Katte med tuverkulose?

Det er aldrig faldet mig ind, at katte kunne udvikle tuberkulose…

Interessant læsning! Jeg fandt selv nogle flere artikler om emnet, bl.a. denne: https://www.marshfieldlabs.org/proxy/RefPointWinter11.1.pdf

Tuberkulose er en opportunistisk infektion som ses primært hos mennesker (og dyr), der er immunokompromitterede (har nedsat immunsystem); hos mennesker f.eks. pga. kemoterapi eller HIV, hos katte f.eks. FeLV eller FIV. Den er zoonotisk og kan derfor smitte mellem mennesker og dyr, men heldigvis har den kun reservoir hos mennesker, dvs. dyr bærer ikke naturligt sygdommen og smitter ikke naturligt hinanden, de bliver kun smittet af os (dog er der set et enkelt tilfælde med smitte mellem hunde i samme kennel under eksperimentelle forhold, så hvis ét dyr er smittet i hjemmet skal man for en sikkerheds skyld få dem alle undersøgt). Ifølge artiklen ovenfor er der aldrig registreret tilfælde af smitte overført fra katte til mennesker (og kun en enkelt gang fra en hund til et menneske, og det skyldtes manglende beskyttelsesudstyr under en obduktion hvor inficeret lungevæv blev blotlagt).

Desværre er tuberkulose hos mennesker blevet mere hyppigt forekommende, idet flere mennesker er immunokompromitterede pga. kemoterapi og flere kroniske bærere af sygdommen migrerer internationalt. Jeg tænker, at den diagnostiske test beskrevet i artiklen du har fundet, er udviklet til at undersøge om kæledyr er blevet smittede af deres ejere, og det er jo meget fornuftigt. Desværre anbefaler artiklen, at smittede dyr aflives, da man ikke kan give et dyr mundbind på under behandlingen og der derfor potentielt er risiko for, at dyret kan smitte et menneske.

Enig, meget interessant læsning :ok: