Katte og nytår?

Reagere jeres katte nytårsaften? - og hvordan?

  • Jeg er meget i tvivl om jeg skal lave planer nytårsaften eller blive hjemme. :?

Altså, helt reelt aner jeg ikke hvordan mine kommer til at reagere, da jeg først har fået dem i år, men ingen af dem reagerer på tordenvejr og ingen af dem har reageret på de fyrværkeribomber der fra tid til anden fyres af her i nærheden, men jeg vil helst blive hjemme i år. Det er vist meget individuelt om katten reagerer eller ej, og alt efter hvor du bor, får du sikkert også “fornøjelsen” af at folk i nærområdet skyder krudt af mellem jul og nytår, hvor du kan nå at se hvordan og om dine katte reagerer.

Nu kender jeg endnu ikke til Betty og Wrappes nytårsreaktioner, da de ikke er så gamle endnu.
Men de andre fire tager sig ikke af noget som helst - og dog.
De synes det er vældig interessant at sidde i vinduerne og se ud på fyrværkeriet :slight_smile:
De får ikke lov til at komme i haven den 31 og den 1.

Vi skal holde nytårsfesten i år, og jeg må indrømme at jeg er lidt betænkelig ved det.
Ikke pga fyrværkeri, bordbomber mm men pga sikkerheden omkring det at færdes ud og ind af huset.
Der er fire børn med og de er alle under 10 år. Jeg er nervøs for om de husker at lukke dørene korrekt efter sig.
Vi har sluse, men den virker jo kun hvis man lukker den ene dør før man åbner den næste.

Bare tanken om at en kat stikker af, kan få mig til at blive lettere paranoid!

Sidste nytårsaften var jeg hjemme sammen med mine to huskatte. Den ene sov fra det hele, den anden lå i den periode, hvor det var værst, og rystede af skræk inde i reolen. De reaktioner kunne jeg dog godt forudse. Den ene kat er totalt cool og hviler i sig selv, den anden var en lille reserveret og frygtsom kat. Så hvis du har fået en god idé om, hvordan dine kattes temperament er, kan du sikkert også regne ud, hvordan de vil tage nytårsskyderiet.

Vi er altid hjemme nytårsaften. Jeg har ikke lyst til at forlade kattene. Men de tager det nu meget stille og roligt. Bare de har adgang til en masse huler og jeg lukker også altid op til vores klædeskabe så de kan gemme sig der.
Vi har noglegange gæster, men ingen bordbomber o.lign.

Flere af mine MCO’er ender med at kravle under sofaen, når fyrværkeriet virkeligt sætter ind ved midnat. De er ikke vilde med det. Bimserne er lidt mere ligeglade.
Så jeg foretrækker af den grund også at være hjemme nytårsaften.

Vores katte plejer ikke at reagere. Hunden heller ikke. Vi har et enkelt år eller to ladet dem være alene (ikke hunden, ham tager vi med), men som regel fejrer vi nytårsaften hjemme.

Pia, hvis det var mig, der skulle have gæster nytårsaften (gæster, der ikke er vant til at komme i huset), ville jeg lukke kattene fra fx i et soveværelse - med låst dør. Det har vi fx gjort ved børnefødselsdage, og nytårsaften er det endnu mere nødvendigt, da der både er meget rend ind og ud, og da det vil være ekstra svært at kalde katten ind, både pga mørke og fordi den sikkert vil være skræmt af fyrværkeriet.

Se også denne tråd fra for ikke så længe siden: Nytår og misserne?. :slight_smile:

Det kommer an på hvor slemt der bliver. Generelt tager de det ok, men uden at være begejstrede (vi bor i tætbefolket byområde, tæt på Kbh. centrum). Der er altid nogen hjemme, lys og lyde (musik, fjernsyn) inde i lejligheden, for at larmen og blinkene udenfor ikke bliver så tydelige. Det kommer også an på deres tidligere erfaringer :gruble: Mine to tidligere siamesere syntes det var helt fint og sjovt, indtil årsskiftet 2000. Det var MEGET voldsomt, bl.a. røg der noget der nærmest lød som en bombe i opgangen. Det påvirkede den ene af kattene i årene efter, hun blev aldrig tryg ved fyrværkeri igen, desværre. Men det hjalp vist at hun havde selskab og kunne se at vi tog det roligt.

