Katte med tandkødsproblemer

Nu har jeg læst om mange der fortæller om tandkøds problemer hos katte,
jeg har nu heller ikke gået fri. men havd er det som giver vores katte disse problemer???

er det fodret?

er det stress?

er det antal af katte?

er det at racekatte har et dårligt imuunforsvar(staves)

eller en helt 4 ting.

Hvordan kommer man/vi det problem til livs,hvis man kan, eller er det bare for stort et spørgsmål at stille.

Tandkødsproblemer kan skyldes flere ting, og det skal naturligvis vurderes hos en dyrlæge, men jeg ved at immunicare er rigtig godt ved mange tandkødsproblemer, så tag til dyrlægen og få en snak og nævn evt immunicare, da det kunne være en mulig løsning, men først til dyrlæge:)

det produkt som du nævner,er det et som dyrlægen skal udskrive,
eller et det et produkt som alle kan købe, og bruge? og er helt enig dyrlægen skal selvfølgelig tages med på råd.:):slight_smile:

Eftersom det ses hyppigere i visse racer/linier end andre, er jeg ret sikker på, der er en arvelig faktor.
Nogle mener det kan være smitsomme sygdomme som fx calici, der for alvor sætter skub i problemerne.

[quote=Vivi_Fletcher;208767]Eftersom det ses hyppigere i visse racer/linier end andre, er jeg ret sikker på, der er en arvelig faktor.
Nogle mener det kan være smitsomme sygdomme som fx calici, der for alvor sætter skub i problemerne.[/quote]

okay hvis der nu som du siger,er en vis overhyppighed af tandkødsproblemer hos visse racer/linjer, hvad gør man så efter din mening ved problemet,udover det åbenlyse, at tage dem til dyrlægen???

Afhænger jo af mange andre ting også, men opdrætsmæssigt:
Jeg ville helt klart vurdere, hvor vigtig katten var i mit opdræt. Hvis den er meget vigtig, vil jeg undersøge tandkødet nøje hos katten den parres til. Ikke kun ved at spørge hankatteejer - åben selv munden på hankatten og kig efter! (mange opdrættere er ikke helt ærlige).
Er katten ikke speciel vigtig i dit opdræt, så neutraliser den - der er masser af katte med godt tandkød (hvis vi taler abyer i hvert fald).

Med den enkelte kat, ville jeg helt klart gå over til primært råfodring. Min dyrlæge har set rigtig mange katte, der har fået helt pænt tandkød uden yderligere behandling end råfodring.

[quote=Vivi_Fletcher;208777]Afhænger jo af mange andre ting også, men opdrætsmæssigt:
Jeg ville helt klart vurdere, hvor vigtig katten var i mit opdræt. Hvis den er meget vigtig, vil jeg undersøge tandkødet nøje hos katten den parres til. Ikke kun ved at spørge hankatteejer - åben selv munden på hankatten og kig efter! (mange opdrættere er ikke helt ærlige).
Er katten ikke speciel vigtig i dit opdræt, så neutraliser den - der er masser af katte med godt tandkød (hvis vi taler abyer i hvert fald).

Med den enkelte kat, ville jeg helt klart gå over til primært råfodring. Min dyrlæge har set rigtig mange katte, der har fået helt pænt tandkød uden yderligere behandling end råfodring.[/quote]

Ok, så selektere i de dyr som man bruger til opdræt, og du mener så også at fodret kan gøre en forskel, og så et skift til råfodring ville i nogle tilfælde kunne gøre en forskel.Hvad med tørfoder,der var en meget omdiskuteret tænk test, hvor visse foder typer både våd og tør var blevet testet, er de bare ikke gode nok til katte, eller burde “vi” bare alle pr.definition gå over til råfodring, nogen mener jo at det kan være skadeligt også.

Der er opdrætsproblemet og der er problemet med den enkelte kat. Det er to vidt forskellige løsninger, synes jeg. Du kan ikke forvente, at en kælekatskøber vil råfodre blot pga dårlig selektion blandt avlskatte - jeg forventer det i hvert fald ikke.

Hvad angår råfodring var det blot min dyrlæge, der fortalte mig om hans erfaring. End ikke han kan forklare, hvorfor det er sådan - han har bare konstateret det.
Sundhedsmæssigt mener jeg råfodring i høj grad mangler noget, men stod jeg med en kat med meget dårligt tandkød, ville jeg vælge denne løsning.

[quote=Vivi_Fletcher;208790]Der er opdrætsproblemet og der er problemet med den enkelte kat. Det er to vidt forskellige løsninger, synes jeg. Du kan ikke forvente, at en kælekatskøber vil råfodre blot pga dårlig selektion blandt avlskatte - jeg forventer det i hvert fald ikke.

Hvad angår råfodring var det blot min dyrlæge, der fortalte mig om hans erfaring. End ikke han kan forklare, hvorfor det er sådan - han har bare konstateret det.
Sundhedsmæssigt mener jeg råfodring i høj grad mangler noget, men stod jeg med en kat med meget dårligt tandkød, ville jeg vælge denne løsning.[/quote]

helt klart, det er jo meget at forlange at en køber skal fortsætte med samme type fodring som en selv.
ok,så råfodring kunne være en af løsningerne,tak for dine svar:)

Den bedste forebyggelse er at avle på katte med stærkt immunforsvar - kende linierne bag far og mor godt og se hvordan deres tandkød er.

Dårligt immunforsvar, stress og med hvad det medfører ses ofte også i den forbindelse.

