Katte og børn

Hej alle sammen

Jeg vil meget gerne have kat igen (havde kat for 10 år siden), men jeg har en søn på knap 2 år, som jeg ikke helt stoler på kan finde ud af hvordan man nu behandler sådan en lille killing?

Hvad er jeres erfaringer med katte(killinger) og små børn? Fungerer det?

MVH Mikkel

[QUOTE=lopper;913076]Hej alle sammen

Jeg vil meget gerne have kat igen (havde kat for 10 år siden), men jeg har en søn på knap 2 år, som jeg ikke helt stoler på kan finde ud af hvordan man nu behandler sådan en lille killing?

Hvad er jeres erfaringer med katte(killinger) og små børn? Fungerer det?

MVH Mikkel[/QUOTE]

Ja, afgjort - hvis du er obs på, at sønnen skal opdrages i forhold.
Og sørg for at vælge en race, der er gode til børn - altså ikke en “nervøs” kat.

Ja børn og katte kan være en rigtig god kombination, men det kan også være det modsatte :slight_smile:

Det er jo dit ansvar at lære din søn, hvordan man omgåes dyr :slight_smile: Men er du opsat på og villig til at ofte både tid og energi på der skal en kat i husstanden, så er du godt på vej :slight_smile:

Jeg har haft kat i huset altid, og lært min datter, hvordan de skal behandles så ingen ballade der :slight_smile:

Mine børn er vokset op med katte, og de har derfor lært fra start, hvordan man omgåes dem :slight_smile:

Så der har ingen problemer været.

Een af mine " kæpheste" : " børn og dyr hører sammen " !!

Selv små børn kan lære , at “behandle” små killinger, - og det er utroligt rørende, når begge parter elsker det!.
Jeg har selv gjort meget ud af, at vise mindre børn, hvordan en lille kiling skal håndteres. : Sæt dig på gulvet og lad barnet holde killingen, under dine anvisningert, - - og husk, " en killing går ikke i stykker"

Jeg kan love dig, at glæden bli’r på alles side! og vil være der livet igennem !

Cats og Conni

De fleste af jer skriver jo at når de er vokset op med katte så går det fint - det er min søn jo ikke :frowning:

En race der er god til børn - hvilke racer ville i mene er det?

\Mikkel

:slight_smile: Din søn skriver du er 2 år :slight_smile: Det er ikke noget problem, hvis du, som med alt andet han skal lære, viser ham hvordan man opfører sig over for et dyr :slight_smile:

Ang. race… så må jeg melde pas. Jeg tror i højre grad det er st spørgsmål om at finde en kat, der er vant til børn :slight_smile:

Mine katte er eks. ikke vant til børn og bryder sig bestemt ikke om dem… Men mange opdrættere har selv mindre børn, og kattene er glade for dem :slight_smile:

[QUOTE=lopper;913115]De fleste af jer skriver jo at når de er vokset op med katte så går det fint - det er min søn jo ikke :frowning:

En race der er god til børn - hvilke racer ville i mene er det?

\Mikkel[/QUOTE]

Din søn er 2 år - hvis du introducerer en kat nu vokser din søn op med kat :slight_smile: det bliver ikke et problem sålænge du er helt afklaret med hvad grænserne er for hvad din søn må og ikke må

Det hele handler om at du er der sammen med din søn når han interagerer med katten og lærer ham hvad der er ok og ikke ok… så kommer resten af sig selv :slight_smile:

Som de andre siger, kan jeg ikke forestille mig, at det skulle blive noget problem. Når han er 2 år forstår han jo hvad du siger, så du skal forklare ham, hvordan han skal håndtere katten og så selvfølgelig holde øje med dem.

Hvis de skal have glæde af hinanden, så er det iøvrigt også vigtigt, at du får en kat der er vant til små børn (i hvert fald, hvis det er en voksen kat)

Jamen der er jo ikke andet for end at jeg må ud og finde mig en kat snarest muligt kan jeg forstå :slight_smile:

[QUOTE=lopper;913115]De fleste af jer skriver jo at når de er vokset op med katte så går det fint - det er min søn jo ikke :frowning:

En race der er god til børn - hvilke racer ville i mene er det?

\Mikkel[/QUOTE]

Det kan han da nå endnu :slight_smile:

Jeg kan klart anbefale abyssinier som en god kat til børnefamilier.
Hvis familien ellers er til den type kat :slight_smile:

en Ragdoll vil være en god race, til dig og din søn… Den er næsten for´ sød, og kunne ikke finde på at nærmest hvæse, selvom du skulle komme til at træde den på halen.
Ragdollen er en forholdsvis rolig race, der kan med de fleste børnefamilier.

Så længe katten har et kradsetræ eller andet hvor den kan komme til vejrs og sove/være i fred, så tror jeg at det nok skal gå, så længe du også er opmærksom på at din søn skal opdrages til at passe på kattene :slight_smile:

Mette Mejdahl har nogle super skønne videoer af sine børn og katte, der STOR hygger sammen. Må lige sende hende en pb om at hun skal poste dem her i tråden :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;913120]
Ang. race… så må jeg melde pas. Jeg tror i højre grad det er st spørgsmål om at finde en kat, der er vant til børn :slight_smile:

Mine katte er eks. ikke vant til børn og bryder sig bestemt ikke om dem… Men mange opdrættere har selv mindre børn, og kattene er glade for dem :)[/QUOTE]