Vi er altid hjemme Nytårsaften (pga. kattene)
De plejer nu at tage det meget afslappet, og reagerer sjældent på raketter, men ligger bare og sover hist og pist.
Godt nok bor vi i en lille landsby, men jeg skal da lige love for, at her skydes nytåret ind :uha: og :høhø:
Nogle af de små vænger, har konkurrencer om, hvem der har det største og flotteste nytårsskyts … nøøøøøøj, det er flot at se på :slight_smile:

Nogle gange kommer der nogle ordentlige brag, og så letter kattene altså fra underlaget. Heldigvis … havde jeg nær sagt, for ellers ville jeg da frygte, at de enten var døve eller døde.

Vi lukker for kattenes udgang til haven hen ad eftermiddagen, og så kommer de først ud igen, når roen er faldet på (lands)byen næste dag … og efter vi har tjekket haven igennem for vildtfarent skyts.

Når bare Yasha må være i sengen under dynen, så er der ingen ko på isen.
Unni forsøger at finde ud af, hvor lyden kom fra sidste år - er spændt på hendes reaktion i år, hvor hun kan se det - eller rettere om hun kan koble det sammen :tihi:
hun er mere nysgerrig, hvor Yasha er drønfornærmet over, at de går og larmer så meget :tihi: han starter med, at miave fornærmet af det, og efter 4-5 brag, så går han i seng… det pjat gider herren ikke høre på.

Tarzan plejer at tage det enormt cool… jeg plejer at lukke for alle gardiner, tænde alt lys og sætte musik + tænde tv m. lyd :wink: Hehe…

I år har jeg så to små, der ikke har oplevet nytår før…så jeg overvejer faktisk lige at købe en gang zylkene…så kan de alle få sådan en kapsel. Især Haylee forventer jeg vil blive bange.

Gucci vil gerne sidde i vinduet og kigge på tju-bangerne… Balloo er lidt mere usikker. Hvis jeg går med ham, tør han godt hoppe op - men er jeg ikke med til at beskytte ham, sidder han nede på gulvet med bange øjne… De gemmer sig dog kun ved de der alt-for-tætte-på høje kanonslag… Men dem blir jeg også nervøs over…

Jeg plejer at mørklægge soveværelset og stille en kattebakke, mad og van derinde. Så kan de selv finde ud af hvor de vil være - og har adgang til deres ting ligegyldigt hvad…

Jeg skal være hjemme i år, så jeg tror at de vil følge mig og være med mig igennem det værste…

Mine tager det stille og roligt.

[QUOTE=kaslejne;748819]Reagere jeres katte nytårsaften? - og hvordan?

  • Jeg er meget i tvivl om jeg skal lave planer nytårsaften eller blive hjemme. :?[/QUOTE]

Jeg har kun haft én kat i tidens løb, der ikke brød sig om nytår.
De andre sidder som regel i vinduet og betragter det flotte fyrværkeri :ok:

Mine tager det i det store hele roligt,seføli kan de studse lidt når det går værst til,men så snart det er overstået,er der ro igen.
Jeg har altid lys tændt og hvis jeg ikke er hjemme,er radioen tændt på næsten normal lydstyrke for at tage lidt af bragene.
Men ingen her går i panik,heldigvis :slight_smile:
Og hundebarnet,der fylder 1 år sidst i januar,har under træningen været helt cool ved skudtræning,så jeg håber at det også gør sig gældende nytårsaften :slight_smile:

Vores reagerer slet ikke på fyrværkeri. Vi holder hvert år nytårsfest herhjemme, og kattene bliver fordelt rundt på værelser så de ikke deltager alt for meget i festen.

mine elsker at se på det :slight_smile:

men jeg bliver altid hjemme!! :slight_smile:

Vi er altid hjemme hos vores katte nytårsaften, de 4 af dem ænser ikke bulder og brag, men sidste år var der en af mine to yngste som var frygtelig bange. Nu er de begyndt at skyde af her i vores område, og indtil nu virker hun ligeglad. Dog tror jeg nok, at jeg vil give hende lidt zylkene mellem jul og nytår, for at dæmpe en eventuel angst …Adfærd mellem mine katte smitter utrolig af på hinanden, og jeg vil da meget nødig ende op med 5 katte som sidder skræmte hele nytårsaften.

Han nyder ikke ligefrem synet eller lydene, men han sniger sig heller ikke rundt langs panelerne, han sidder dog ikke i vinduet som han plejer, men putter rundt inde i soveværelset, som vender væk fra gaden. Snart 6år gammel tror jeg må¨ske at han er nået frem til, at jeg nok skal passe på ham (nytårsaftensfesten foregår ofte herhjemme).