Katte og halsbånd

Faldt lige over en debatør der, i en helt anden forbindelse, nævnte at han/hun ikke går ind for halsbånd til katte.

Mine katte, både inde- og udekatte har altid haft halsbånd med tilhørende skilt med telefonnumre.

Jeg er nysgerrig og vil gerne høre argumenter for og imod kattehalsbånd.

Hvis du, som jeg, har fundet din kat hængt i et såkaldt sikkert halsbånd( et der ville briste hvis katten hang fast) så ville du hade enhver form for halsbånd til katte.
Knus Elin

jeg havde en der ved et uheld havde fået et forben gennem halsbåndet, og det havde gnavet hul under forbenet og i nakken…hun kom sig heldigvis men kønt var det ikke, og det gjorde også ondt på katten…siden har ingen af mine haft halsbånd på…
de er til gengæld alle enten øremærkede eller chippet de chippede er INDE-katte

Jeg har katte, der er både ude og inde.
Jeg må absolut sige, at jeg går ind for halsbånd.

Hos mig har de alle de dyre halsbånd; som går op næsten ved ingenting.
D.v.s. at de mister mange; men så får de nye på.

Jeg vil vide, hvis der skete mine katte “noget”
Der står tlf.nr. på den ene side - og adressen på den anden side. :slight_smile:

dine katte dit valg…mine katte bruger IKKE halsbånd mere

Nej…det kan jeg forstå på dit indlæg. :slight_smile:

Jeg har hørt for mange skrækhistorier fra folk i katteverdenen der har haft dårlige oplevelser med halsbånd til at jeg ville turde bruge det.

Gizmo og Devi har fest-halsbånd der bliver båret til specielle lejligheder, for eksempel når jeg får gæster, til jul og på udstillinger.

Derudover får Devi også et sikkerhedshalsbånd med navneskilt på når vi er ude og gå tur…i det håb at hvis selen smutter så bliver halsbåndet på hende. Heldigvis er hendes øremærke også nærmest selvlysende så tydeligt er det, men jeg går med livrem og seler.

Det halsbånd hun har på på gåture, er samme slags som Gizmo gik med da han var inde/udekat hos mine forældre - tror vi nåede at genanskaffe halsbånd og navneskilt tre eller fire gange over 5 måneder - så de virkede altså efter hensigten. Gizmo gik desuden primært med halsbånd på grund af refleks-striben - en kulsort kat ude om aftenen…så er han altså svær at se for billister og andre. Så han havde refleks på altid :ok:

Jeg er nysgerrig og vil gerne høre argumenter for og imod kattehalsbånd

Jeg kan så overhovedet ikke finde et eneste argument for halsbånd til katte…

Årsagerne er nævnt, og fortalerne nævner altid, at de aldrig har oplevet uheld med halsbånd, altså at katten har siddet fast…men sådan er det jo indtil det måske går galt…

Og når der så her i tråden nævnes, at katte ofte kommer ind uden sikkerhedshalsbåndet…så tyder noget jo på, at de katte egentligt kunne være kommet grueligt galt afsted, såfremt halsbåndene ikke var gået op…hvilket altså også er hørt at de ikke altid gør , bl.a. i en episode hvor en mand blev bidt temmelig voldsomt, fordi han fik fingrene imellem halsbåndet og katten, så der gik panik i katten der troede den blev kvalt…til trods for det var et af de halsbånd der skulle løsne sig såfremt katten sad fast.

De såkaldte sikkerhedshalsbånd kræver en vis vægt bag trækket (dur altså ikke til killinger og spinkle katte), samt at trækket sker i et ryk og heller ikke skævt på lukkemekanismen.
(Jeg afprøver, hver gang jeg støder på et).

Også jeg har både set billeder og læst beretninger nok til, at mine katte ALDRIG får halsbånd på.

Jeg vil som alternativt foreslå en rund hatteelastik eller tynd bukseelastik med en lille cylinder med plads til en seddel med tlf.nr. og adresse (fås i de fleste dyreforretninger).

PS: Og så har jeg endnu ikke set et halsbånd, som pynter på katten - tværtimod!
Katte er smukkest uden.

Mine har ikke halsbånd på af tidligere nævnte årsager.

Det er ekstremt farligt hvis halsbåndet ikke går op og jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis min kat kom til skade eller endnu værre døde fordi den gik med en dims jeg havde givet den på

[quote=Leopolds mor;271056]Hvis du, som jeg, har fundet din kat hængt i et såkaldt sikkert halsbånd( et der ville briste hvis katten hang fast) så ville du hade enhver form for halsbånd til katte.
Knus Elin[/quote]

Det er også det, jeg desværre har oplevet… Et syn jeg aldrig glemmer - og ja den var med elastik og burde være sprunget op selv - det gjorde den bare ikke

helt enig i ovenstående indlæg om at halsbånd er ikke nogen god ide.

har også et indtryk af, at halsbånd ofte bruges som en ‘billig’ løsning i stedet for øre-tatovering - som er det eneste rigtige for en frit-løber mis !

der er intet et halsbånd kan, som øre tatovering ikke kan meget bedre og sikre for katten

specielt tager jeg afstand fra folk der giver deres katte halsbånd med klokke i - de skulle selv have en ko-klokke om halsen - se hvor sjovt de syntes det var. stakkels misser have den larm hver gang de bevæger sig rundt

Jeg er direkte modstander af halsbånd til katte, for mange år siden så jeg en kat hængt pga. halsbåndet. Jeg forstår heller ikke argumentet for, at man vælger at give katten halsbånd på, som springer op ved den mindste fare …Hvor er så sikkerheden henne - Katten kunne da i uheldigste fald været ude for, at halsbåndet er sprunget op, og tabt …Og inden katten når hjem ( uden halsbånd ) så bliver den klippet af en bil - Så er det jo ingen sikkerhed for at ejeren bliver underrettet alligevel. Øretatovering har katten på sig ALTID, og hvis man sørger for at katten har et letlæseligt tattoo-nummer, så har ejeren størst chance for at blive underrettet.