Katte og gnavere?

Nu har jeg i et stykke tid tænkt over noget - og nu vil jeg gerne have svar :stuck_out_tongue:

Hvordan gør i jer der har katte og gnavere?
Har i gnaverne i et rum hvor kattene ikke kan komme, eller kan i godt lade kattene være i samme rum som i har jeres gnavere? :slight_smile: Eller har i lært kattene at gnaverene er forbudt område og IKKE deres nye aftensmad? :tihi:

i starten havde jeg katte og gnavere i et rum - for jeg havde kun et rum :tihi:
men der var kattene så også bange for de dumme hamstere, efter at en af mine daværende guldhamstere var sluppet ud, og havde hevet noget mavepels af Yasha:uha::klapper:

Nu har jeg kun rotter og ørkenrotter - og de har deres eget værelse. Yasha er småbange for dem stadigvæk, men Unni synes de er MEGET spændende, så vi har lige en tilvænningsperiode på et år eller to med lukket dør derind til, medmindre jeg er derinde :slight_smile:
Også fordi jeg hørte om en katteejer, som mistede en kat pga. rotter :uha: Katten lå på toppen af buret som altid og “legede” med rotterne gennemtremmerne, rotterne blev så så stressede pga. “rovdyret på toppen af buret” at de gik til angreb og rev katten i øjet :uha:
efter flere forsøg blev katten aflivet :uha:

så har man katte, som synes at gnavere er MEGET spændende, så ville jeg holde dem adskildt - også lige så meget for gnavernes skyld! de kan altså godt blive mega stressede af, at have et rovdyr til at sidde og kigge på dem hele tiden:S

Jeg holder min søns hamstere og kattene adskilt, dog er kattene jo på værelset, når døren står åben, når lillemanden leger derinde, men holder øje med kattene, dog sidder de mest og kigger på dem :slight_smile:

[quote=PiaB;498780]i starten havde jeg katte og gnavere i et rum - for jeg havde kun et rum :tihi:
men der var kattene så også bange for de dumme hamstere, efter at en af mine daværende guldhamstere var sluppet ud, og havde hevet noget mavepels af Yasha:uha::klapper:

Nu har jeg kun rotter og ørkenrotter - og de har deres eget værelse. Yasha er småbange for dem stadigvæk, men Unni synes de er MEGET spændende, så vi har lige en tilvænningsperiode på et år eller to med lukket dør derind til, medmindre jeg er derinde :slight_smile:
Også fordi jeg hørte om en katteejer, som mistede en kat pga. rotter :uha: Katten lå på toppen af buret som altid og “legede” med rotterne gennemtremmerne, rotterne blev så så stressede pga. “rovdyret på toppen af buret” at de gik til angreb og rev katten i øjet :uha:
efter flere forsøg blev katten aflivet :uha:

så har man katte, som synes at gnavere er MEGET spændende, så ville jeg holde dem adskildt - også lige så meget for gnavernes skyld! de kan altså godt blive mega stressede af, at have et rovdyr til at sidde og kigge på dem hele tiden:S[/quote]
Mht. stress var det netop også det jeg tænkte - altså for gnaverne, at hvis man har en kat siddende som er vældig interesseret, må det være en kæmpe stressfaktor for dem, hvis ikke man har mulighed for at have gnaverne i et rum, hvor døren kan lukkes, så de kan være i fred. :slight_smile:

Har selv haft marsvin mens jeg havde mine to hunde, min ene hund var fuldstændig ligeglad, hun synes de var rigtig søde og kunne gå frit sammen med dem :inlove: men så fik jeg en terrier, og de stakkels marsvin blev konstant overvåget og Kency fløj rundt om buret, hver eneste gang de bevægede sig! :thumbdown: Vi havde ikke mulighed for at have dem i et værelse for sig, uden at de skulle i kælderen - hvor jeg på daværende tidspunkt så absolut ikke kunne lide at være, hvis jeg var alene hjemme = meget lidt kontakt til marsvinene. Så ende blev at de fik et nyt hjem, hos nogen hvor de var i centrum, uden stressende hund og med masse af kontakt hver eneste dag. :hjerte:

Hav ildere i stedet for gnavere = no more problems :rock:

(Sorry - :tihi: :høhø: )

[quote=Garfield.;498778]Nu har jeg i et stykke tid tænkt over noget - og nu vil jeg gerne have svar :stuck_out_tongue:

Hvordan gør i jer der har katte og gnavere?
Har i gnaverne i et rum hvor kattene ikke kan komme, eller kan i godt lade kattene være i samme rum som i har jeres gnavere? :slight_smile: Eller har i lært kattene at gnaverene er forbudt område og IKKE deres nye aftensmad? :tihi:[/quote]

Jeg fik lært katten at kaninen ikke var mad. De måtte gerne lege sammen, bare hun ikke var voldsom… og det fattede hun… Hun kunne sagtenst ligge og daske til kaninen - men det foregik uden klør eller tænder…

de var begge meget interesseret i hinanden, og Jasmin var bare den bedste storesøster :hjerte:

[quote=Barky;498796]Hav ildere i stedet for gnavere = no more problems :rock:

(Sorry - :tihi: :høhø: )[/quote]

Kunne også rigtig godt tænke mig ildere engang - men der er Christian altså svær at overtale :tihi: Er nået så langt til at her i lejligheden (50 kvm.) må jeg have to katte eller én hund - når vi flytter i en større lejlighed må jeg gerne have en hund også :hjerte: men så stopper vi også der, flere dyr tvivler jeg meget stærkt på at jeg får presset ind - nu er vi allerede gået fra nul dyr til to katte og én hund, i lidt større lejlighed. :tihi:

Og så ved jeg ikke, men Christian synes altså ikke ildere er spor søde at se på… jeg er meget uenig! :inlove: Men har du dem bare til at gå frit sammen med kattene uden problemer? :ok:

[quote=Babyrex;498799]Jeg fik lært katten at kaninen ikke var mad. De måtte gerne lege sammen, bare hun ikke var voldsom… og det fattede hun… Hun kunne sagtenst ligge og daske til kaninen - men det foregik uden klør eller tænder…

de var begge meget interesseret i hinanden, og Jasmin var bare den bedste storesøster :hjerte:[/quote]

:inlove: :hjerte: :inlove:
Årh… super dejligt billede!

[quote=Garfield.;498806]:inlove: :hjerte: :inlove:
Årh… super dejligt billede![/quote]

Tak… hehe

Når kaninen var ude var der ikke noget der hed dit og mit. Så skulle de deles - og det gælder jo begge veje :slight_smile:

[quote=Garfield.;498802]
Og så ved jeg ikke, men Christian synes altså ikke ildere er spor søde at se på… jeg er meget uenig! :inlove: Men har du dem bare til at gå frit sammen med kattene uden problemer? :ok:[/quote]

Ildere ser ellers SÅÅÅÅ søde ud! :thumbup: (det er straks lidt værre når de er nogen banditter)

Jeg kunne sagtens have dem gående frit med kattene hele dagen. Men jeg tror på at dyr har det bedre sammen på egne præmisser, så kattene har deres kradsetræ og ilderne har deres bur som “helle-steder”. :slight_smile:

[quote=Barky;498812]Ildere ser ellers SÅÅÅÅ søde ud! :thumbup: (det er straks lidt værre når de er nogen banditter)

Jeg kunne sagtens have dem gående frit med kattene hele dagen. Men jeg tror på at dyr har det bedre sammen på egne præmisser, så kattene har deres kradsetræ og ilderne har deres bur som “helle-steder”. :)[/quote]
Jeg synes også de ser helt vildt søde ud! :inlove:
Men har aldrig oplevet dem “live” - alt det jeg læser om dem og de billeder jeg ser, synes jeg bare ser/lyder så dejligt. De lyder virkelig til at være dejlige og sjove dyr med stor personlighed! Kunne godt tænke mig at se dem i virkeligheden. :hjertehop:

Vi fik en bette ninus for nogle måneder siden. Og han bor så på vores kontor, som vi kan lukke af når vi ikke er hjemme. Når vi er hjemme er kattene så også herinde hvor han er. Nogen gange sætter jeg dem simpelthen uden for døren, fordi de sidder og nidstirrer ham… Så det er ikke helt så nemt som jeg havde håbet :S da kaninen er begyndt at virke mere utryg og være på vagt når han er udenfor buret og sammen med os i sofaen, fordi kattene render rundt omkring os… Så jeg er da lidt bange for om de stresser ham og han måske ville trives bedre i et hjem uden missere. Men jeg håber han vænner sig mere til dem. I starten synes jeg ikke jeg kunne se nogen problemer, men efterhånden er jeg også blevet lidt klogere på at tolke hans kaninadfærd og tror desværre ikke han er helt så upåvirket som jeg først antog…

[quote=Garfield.;498814]Jeg synes også de ser helt vildt søde ud! :inlove:
Men har aldrig oplevet dem “live” - alt det jeg læser om dem og de billeder jeg ser, synes jeg bare ser/lyder så dejligt. De lyder virkelig til at være dejlige og sjove dyr med stor personlighed! Kunne godt tænke mig at se dem i virkeligheden. :hjertehop:[/quote]

Det burde nemt kunne arrangeres hvis du har lyst til at opleve dem i et hjem. Langt de fleste ilder ejere jeg kender åbner gerne deres hjem for folk som gerne vil møde en ilder på “hjemmebane”.

