Katte og prestige?

Er katteudstillinger egentligt præget af prestige?

Er der f.eks mere prestige i at have en fertil hankat med end f.eks en kastrat?

Er der mere prestige i at have en ny/nyere race med end f.eks én som har været kendt i udstillingskredse i årtier?

Er der mere prestige i at have sine egne opdrættede killinger med, end en smuk en, som man har købt?

Og er det “kikset bare” at købe sig til en pæn kat, kastrere den og udstille den? Man kan jo meget groft sige, at man som udstiller af kælekatte bare har ladet andre gøre arbejdet for én (forstå mig ret).

Sikkert fuldstændig fjollede spørgsmål, men over alt ser man jo prestige - så hvorfor kunne det ikke også foregå i katteverdenen?

Hvordan ser vi egentligt på hinanden på tværs af klasser og racer på udstilling.

[quote=Rita;320926]
Og er det “kikset bare” at købe sig til en pæn kat, kastrere den og udstille den?[/quote]

Det er sådan jeg gør… :tihi::tihi:

Fornemmer bestemt ikke at der er nogle som “ser ned” på mig til udstillingerne pga. dette, men det er jo rigtig nok, at jeg på sin vis ikke kan bruge udstillinger af kastrater til noget - men jeg hygger mig, og det er jo det vigtigste…

Jeg har helt ærligt ingen anelse :? :øhmm:

MEN - jeg kunne godt forestille mig det. Det kan jo sagtens tænkes at folk blandt andet går rundt og kigger på potentielle emner til avl osv, og i det billede er kastrater jo ikke aktuelle, da det jo er de fertile der kan føre racen videre.

Så med sådanne briller på tror jeg godt man kan sige at kastrater er mindre “værd” på udstillinger.

Man skal jo også have en flot fertil før det batter :slight_smile:

Det kommer meget an på den enekelte udstiller og dennes motiver for at udstille :slight_smile: Nogle udstiller ganske sikkert for at opnå pokaler og anerkendelse både personligt men også for deres opdræt… Og for dem, kan det gælde at de opfatter tildelingen af certifikater som noget meget prestige- og/eller ærefuldt…

Ja og nej :slight_smile:
Selvføægelig er der nogle som mener at kastraterne bare optager plads for de “rigtige katte”… men man ser også ofte at nogle af dem som "går efter topkattelisterne) har en kastrat med - igen for at opnå topkattepoint… Heldigvis er det sjældent at disse tager katte med, som ikke bryder sig om udstillinger - dvs at de ofte stopper, når katten selv siger fra, også selv om det er drønærgerligt at mangle lige nøjagtig et cert for at have en Supreme Chapion/Premier…

Er der mere prestige i at have en ny/nyere race med end f.eks én som har været kendt i udstillingskredse i årtier?

Nej, det er ihvert fald ikke mit indtryk!
Naturligvis vil en sjælden race vække opsigt og nysgerrighed, men så heller ikke mere…
Jeg har da i hvert fald tidligere (altså inden jeg havde stand med) gjort meget ud af at se både Singapura, Japansk Bobtail, Kurrilian Bobtail, Selkirk Rex og den slags racer - ikke for at spilel med på noget omkring prestige, men fordi jeg har syntes at det var/er spændende at få lov at se en race i virkeligheden fremfor kun i bøgerene/på nettet…

Er der mere prestige i at have sine egne opdrættede killinger med, end en smuk en, som man har købt?

Det må der vel næsten være for en seriøs opdrætter :wink: Det er forholdsvist let at købe sig til en pæn udstillingskat - men forbandet svært selv at lave en!

Og er det “kikset bare” at købe sig til en pæn kat, kastrere den og udstille den? Man kan jo meget groft sige, at man som udstiller af kælekatte bare har ladet andre gøre arbejdet for én (forstå mig ret).

Jamen når nu jeg IKKE VIL HAVE EN FERTIL?!?!? så er jeg da nødt til at købe en kastrat :stuck_out_tongue:
De allerfleste kælekattekøbere køber vel mest deres katte fordi de vil havde lige netop den kat - hvad enten den er udstillingsegnet eller ej… Havde Thanes søster været en dreng (:tihi: ) så er jeg fx ikke spor sikker på om ikke vi havde valgt hende i stedet - vel vidende at hun ikke er udstillingsegnet, hun blev udelukkende fravalgt pgr hendes køn…
Indtil videre har jeg faktisk heller aldrig købt en udstillingskat… men kælekatte som har kunne udstilles - hvis de altså gad :slight_smile: At disse så har klaret sig pænt på udstillingerrne - tja, enten har vi været heldige eller også har vi bare god smag i katte -LOL

Hvordan ser vi egentligt på hinanden på tværs af klasser og racer på udstilling.

Der er da altid katte, som jeg bander over er tilmeldt, når jeg kigger i kataloget… fordi jeg ved at konkurrencen om cert/final bliver ekstra hård :slight_smile:

Men… man kan også vælge at se det som stor respekt for en gudesmuk kat, når denne kat gang på gang er alene i sin klasse eller måske endda i sin gruppe…
Kan i hvert fald huske en tortie med hvid skovkattehun(kastrat), som strøg alt hvad hun kom i nærheden af og som havde ganske mange BIS… man vidste bare at man havde tabt, når man så kataloget :smiley: Og man lærte også lektien - når denne kat var tilmeldt (og det tjekkede man gerne ved at spørge ejeren :wink: ) så holdt man sin egen kat hjemme… Hvorofr dog spilde et udstillingsgebyr, når konkurrencen var givet på forhånd? :høhø:

[quote=Gry Gressbakken;320955]Jeg har helt ærligt ingen anelse :? :øhmm:

MEN - jeg kunne godt forestille mig det. Det kan jo sagtens tænkes at folk blandt andet går rundt og kigger på potentielle emner til avl osv, og i det billede er kastrater jo ikke aktuelle, da det jo er de fertile der kan føre racen videre.

Så med sådanne briller på tror jeg godt man kan sige at kastrater er mindre “værd” på udstillinger.

Man skal jo også have en flot fertil før det batter :)[/quote]

Joeh - det er der nu. For udstillede kastrater er jo god reklame for opdrættet og hvad deres avlskatte kan levere. F.eks. hvis der er et lækkert kastrat-afkom efter en fertil hankat, så kan man måske være interesseret i at bruge ham.

Det er da i hvert fald mange der spørger til Diego og hvor de kan købe sådan en kat :slight_smile: og så plejede jeg jo at henvise til hans opdrætter (der nu er stoppet).

[quote=Rita;320926]Er katteudstillinger egentligt præget af prestige?

Sikkert fuldstændig fjollede spørgsmål, men over alt ser man jo prestige - så hvorfor kunne det ikke også foregå i katteverdenen?

Hvordan ser vi egentligt på hinanden på tværs af klasser og racer på udstilling.[/quote]

Hvis der er, så har jeg heldigvis ikke mødt dem -tihi
Jeg har på ingen måde oplevet at der bliver set ned på os med kastrater :slight_smile: Det er jo da altid godt at vise katte fra et opdræt frem, også selvom de ikke er fertile.
Prestige er der helt sikkert i at have en vindende kat. Men om den er fertil eller kastrat… :slight_smile:

Og jo, det er da med mere stolthed at man udstiller eget opdræt end andres opdræt. Det er det der med eget arbejde ifht. andres arbejde :slight_smile: Man er vel mere stolt af ens eget? :slight_smile:

Hvordan vi ser på tværs af klasser og racer - tjaeh, jeg kender folk med de fleste racer og i de fleste klasser. Er de nogen jeg snakker godt med, så er det pga. deres personlighed og ikke den race de har :slight_smile:

Jeg har ikke oplevet at det er mere prestigefyldt at have en sjælden katterace med. Man kan måske godt få at vide af en dommer at det er skønt at se sådan en kat på udstilling. Det nævner de fleste dommere i hvert fald når jeg ser européerne blive bedømt :wink: men sådan fra udstiller til udstiller, nej det oplever jeg ikke. Og heller ikke i forhold til hvem der bliver nomineret og hvem der ikke gør :slight_smile:

Her som så mange andre steder afhænger svaret af mennesket bag tasterne.

Har du racekatte for at få status, ja så har du sikkert meget på hjertet her.

Elsker du samværet med kattene og især killingerne, ja så må jeg fomode du er hamrende ligeglad med alt hvad der hedder andres mening om det du laver. Man ejer, opdrætter og udstiller til ære for sig selv og ikke for at opnå en bestemt vurdering/holdning til sit opdræt.

Alt afhænger jo af den enkelte udstiller.
Hvis jeg synes, der er prestige i at udstille mine katte er der jo det for mig - og synes jeg det ikke, er der ikke :wink:

Jeg har mødt udstillere, der går utrolig meget op i det at udstille, resultater m.v. - og andre, der udstiller for hyggens skyld.

Udstillinger er, hvad udstillere gør dem til :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;321009]Alt afhænger jo af den enkelte udstiller.
Hvis jeg synes, der er prestige i at udstille mine katte er der jo det for mig - og synes jeg det ikke, er der ikke :wink:

Jeg har mødt udstillere, der går utrolig meget op i det at udstille, resultater m.v. - og andre, der udstiller for hyggens skyld.

Udstillinger er, hvad udstillere gør dem til :-)[/quote]

Helt enig. Og må lige tilføje at jeg elsker det kick det giver, når det går min kat godt. :thumbup:

Jeg tror helt sikkert, de fleste opdrættere vil føle en stolthed over at høre deres stamnavn blive nævnt på scenen - og derfor vil de fleste udstillere med stamnavn nok foretrække, at det er katte af egen avl, de fører frem til den position frem for at købe sig til æren.

Jeg har hørt/læst negative kommentarer til kastratudstillere, men eftersom der er konkurrence og opdrætterne derfor har mulighed for at få deres navn nævnt på scenen (og det, som Eva skriver, er en god reklame for opdrættet uanset om katten ikke bruges i avl), så har jeg altid blæst højt og flot på de bemærkninger :slight_smile:

Da Karl Preiss i Roskilde udelukkende nominerede plettede katte (bengalere og ocikatte) havde mange en idé om, at de var mere “spændende” end de gængse racer (og eftersom Galliano bestemt ikke var i scenehumør den dag, er det ikke engang sure rønnebær fra min side), men om der dermed er mere “prestige” i de racer end i f.eks. burmeser, tror jeg nu ikke. Dommere er også mennesker :smiley: og Eva fra Benga bengalere har et rigtig godt øje for flotte bengalere med skønt temperament :thumbup:

Jeg har jo også selv udelukkende kastrater - og har slet ikke lyst til andet :).
Jeg gik efter en kat som var dejlig og sød med det bedste temperament - og som også gerne måtte have et godt udseende. Det er da lidt krævende som kælekattekøber synes jeg. Og når jeg står til en bedømmelse kan jeg da godt få følelsen af at det er sgi da let for mig - bare at lade andre gøre “det grove”. Nu har mine ikke været så meget afsted, så det er mere bare tanker, jeg tænker :).

Måske er det bare mig, men jeg kan f.eks godt lide at se bedømmelserne med de fertile hanner, med en eller anden form for nervøsitet i maven. Jeg ved ikke helt hvorfor! Måske er det fordi hankattene tit er så store, måske er det nevøsiteten/lettelsen over at bedømmelserne gik godt og ingen katte “eksploderede”, fordi de står så tæt. Måske er det derfor jeg tænker på om der er prestige i hankattene, fordi jeg godt selv kan lide at se bedømmelserne.

Kastraterne, jamen det er jo “bare” kælekattene, som mange har købt sig til, forestiller jeg mig, at der kan blive tænkt :slight_smile: - og det er jo rigtigt.
Men jeg forestiller mig da også, at opdrætterene selv synes, det er spændende at se deres solgte kælekatte blive udstillet og glæder sig over de resultater, der måtte komme.

Killingerne fornemmer jeg altid er interessante - det er jo den nye generation, og så er de så søde, når de sidder der, med deres store øjne og kigger fuldstændig upåpvirket af hurlumhejet og med stor interesse for dommerens “alt-hvad-der-bevæger-sig” tingeling.

[quote=Babette;321008]

Elsker du samværet med kattene og især killingerne, ja så må jeg fomode du er hamrende ligeglad med alt hvad der hedder andres mening om det du laver. Man ejer, opdrætter og udstiller til ære for sig selv og ikke for at opnå en bestemt vurdering/holdning til sit opdræt.[/quote]

Jeg er ikke helt enig ! …Klart jeg elsker samværet med mine katte og killinger. Og klart jeg står til ansvar for de valg jeg har gjort mig …Men når jeg udstiller, er det netop for at få en vurdering på mit opdræt. Om de valg jeg har truffet er de rigtige osv.

En vindende kat er god reklame for pågældende stamnavn - uanset om det er en fertil, kastrat eller killing.
Jeg ville da elske at sælge en flot kat til en, der gad udstille den som kastrat :slight_smile:

Personligt ser jeg nu ingen prestigeforskel om der udstilles fertile eller kastrater.
Det eneste man måske kan sige, er at der ofte ikke er helt så hård konkurrence blandt kastraterne.

Med tiden finder man ud af hvor ligegyldigt det er hvad andre synes om ens opdræt, det er ens egen mening / holdning til det man laver der tæller. Dommerne har forskellig smag/viden om racerne, jeg kan så enten nikke samtykkende eller smile let overbærende hvis deres syn ikke er det samme som mit:)

Marina

[quote=Marina;321113]Med tiden finder man ud af hvor ligegyldigt det er hvad andre synes om ens opdræt, det er ens egen mening / holdning til det man laver der tæller. Dommerne har forskellig smag/viden om racerne, jeg kan så enten nikke samtykkende eller smile let overbærende hvis deres syn ikke er det samme som mit:)

Marina[/quote]

Både og, synes jeg.
Der er dommere, hvor jeg bare smiler overbærende.
Men der findes også dommere, hvor jeg værdsætter deres mening meget højt - og det er jo dem, man gerne vil have til at dømme ens katte.

Derudover lytter jeg også meget til andre opdrættere af min race.

Ofte kan man få et helt anderledes syn på sine egne katte ved at lytte til, hvad andre siger - og se dem blandt de øvrige af samme race.

[quote=Marina;321113]Med tiden finder man ud af hvor ligegyldigt det er hvad andre synes om ens opdræt, det er ens egen mening / holdning til det man laver der tæller. Dommerne har forskellig smag/viden om racerne, jeg kan så enten nikke samtykkende eller smile let overbærende hvis deres syn ikke er det samme som mit:)

Marina[/quote]

Det er jeg overbevist om, at du har ret i Marina …Men som ny opdrætter synes jeg, det er godt at få en dommers vurdering …Klart der er dommere, hvor man bare trækker lidt på skuldrene …Især hvis der er dommere som opdrætter samme race/variant som en selv, klart h*n nominerer katte fra eget opdræt - Vi andre har ikke en chance på disse udstillinger.

Men jeg synes nu osse man kan lære meget på udstillinger ved at se andres briter ( for mit vedkommende ) snakke med andre opdrættere osv osv.

[quote=Rita;321022]Jeg har jo også selv udelukkende kastrater - og har slet ikke lyst til andet :).
Jeg gik efter en kat som var dejlig og sød med det bedste temperament - og som også gerne måtte have et godt udseende. [/quote]

Jeg kan ikke længere bare sige, at jeg er helt ligeglad med udseendet på den kælekat, jeg køber… Dybest set er jeg ligeglad - men jeg har gennem tiden lært så mange opdrættere at kende og set så mange forskellige katte, at jeg idag har en meget klar ide om hvordan katte fra de racer, som jeg gerne vil have, skal se ud, hvis de skal passe til min smag :slight_smile: Når jeg derfor går efter katte fra bestemte opdræt/opdrættere, så får jeg et udseende, som jeg synes er smukt - det kan vel ikke være anderledes.
At disse katte så også har klaret sig godt på udstillinger… Tja som tidligere sagt - det har lidt med held at gøre… Dommere har jo også deres mening om hvordan en standard skal tolkes og læses…
(Fx er jeg til skovkatte fra de gamle robust typede linier, ekstreme aby’er og TICAtypede MCO… der er dommere, opdrættere, andre udstillere og kælekattekøbere, som ikke vil synes særligt om disse katte.)
Den eneste gang, hvor jeg er faldet for en kat fra en race, som jeg aldrig nogensinde har beskæftiget mig med typen på - fordi racen som sådan ikke interesserer mig - da faldt jeg for lige nøjagtig denne ene kat og ingen anden! Katten kunne have været trebenet og med to haler - jeg ville have været revnende ligeglad! :smiley: Den “ramte” bare noget i mig - og havde tiden været en anden, så havde den idag boet her! Helt uden skelen til om den var pæn ifølge standard/opdrætter eller ej…

Det er da lidt krævende som kælekattekøber synes jeg. Og når jeg står til en bedømmelse kan jeg da godt få følelsen af at det er sgi da let for mig - bare at lade andre gøre “det grove”. Nu har mine ikke været så meget afsted, så det er mere bare tanker, jeg tænker :).

Nej tænk - det synes jeg ikke! :slight_smile:
Jeg vil som potentiel køber altid forvente at kunne købe en racetypisk kat hos en opdrætter… om den kan udstilles kommer i anden række. Og jeg tror at det kun er ganske få opdrættere som vil sælge, hvis køber udelukkende forlanger udstillingskvalitet af deres kommende kat.
Faktisk har udstillingspotentiale altid været det sidste jeg har drøftet med opdrætter, inden et køb er blevet besluttet - dvs selv prisen har jeg kendt, prisen er for mig den sidste væsentlige oplysning :wink: - og i de fleste tilfælde har købet været en realitet inden spørgsmålet ang udstilling overhovedet er kommet på banen!

