkkorat;212396]
Citat:
Oprindelig postet af Babette
[I]Jeg har altid parret ikke sølvkat med sølvkat og der har altid været killinger med sølv og uden sølv.

En sølvkat som får sølvgenet fra mor og far og en sølvkat med et sølvgen+et ikke sølvgen ser ens ud MEN den sølvkat som har 2 gener for sølv kan IKKE lave ikke sølv killinger med en ikke sølvkat (jo heller ikke med en sølvkat med et sølvgen + et ikke sølvgen).[/I]

Er du sød at forklare den en gang til:? for nu er jeg da forvirret på et højere plan:confused:[/quote]

Jeg tror Babette mener, at en sølvkat kan få et stort I fra begge forældre (HVIS de vel at mærke er sølv begge to), og dermed have generne II. Når en kat har generne II, så kan den KUN lave sølvkillinger, også selvom der ikke er sølv på modpartens side.
En kat med genet Ii og II er ens udadtil.

MEN det er bestemt ikke sikkert, at begge forældre giver genet sølv videre, og derfor kan en killing sagtens have Ii - ja og endda ii

Er det nemmere at forstå sådan??

Et spørgsmål om homozogot og/eller heterozygot :wink: