Katte og røgforgiftning

Jeg så et program på Animal Planet her til aften, hvor de fortalte om nogle forskellige katteracer.
Og i forbindelse med dette viste de så et indslag om en kat, som var blevet reddet ud af en brændende bygning og heldigvis overlevede.

Men en dyrlæge udtalte i udsendelsen, at katte er mere end dobbelt så følsomme overfor røgforgiftning end andre individer, fx mennesker.
Det bunder i at kattens vejrtrækning har dobbeltfunktion, - både at skaffe ilt til kroppen, men også til at regulere kattens temperatur. Når kattens sveder trækker den vejret hurtigere, for at få kølig luft ind i kroppen, som så kan sænke kropstemperaturen.

I tilfældet med brand og røg, der vil katten automatisk begynde at trække vejret hurtigere, for at forsøge at korrigere den øgede kropstemperatur, som varmen fra branden forårsager. Dette bevirker så, at katten meget hurtigere vil indånde den røgfyldte luft og dermed hurtigere vil bukke under for røgforgiftning med bevidstløshed og ved fortsat eksposition død.

Jeg har godt været klar over vejrtrækningens rolle i forbindelse med temperaturregulering hos katte, men aldrig lige set sammenhængen med øget risiko i forbindelse med brand, så syntes det var lidt interessant.

PS. Og emnet er ikke som overskriften antyder ment som et spørgsmål. Men det er åbenbart obligatorisk at skulle vælge præfiks.

Det er virkelig én af mine mest frygtede mareridt! At miste kattene i brand eller til røgforgiftning. Jeg så ikke lige programmet, men det lyder jo egentlig “logisk” nok… Ubehageligt!!!

Det må så også gælde hunde og andre dyr, som ikke sveder gennem kroppen.

Nu kan jeg ikke huske det 100%, men kan hunde svede på/gennem tæerne/trædepuderne :?
Det ved jeg 100% sikker at katte kan (men måske kun stress-svedning), dermed er hunde måske endnu mere udsat…

Men det var måske ikke relevant, hvis det var en katte-udsendelse, dog kom jeg til at tænke på det pga:

… at katte er mere end dobbelt så følsomme overfor røgforgiftning end andre individer, fx mennesker.

[QUOTE=danpia;745051]Det må så også gælde hunde og andre dyr, som ikke sveder gennem kroppen.

Nu kan jeg ikke huske det 100%, men kan hunde svede på/gennem tæerne/trædepuderne :?
Det ved jeg 100% sikker at katte kan (men måske kun stress-svedning), dermed er hunde måske endnu mere udsat…

Men det var måske ikke relevant, hvis det var en katte-udsendelse, dog kom jeg til at tænke på det pga:[/QUOTE]

Jeg tror du har ret i, at samme mekanisme udmønter sig ved hunde :slight_smile:

Jeg tror det er alles mareridt at der skulle udbryde brand i hjemmet.

Hvis det grufulde skulle ske, så synes jeg faktisk at den oplysning kan være lidt en trøst. For ved at de hurtigt får kulilte i blodet, ja så vil de også hurtigt være forskånet for at skulle dø af at brænde ihjel, da de formentlig meget hurtigt vil miste bevidstheden.