Det er ikke rimeligt at producere katte der af de nye ejere skal behandles specielt, og ikke at glemme de problemer det giver katten de omkostninger der er forbundet med det - det giver racen et dårligt omdømme.

[quote=Lis Dahlstrøm;208871]Den bedste forebyggelse er at avle på katte med stærkt immunforsvar - kende linierne bag far og mor godt og se hvordan deres tandkød er.

Dårligt immunforsvar, stress og med hvad det medfører ses ofte også i den forbindelse.

Det er ikke rimeligt at producere katte der af de nye ejere skal behandles specielt, og ikke at glemme de problemer det giver katten de omkostninger der er forbundet med det - det giver racen et dårligt omdømme.[/quote]

ok,så for dig ville det betyde ,at begge forældre skal være helt fri for tandkødsproblemer,så man avler sig ud af problemet. Og klart det absolut ikke rimeligt at køber ,skal stå med problemet-

Nu bruger jeg mest egne katte - men parrer jeg med fremmed han lukker jeg munden op og kigger - og så kigger ejeren:-)

Helt fri bliver nok svært - men det må ikke være mere end en smal rød rand - det må ikke gå for højt op. Nogen katte danner tandsten - det er meget nemmere at have med at gøre end inficeret tandkød.

Omkostningerne ved dyrlægen til tandbehandling kan nemt overstige kattens pris.

[quote=Lis Dahlstrøm;208940]Nu bruger jeg mest egne katte - men parrer jeg med fremmed han lukker jeg munden op og kigger - og så kigger ejeren:-)

Helt fri bliver nok svært - men det må ikke være mere end en smal rød rand - det må ikke gå for højt op. Nogen katte danner tandsten - det er meget nemmere at have med at gøre end inficeret tandkød.

Omkostningerne ved dyrlægen til tandbehandling kan nemt overstige kattens pris.[/quote]

ja:) kan godt forstille mig at man som opdrætter nok ville glo lidt,hvis man stod og havde en hunkat inde til parring og hunkatte ejeren,så stod og kiggede ens hankat i munden.For tit forlanger man jo at hunkatte skal være testet for fiv/felv etc,men du har ret,hvad er kravene til hankatten, for det vel også rimeligt at hans helbred etc,er godt.For det kan hurtigt blive en dyr afære, og smertefuldt for katten at have tandkødslidelser.

[quote=kaddyy;208766]det produkt som du nævner,er det et som dyrlægen skal udskrive,
eller et det et produkt som alle kan købe, og bruge? og er helt enig dyrlægen skal selvfølgelig tages med på råd.:):)[/quote]

det kan alle købe… jeg køber mit igennem Lene houe www.felismir.dk

Jeg har dem mening at der kan være fler ting der spiller ind.

Når jeg lurer katte spørger jeg altid til tandproblemer…
Mine katte får råt indimellem
De får immunecare

og jeg forsøger at sørger for at der ikke kommer unødvendigt stress ind i gruppen

Ang stress, der er nogen katte som har det med at blusse op når de er i brunst… så der er stress indover

[quote=Hanne P;209045]Jeg har dem mening at der kan være fler ting der spiller ind.

Når jeg lurer katte spørger jeg altid til tandproblemer…
Mine katte får råt indimellem
De får immunecare

og jeg forsøger at sørger for at der ikke kommer unødvendigt stress ind i gruppen

Ang stress, der er nogen katte som har det med at blusse op når de er i brunst… så der er stress indover[/quote]

så du bruger immunecare som forbyggende middel, plus at du fodrer med
råt kød som suplement.

Så siger du unødig stress, er det iform af ikke at få nye katte ind,eller vælger du at omplacere katte som skaber uro i flokken. løbetider kan man ikke undgå som opdrætter, vælger du så at neutralisere en hunkat som, får stress af at være i brunst.

Det er fint man har immuncare til at hjælpe en kat der har problemer.

Det er ikke fint ukritisk at avle på en kat hvis immunforsvar skal støttes, uanset om det skyldes stress eller andet, for at have et rimeligt liv.

[quote=Lis Dahlstrøm;209081]Det er fint man har immuncare til at hjælpe en kat der har problemer.

Det er ikke fint ukritisk at avle på en kat hvis immunforsvar skal støttes, uanset om det skyldes stress eller andet, for at have et rimeligt liv.[/quote]

så hvis man har katte i sit katteri som skal have støtte, iform at div. kosttilskud etc,vil du mene at den skal tages ud af avl. Medmindre at man,
kan behandle det og tilstanden forsvinder helt.

[quote=kaddyy;209074]så du bruger immunecare som forbyggende middel, plus at du fodrer med
råt kød som suplement.

Så siger du unødig stress, er det iform af ikke at få nye katte ind,eller vælger du at omplacere katte som skaber uro i flokken. løbetider kan man ikke undgå som opdrætter, vælger du så at neutralisere en hunkat som, får stress af at være i brunst.[/quote]

Jeg vælgger at oomplacer de katte der ikke har det godt i rlokken og derved skaber stress
Hvis en kat får sygdoms relateret stress så ja…

Og jep jeg bruger immucare som forbyggende

[quote=Hanne P;209095]Jeg vælgger at oomplacer de katte der ikke har det godt i rlokken og derved skaber stress
Hvis en kat får sygdoms relateret stress så ja…

Og jep jeg bruger immucare som forbyggende[/quote]

mange tak for dine svar,det super at høre hvordan andre gør, også rent konkret.:):):slight_smile: