Katte og hjemmehjælp

Ja vi blev godt nok lettere irriteret idag,da hjemmehjælpen kom.
Det første hun siger inden hun overhovedet er inde for døren, er luk kattene inde i et rum, jeg er kan ikke lide katte og er bange for dem.
Vi siger okay fair nok, så bare gå igen.
Men hun bliver ved med at stå og sige vi skal lukke dem væk,min mor siger så til hende at vores katte ik skal spærres inde i et rum for de bor her,så hun må gå igen…
Hun begynder så med at hun er bange for at de overfalder hende osv, min mors tålmodighed er næsten brugt op der, og siger at vores katte aldrig har så meget som kradset nogen uden grund, så hvis hun da ik rev dem i halen eller noget ville det aldrig ske.
Fatter ik at de sender en ud til os som virkelig har så mange fordomme imod katte, når de netop ved at vi har huset fuld af dyr og de kommer i første række.
Er det mig som er forkert på den eller burde den hjemmehjælp ik have accepteret at vi ikke ville fjerne vores katte?
Hun skulle kun lige rense min bi-pap maske (hvilket hun hellere ik vidste hvordan man gjorde)

[quote=12345;534262]Ja vi blev godt nok lettere irriteret idag,da hjemmehjælpen kom.
Det første hun siger inden hun overhovedet er inde for døren, er luk kattene inde i et rum, jeg er kan ikke lide katte og er bange for dem.
Vi siger okay fair nok, så bare gå igen.
Men hun bliver ved med at stå og sige vi skal lukke dem væk,min mor siger så til hende at vores katte ik skal spærres inde i et rum for de bor her,så hun må gå igen…
Hun begynder så med at hun er bange for at de overfalder hende osv, min mors tålmodighed er næsten brugt op der, og siger at vores katte aldrig har så meget som kradset nogen uden grund, så hvis hun da ik rev dem i halen eller noget ville det aldrig ske.
Fatter ik at de sender en ud til os som virkelig har så mange fordomme imod katte, når de netop ved at vi har huset fuld af dyr og de kommer i første række.
Er det mig som er forkert på den eller burde den hjemmehjælp ik have accepteret at vi ikke ville fjerne vores katte?
Hun skulle kun lige rense min bi-pap maske (hvilket hun hellere ik vidste hvordan man gjorde)[/quote]

En fobi er ikke noget nogen er herre over. Jeg har desværre selv prøvet at blive sendt ud - da jeg arbejdede i hjemmeplejen - hvor familien havde en gravhund, og selvom nogle mennesker ELSKER gravhunde, så har jeg en fobi mod lige netop den race.

Selvfølgelig ville det mest optimale være, at hun ikke kom over til jer, hvis hun er så bange for katte, men på den anden side så ville jeg nok vælge at sige, at de 2 min personen var i mit hjem for at hjælpe mig, der kunne jeg nok leve med, at kattene var lukket inde.
Det er jo ikke for livstid.:sorry:

Jeg lever efter devisen gensidig respekt, og jeg respekterer folk der har fobier - hvis de vel at mærke gør opmærksom på det :ok:

Altså nu var der vel ikke tale om at kattenes skulle spærres inde i et skab i 14 dage.

Er der kommet håndværkere eller lign i min lejlighed har jeg altid lukket kattene væk, simpelthen fordi jeg har ville beskytte kattene, mod at slippe ud, mod at blive trådt på o.s.v.

Jeg har det sådan at hvis man mener at folk skal tage hensyn, jamen så starter det hos en selv, med at vise hensyn.

Ja jeg har selv arbejdet som hjemmehjælper i mange år, og har det svært med hunde jeg ikke kender.

selv den sødeste kat,kan jo komme til at rive og husk at det er dit hjem,men samtidig en arbejdsplads for hjemmehjælpen:)

Tine

Jeg er enig med Annette O, kattene tager ingen skade af at blive lukket inde i et værelse, og det er meget ubehageligt at være bange for dyr, jeg var selv hunderæd for hunde da jeg var barn.