Måske er det bare mig, men jeg kan f.eks godt lide at se bedømmelserne med de fertile hanner, med en eller anden form for nervøsitet i maven. Jeg ved ikke helt hvorfor! Måske er det fordi hankattene tit er så store, måske er det nevøsiteten/lettelsen over at bedømmelserne gik godt og ingen katte “eksploderede”, fordi de står så tæt. Måske er det derfor jeg tænker på om der er prestige i hankattene, fordi jeg godt selv kan lide at se bedømmelserne.

Der tror jeg at du rammer sømmet lige på hovedet… For dig er et af udstillingens højdepunkter (hvis man kan sige det sådan) bedømmelserne af de fertile hanner… For mig og andre ligger højdepunktet måske et andet sted… Jeg synes fx om at følge venners katte eller hvis der er en bestemt kat, som jeg kender til, at følge den…

Kastraterne, jamen det er jo “bare” kælekattene, som mange har købt sig til, forestiller jeg mig, at der kan blive tænkt :slight_smile: - og det er jo rigtigt.
Men jeg forestiller mig da også, at opdrætterene selv synes, det er spændende at se deres solgte kælekatte blive udstillet og glæder sig over de resultater, der måtte komme.

Jeg ved i hvert fald at Thanes opdrætter var dybt bevæget over at se en kat fra opdrættet i et udstillingskatalog… en kat som h*n ikke selv skulle udstille - men netop en solgt kat. Jeg er ret sikker på at opdrætteren var ligeglad med at Thane i fremtiden kommer til at konkurrere i kastratklasserne… Det væsentlige er at det er en kat fra opdrættet som vises frem :slight_smile:
Opdrætter fulgte fx Thanes bedømmelse i Nærum med mindst lige så stor interesse og spænding som jeg selv gjorde…

Ja, som Rita og Ann K nævner i forhold til deres højdepunkter, så tror jeg at det betyder en del.
Jeg følger f.eks. med stor iver européens bedømmelser - og så også gerne veninders katte, eller hvis der er en særlig kat jeg er vild med. Så vil jeg gerne overvære disse bedømmelser hvis det er muligt :slight_smile:

Der er ingen tvivl om jeg også følger burmesernes bedømmelser - alle dem jeg kan få passet ind (vi er jo næsten en lille familie) - det er både lærerigt og hyggeligt. Generelt ser jeg faktisk mange af kat3 bedømmelserne, og nogle enkelte andre, hvis jeg kender nogen, som har katte med dér. Det er da udstillingens højdepunkter.
Men stadig væk synes jeg generelt, hankatte-klaserne er spændende :slight_smile:

[quote=Rita;320926]Er katteudstillinger egentligt præget af prestige?

Måske for nogen, men du kommer aldrig til at se mine fertile hanner på udstilling, jeg er altid så bange for at det trikker dem, så de er pæne hjemme på matriklen:)

Der vil altid være en nyhedens interesse, men mere prestige tror jeg næppe…

Ja, selvfølgelig er det et ekstra kick, når den hjemmelavede kat ryger en tur på scenen, men jeg glædes uanset

Hvor i alverden får du den tanke fra, jeg synes netop at kattesporten i årevis har vægtet kastrater flot - til forskel fra hundesporten. Jyrak havde i en årr
ække også kastrater og killing/ungdyr med til konkurrencen om best of best - det er de desværre gået fra igen.:S

De bedste ambassadører man kan ha’ som opdrætter, er da dem der gider udstille kastrater fra ens opdræt, og jeg elsker at møde mine “gamle” killinger på udstilling.

Den kat jeg elsker allermest og har slæbt afsted til flest udstillinger er Chagall’s Isadora - en købt kat:) og de sidste tre år har hun været kastrat, og en pragtfuld repræsentant for racen med sit søde og venlige væsen. Jeg har mange forespørgsler på en Isadora-kopi :høhø::høhø:

Jow, der er prestige men prestige er forskellig fra person til person, sådan vil det altid være.

Hvordan ser vi egentligt på hinanden på tværs af klasser og racer på udstilling.[/quote]

Jeg har rigtig mange gode udstillingsvenner på tværs af racer og kategorier, og nyder at se BIS i alle katogorier, og jeg prøver også at se lidt bedømmelser her og der, så jeg har en fornemmelse for hvordan de mest repræsenterede racer bør se ud…

KH
Linda