[quote=Rita;320926]Er katteudstillinger egentligt præget af prestige?
Er der f.eks mere prestige i at have en fertil hankat med end f.eks en kastrat?
Måske for nogen, men du kommer aldrig til at se mine fertile hanner på udstilling, jeg er altid så bange for at det trikker dem, så de er pæne hjemme på matriklen:)
Er der mere prestige i at have en ny/nyere race med end f.eks én som har været kendt i udstillingskredse i årtier?
Der vil altid være en nyhedens interesse, men mere prestige tror jeg næppe…
Er der mere prestige i at have sine egne opdrættede killinger med, end en smuk en, som man har købt?
Ja, selvfølgelig er det et ekstra kick, når den hjemmelavede kat ryger en tur på scenen, men jeg glædes uanset
Og er det “kikset bare” at købe sig til en pæn kat, kastrere den og udstille den? Man kan jo meget groft sige, at man som udstiller af kælekatte bare har ladet andre gøre arbejdet for én (forstå mig ret).
Hvor i alverden får du den tanke fra, jeg synes netop at kattesporten i årevis har vægtet kastrater flot - til forskel fra hundesporten. Jyrak havde i en årr
ække også kastrater og killing/ungdyr med til konkurrencen om best of best - det er de desværre gået fra igen.:S
De bedste ambassadører man kan ha’ som opdrætter, er da dem der gider udstille kastrater fra ens opdræt, og jeg elsker at møde mine “gamle” killinger på udstilling.
Den kat jeg elsker allermest og har slæbt afsted til flest udstillinger er Chagall’s Isadora - en købt kat:) og de sidste tre år har hun været kastrat, og en pragtfuld repræsentant for racen med sit søde og venlige væsen. Jeg har mange forespørgsler på en Isadora-kopi :høhø::høhø:
Sikkert fuldstændig fjollede spørgsmål, men over alt ser man jo prestige - så hvorfor kunne det ikke også foregå i katteverdenen?
Jow, der er prestige men prestige er forskellig fra person til person, sådan vil det altid være.
Hvordan ser vi egentligt på hinanden på tværs af klasser og racer på udstilling.[/quote]
Jeg har rigtig mange gode udstillingsvenner på tværs af racer og kategorier, og nyder at se BIS i alle katogorier, og jeg prøver også at se lidt bedømmelser her og der, så jeg har en fornemmelse for hvordan de mest repræsenterede racer bør se ud…
KH
Linda