Hvis hun havde startet med at tale pænt og ikke vise totalt afsky overfor kattene havde vi osse lukket dem væk, har vi gjort flere gange pga folk har allergi og skræk. Men hende her den unge afløser kunne stå ved siden af den ene og viste overhovedet ik tegn på angst kun afsky, og det skal de altså ik lukkes væk for… Vi sagde toæ
Hende med det samme at hun bare skulle gå igen, så skulle
Vi nok selv ordne det. Også
Begyndte hun på at de kunne overfaldet hende osv…

hvis jeg var dig, så ville jeg foregribe situationen næste gang…

hav nogle guffer parat så din mor kan gå ind i et værelse med misser og de ikke oplever noget mens hjemmehjælpen er der…

det er kort tid for misserne… og det er vigtigt for dig at holde dig gode venner med hjemmehjælperne…

[quote=12345;534271]Hvis hun havde startet med at tale pænt og ikke vise totalt afsky overfor kattene havde vi osse lukket dem væk, har vi gjort flere gange pga folk har allergi og skræk. Men hende her den unge afløser kunne stå ved siden af den ene og viste overhovedet ik tegn på angst kun afsky, og det skal de altså ik lukkes væk for… Vi sagde toæ
Hende med det samme at hun bare skulle gå igen, så skulle
Vi nok selv ordne det. Også
Begyndte hun på at de kunne overfaldet hende osv…[/quote]

du nåede at poste et indlæg lige inden mit :slight_smile:

men jeg vil da mene at hvis hun har været ubehøvlet - så indgiv en klage på det grundlag… ikke fordi hun ville have kattene væk men fordi hun ganske enkelt ikke kunne finde ud af at opføre sig

[quote=12345;534271]Hvis hun havde startet med at tale pænt og ikke vise totalt afsky overfor kattene havde vi osse lukket dem væk, har vi gjort flere gange pga folk har allergi og skræk. Men hende her den unge afløser kunne stå ved siden af den ene og viste overhovedet ik tegn på angst kun afsky, og det skal de altså ik lukkes væk for… Vi sagde toæ
Hende med det samme at hun bare skulle gå igen, så skulle
Vi nok selv ordne det. Også
Begyndte hun på at de kunne overfaldet hende osv…[/quote]

På mig lyder det som en stor fobi for katte :sorry:

Hun kan ikke gøre for at hun er så bange for kattene, men I kunne hjælpe hende lidt på vej, hvis hun kan få kattene i meget små doser. På den måde kan hun med tiden acceptere jeres katte.

Men du skal også lige være lidt forstående overfor hende STORE problem med katte.

Folk der har angst for dyr skal selvfølgelig ikke tvinges til at være sammen med de
, men hun ville overhovedet ikke høre på os da vi sagde at hvis hun var bange
Så skulle vi nok selv klare det idag… Og tvivler lidt på at hun havde angst, mener man står ik op af en stor norsk skovkat og snakker uden at vise tegn på angst hvis
Man virkelig er bange for katte

Det kan du da ikke vide??

Jeg er bange for de fleste hunde, men jeg tvivler på at du ville kunne se det på mig.

Jeg har fuld respekt for folks angst men ikke for at de er ubehøvlet når man siger at det er okay og lade dem køre igen og de ligefrem viser afsky overfor mine dyr… Vi har en hjemmehjælp som kommer regelmæssigt som er bange for fugle, når hun er her kunne vi f.eks aldrig finde på at lukke vores papegøjer ud.

Kan godt se at mit første indlæg lyder meget forkert, var stadig sur over hendes uhøflighed da jeg skrev det…

Den er svær. Har selv været hjemmehjælper, og det er meget ubehageligt at komme i et hjem, hvor man hurtigt bliver “smidt ud” igen. Der er selvfølgelig forskel på hvordan man ville bede om det. Jeg ville aldrig kræve det, men hvis jeg havde en eller anden fobi, ville jeg nok spørge pænt.

Det er selvfølgelig også kattens hjem, men hvis man ikke holder sig gode venner med hjemmehjælpen, vil det være svært ikke at få et anstrengt forhold til dem fremover.

Men den er svær, kan se det fra begge sider :slight_smile:

uanset om hun er bange for katte eller blot ikke kan lide dem, så tager kattene ikke skade af at være lukket fra de minutter hjemmehjælpen ville være der.

Du ville heller ikke kunne se på min svigerdatter at hun faktisk er panisk bange for katte, hun ville have reageret på samme måde som den omtalte hjemmehjælper.

Min veninde hun er angst for alle slags dyr, små som store.
Så hun har haft STORE vanskligheder med at besøge mig, sove hos mig, men har gjort det. Og det er med en hund som har prøvet at snige sig under hendes dyne, vågne om natten med en storspindende kat som sidder og stirrer.
Hun blev panisk hvergang de rørte hende, men hun prøvede alligevel, som hun sagde, de er rigtig søde og hun kan godt lide dem, men hun er altså stadig bange for dem.

De tidspunkter jeg unne styrer det, lod jeg hende selv kalde på hunden eller kattene, eller tog dem væk fra hende og bedte hunden gå ned.
Hun er virkelig glad for mine dyr og forstår hvorfor de gøre mig glad, men er stadig ræd for dem. Hun viser det kun når de kommer for tæt på, får et chock, og bliver panisk.
Forbier er ikke noget at gøre sjovt med, og jeg har det så dårligt hvergang hun bliver skræmt:(

Jeg har også en fobi omkring edderkopper, altså de meget store af slagsen, og kommer også meget nemt til at kamme over i hysteri…uden at det er min mening.
Havde engang en nabo som holdt fugleedderkopper, og tænk, jeg kunne dårligt sove i mit eget hjem fordi jeg var så skide bange for om de skulle forvilde sig ind hos mig. Og det hjalp ikke på sagen at han sagde, for sjov formoder jeg, at han ville smide en ind af brevkassen hos den han ragede uklar med.

Så jeg kan kun sætte mig i hjemmehjæpens sted, og istedet for katte, sætte et par billeder ind af fugleedderkopper der stod på gulvet. Tror jeg var blevet vanvittig:yikes:

Jeg kan godt forstå du elsker dine katte og blev såret over reaktionen, men hvis man har en fobi, så bliver man også lidt urimelig og måske lidt voldsom i sin udtryksform, men det kommer jo af en dybtfølt angst. Og selvom hverken hjemmehjælper eller JEG nogensinde ville blive angrebet af en kat/fugleedderkop, så er angsten altså stærkere end fornuften.

Håber i finder en løsning til alles tilfredshed.:slight_smile:

Jeg har ingen fobier. Skriv til hjemmehjælpscentralen at hjemmehjælpsafløseren må få en tur på briksen hos den lokale Freud. Det kan ikke være jeres problem. Den næste kunne jo være bange for stole eller blomster. Hvad bliver det næste ikke snart. :surrender:

Da jeg havde syghjælper i 3 måneder , havde jeg også en som kom ind på den måde .Jeg sagde venligt til hende , at i dag kunne jeg ikke gøre noget ved det . Og hvis det var hende der skulle komme igen så ville jeg gerne vide det dagen før , så katten kunne komme ud i haven , for det er et stort arbejde at få dem ud og jeg var meget dårlig. Hun kom så aldrig igen . Jeg havde så også en allergier som jeg lavede den aftale med , men det viste sig, at hun slet ikke reagerede da hun kom ind og da hun havde været her 10 gange uden at reagere , spurgte hun selv om hun ikke kunne prøve og snakke med dem .:slight_smile:
De kommer jo for at udføre et arbejde for mig , så kan jeg også vise dem den respekt at vise hensyn, den halve time det tog .

Ja, jeg synes egentlig det er dårlig opførsel at der ikke er mere respekt for hjemmehjælperen. Rigtigt nok de udfører et arbejde, men for de borgere de udfører det hos er det faktisk en service som borgeren får og så opfører man sig sådan overfor dem, som om de bare har at rette ind og værsgo at arbejde under de vilkår som borgeren sætter - ellers så skrid…

Hun kan jo ikke gøre for at hun har en fobi. Jeg lukker da også mine katte ind i et rum, når jeg får besøg af katteallergikere og hvis der skulle en håndværker eller lignende ind i mit hjem som var bange for katte, så ville jeg da ikke have noget imod at lukke kattene inde. Respekt går begge veje…