Der er nemlig så mange fordomme om ildere, som alle ilderejere gør alt for at “slå ihjel”. :wehu:

Hvis du kommer forbi Valby engang skal du være meget velkommen her.
Men hvis du oprigtigt gerne vil møde nogen ildere, så kan du evt spørge inde på www.ferretopia.eu om der er nogen i nærheden som vil åbne deres hjem for dig engang.:slight_smile:

[quote=Barky;498796]Hav ildere i stedet for gnavere = no more problems :rock:

(Sorry - :tihi: :høhø: )[/quote]

Ildere lugter altså bare meget mere i min næse :ups:
og så er ildere altså slet ikke en gnaver - og må da aldrig sammenlignes med :uha: det er da synd for både ilder og gnavere :tihi:

[quote=Babyrex;498799]Jeg fik lært katten at kaninen ikke var mad. De måtte gerne lege sammen, bare hun ikke var voldsom… og det fattede hun… Hun kunne sagtenst ligge og daske til kaninen - men det foregik uden klør eller tænder…

de var begge meget interesseret i hinanden, og Jasmin var bare den bedste storesøster :hjerte:[/quote]

Ja undskyld men - Kaniner er IKKE gnavere! nå altså! :ups:
Men ok, det er helt ok at folk tror de er gnavere, når selv littarturen til dyrlægestuderende siger at kaniner høre til gnaver familien - men de gør de altså ikke!
gnavere har rodløse tænder - kaniner er støttetandede… Kaniner er mere beslægtede med heste end de er med et marsvin :klapper:

[quote=PiaB;498841]
Ja undskyld men - Kaniner er IKKE gnavere! nå altså! :ups:
Men ok, det er helt ok at folk tror de er gnavere, når selv littarturen til dyrlægestuderende siger at kaniner høre til gnaver familien - men de gør de altså ikke!
gnavere har rodløse tænder - kaniner er støttetandede… Kaniner er mere beslægtede med heste end de er med et marsvin :klapper:[/quote]

Nåh, okay - det anede jeg ikke - de bor her bare :tihi: …og jeg synes, de gnaver meget :cool:

Jeg har haft rigtig mange marsvin, helt op til 7 på en gang, lige nu har jeg 3 og vores katte de gør dem ikke noget, buret står ude i en af gangene oppe på et bord og der kan kattene ikke komme op, men når de er i løbegård enten ude i haven eller i stuen så sidder kattene og kigger med og Mollemus vil gerne ned i løbegården om sommeren udefor, men det får hun dog ikke lov til. Marsvinene de er fuldstændig ligeglade med kattene, de reagere overhoved ikke på dem.

Kattene har også vendt sig til jeg har marsvinene ude og kæler med dem og at man godt må komme hen og snuse til dem og hilse- så de er ikke så spændende igen. :slight_smile:

:dracula:

hihihih fandt lige denne smiliy og ville da lige bruge den, synes den var lidt sej :ups:

Da jeg voksede op havde vi katte og kaniner sammen uden problemer.

PiaH har hamstrer sammen med kattene - det ser ud til at gå fint.

Da jeg havde rotterne måtte jeg gå af med dem, da jeg fik katte igen, ikke fordi kattene gav problemer, men fordi rotterne var aggressive overfor kattene så jeg gik af med rotterne for at beskytte kattene mod bid. Rotter er af en lidt anden boldgade end kaniner og hamstre:-)

PiaB - Hehe… Det var også bare en vits. Jeg er ganske klar over at ildere og gnavere på ingen måde kan sammenlignes. :høhø: Det hjælper på forståelsen at bo med dem i over 6 år. Jeg nævnte dem fordi at ildere ligesom katte er rovdyr, derfor vil en eventuel bytte/jæger situation ikke opstå i andet end gensidig leg. Ift hvis man f.eks anskaffede sig et marsvin.

Som inkarneret ilderejer hader jeg også når mine dyr bliver sammenlignet med gnavere. En fornærmelse mod mit lille rovdyr jeg plejer at svare med; Nej, det er ikke en gnaver. Den spiser gnavere…

Jamen vi har en enkelt kanin, nu der er vinter bor hun inde på datterens værelse og kattene er da interesseret i hende, men det er mere fordi de gerne vil ind og ligge ved hende, hun er nogen gange fri i stuen og der kigger de på hende og følger hende rundt, kun Pyrus syntes hun er meget farlig.
Så har vi et enkelt guldhamster, hun bor på drengenes værelse med lukket dør, for ellers ville Primula nok forsøge at snuppe hende

MVH
Gitte