Mine er heller ikke vant til børn, men selvom vi f.eks. inviterede alle børnene fra naboens fødselsdag på besøg (6 børn i alderen 2½-6 år), så synes alle européerne bare at det er SÅ spændende :slight_smile:

Jeg tænker det også er racen og ikke kun et spørgsmål om tilvænningen :slight_smile:
Og der er rigtig mange racer, der er egnet efter min mening, så det er bare at gå igang med at undersøge dem :slight_smile:

[QUOTE=Mijv;913173]en Ragdoll vil være en god race, til dig og din søn… Den er næsten for´ sød, og kunne ikke finde på at nærmest hvæse, selvom du skulle komme til at træde den på halen.
Ragdollen er en forholdsvis rolig race, der kan med de fleste børnefamilier.[/QUOTE]

Ja, ragdoll er en meget rolig race og den hvæser og kradser sjældent. Det betyder at man skal være meget obs på at opdrage sine børn til at behandle den ordentligt da den ikke altid vil sige fra når den har fået nok og det er jo synd for katten. Så man skal i hvert fald lære at læse dens kropssprog.
Det sagt så er det en dejlig blid race som helst opholder sig i nærheden af sit menneske, så jeg synes da helt klart også en ragdoll er en god mulighed hvis man er til semilanghårede katte :slight_smile:

Jeg vil råde de voksne til at finde ud af, hvilken race de ønsker - for grundlæggende er de fleste racekatte godt egnet til børn.

Vil man have en aktiv kat? En mindre aktiv? En korthår? Lang-/semilang (=pelspleje)? Osv.

Sæt jer ind i racerne, vælg 2-3 forskellige og besøg nogle opdrættere, der har disse racer.

Her sidder min yngste søn med en af killingerne :slight_smile:

Ork jo!

Katte og børn er en rigtig god kombi! :ok:

Mine unger kan ikke undvære deres katte - min søn Julius, som nu er 7 år, har sin helt egen kat, Mille Fleur og Agnes på knapt 2 år, mener hun ejer ALLE kattene :tihi:

De har stor glæde af hinanden, dels har børnene (IMO) godt af at lære, at der findes nogen man skal tage hensyn til og at dyr også er levende væsener som man skal passe godt på, men kattene kan sørmer også nyde godt af ungernes kæl og leg med dem! :slight_smile:

Eva mener jeg skal smide billeder og video op af mine unger og nogle af vores kræ, så det må jeg jo hellere gøre så :wink:
Håber Videoerne vil som jeg… jeg har videoerne liggende på Facebook offentligt tilgængeligt, så måske det virker…

Julius, 2 år gammel, med Européen Puss’ små killinger i skødet:

Agnes, 1 mdr. gammel, med vores Orientalske Korthår Gaia:

Julius 5 år gammel, med hans Europé, Mille Fleur:

Agnes 5 1/2 mdr., med en af vores Europé ungdyr (tror det er Helmut :wink: ):

Julius (6 år) med Européen Hansi:

Agnes (1 år) med Hansi:

Julius med en bunke blandede racer: Peterbald, Orientalsk Korthår & Europé:

Agnes (1 år og 10 mdr.) med James, Peterbald killing:

Julius (7 år) med Mille Fleur (Europé):

Og så til videoerne…
Ved ikke om I kan se dem:

Agnes (3 1/2 mdr.) med Hansi:
[video]Redirecting...

Agnes (5 1/2 mdr.) med Hansi:
[video]Redirecting...

Agnes (1 1/2 år) med Coffee (Orientalsk korthår):
[video]An diesem Room teilnehmen"[/video]

Agnes (knapt 2 år) med Hansi:
[video]Redirecting...

Så hvis du spørger mig, vil svaret klart være; Det kan kún gå for langsomt med at få et par misser indendøre :slight_smile:

/Mette

Mette… Husker jeg forkert eller er der ikke også en hvor Agnes kommer omtrent slæbende med en af Irish’erne om halsen. Lidt som med Coffee her i den næstsidste. Jeg husker den bare som “høj smal format-video” og det er den der jo ikke :slight_smile:
Det er simpelthen sådan en hylesjov video… og det er så utroligt at de finder i det :smiley: (men igen… Ib finder sig jo stadig i ALT bare han er i centrum L)

Jeg synes også kun det er en god ting at børn vokser op med dyr. Det lærer børnene at have empati og omsorg overfor andre levende væsener. Og at tage ansvar :slight_smile:

Forudsat at forældrene ved hvordan dyrene skal behandles. På et andet forum hørte jeg om en kvinde, som havde en kæreste, hvis far kylede kattene ind i væggen, når de gik på bordene - og faderen pralede stort set af det. Sønnen syntes derfor heller ikke der var noget galt i at slå dyr :frowning:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;913778]Mette… Husker jeg forkert eller er der ikke også en hvor Agnes kommer omtrent slæbende med en af Irish’erne om halsen. Lidt som med Coffee her i den næstsidste. Jeg husker den bare som “høj smal format-video” og det er den der jo ikke :slight_smile:
Det er simpelthen sådan en hylesjov video… og det er så utroligt at de finder i det :smiley: (men igen… Ib finder sig jo stadig i ALT bare han er i centrum L)[/QUOTE]

Hmmm… den kan jeg ikke lige hitte - det skal såmen nok passe at jeg har sådan én, for Agnes ér altså godt nok lidt af en udfordring
Men videoen… hmmm… måske du bare har set den på min telefon? (som jeg jo har tømt over på én eller anden harddisk - som er pakket ned lige nu)…

/Mette