Katte racer

Gå på biblioteket og lån bøger - læs racebeskrivelserne - se billederne. Udstilling er også et godt sted at kigge kat …

Derefter skal du selvfølgelig besøge flere opdrættere og opleve kattene af de racer der tiltaler dig mest.

Enhver “so syntes bedst om sine grise” - du skal gøre det valg der passer bedst til dit øje, dig og din dagligdag.

Held og lykke …

Ragdoll har også let ved at lære nye kunstner, og er som der står skrevet, mere en hund i en kattekrop. Den har heller ikke det der store behov for at sove hele dagen, men vil hellere følge en rundt fra stue til stue og være med i det der sker i huset, og er ekstremt social. Den kræver meget kærlighed og giver meget kærlighed.
Og så er det også en kat der ikke er specielt ‘natdyr’ den sover når ejeren sover, og vågner når ejeren vågner - ok, min sover så lidt længere og ligger og gasser sig indtil alle er stået op…
Synes heller ikke de, som mange andre katte, har tendens til at kradse allevegne. Min har aldrig kradset i hverken sofaer, tapet eller leget med gardinerne, og min Mor som har haft sin i 4,5 år har heller aldrig oplevet at den har kradset nogen steder, hvor hendes British shorthair godt kan finde på det.

Og det med at en Ragdoll er lidt hundeagtige, ses også ved at de enormt hurtigt kan vænnes til snor. Min mor kan gå med hendes Ragdoll præcis som man lufter hund, hvilket er smart når hun fx skal til dyrlægen, sommerhuset, stranden osv…så går han bare med som det mest naturlige i verden. Det kan hun ikke få sin British shorthair til, han lægger sig bare demostartivt ned og er kat med stort K.
Hendes Ragdoll kan også forstå rigtig meget, som hvis hun fx siger ''hvor er bolden, så kommer han med bolden og lægger den så hun kan kaste den, hvis hun spørger om de skal gå tur, så styrter han ud i gangen og forsøger at få snoren ned, ligesom han ALTID står bag døren så snart hun stikker nøglen i (det gør min også nu allerede!), og hendes kan ‘dække’ ‘sidde’ ‘gi pote’ ‘rulle sig’ ‘sidde på bagben’ og gå op/ned af møblerne på kommando osv, hvor fx hendes British shorthair kun vil hvis der er en godbid ved hånden…også er det alligevel ikke altid han gider gøre sig ulejligheden. Så jo, katteracer er forskellige mht indlæringsevne, velvillighed, lyst osv. Som man siger er en kat sin egen, men med Ragdollen, så er dette gen ikke ret tydeligt for jo mere man aktivere den og lader den være med gennem leg og træning, jo mere glad bliver den for dit selvskab.

Selv brugte jeg omkring 2-3 måneder på at finde lige præcis dén kat jeg følte matchede vores behov som familie bedst, og jeg var langt omkring, kiggede på skovkatte, Main coons, besøgte opdrættere, tog på udstillinger, skrev mails til de pågældende og fandt ud af rigtig meget omkring pelspleje, og om de var egnede til at gå som ene katte mm.

Og de fleste anbefalede at både skovkatte og main coons HELST skulle gå to og to sammen, ikke nødvendigvis med en af samme race, men at de havde det bedst med en anden kats selskab. Og det gjorde så at jeg også valgte Ragdollen, for vi har kun tilladelse til at holde EN kat.
Og hvis man ser på dyresiderne med fx katte til salg/nyt hjem/omplacering mm, så er skovkatte og main coons (samt blandinger) pænt representeret, netop fordi de kræver meget og at folk ikke altid har fået dobbelt tjekket HVAD de kræver, af både pelspleje OG af selskab, hvilket ofte kommer som noget af en overraskelse. Det kræver ægte ‘katte mennesker’ at have sådanne dyr, og som begynder katteelsker, kan man hurtigt få sin sag for sig:D

  • det blev vist lidt langt dette her, men jeg har selv lige været igennem hele møllen, så jeg har det frisk i erindring. Så læs alt hvad du kan om div racer, mail opdrættere og spørg ind til mere viden, aftal besøg, tag på udstilling hvis der er udstilling i nærheden af hvor du bor, og glem aldrig, at gode opdrættere ALDRIG bliver trætte at at tale om deres dyr!!:smiley:

Jeg ville skynde mig at tage imod det tilbud hvis jeg var dig :thumbup: Mette har de mest fantastiske katte, som stensikkert vil vise dig ALT hvad en MCO står for.

Men pas på, chancen for at blive forelsket, og få lyst til at putte en eller flere i lommen er MEGET stor :tihi:

Mette/Cherrycoon.

Vil gerne komme på besøg en dag til en god kattesnak :slight_smile:

:slight_smile: Har haft katte (huskatte) siden 1995 :slight_smile: så er katte-menneske :slight_smile:

[quote=Rikke N;507295]Mette/Cherrycoon.

Vil gerne komme på besøg en dag til en god kattesnak :)[/quote]

Jamen du skal da være velkommen :slight_smile:

Sender dig lige en PB.

selvom der er lidt langt til århus. så har jeg en flok siameser/orientaler drenge der er klar til at flyve hjemmefra, og med masser af selvtillid. giver altid gerne nus og kaffe

og vil du se en langhåret udgave af Kiras katte har jeg et par stykker i Holstebro.
Da jeg har langhårede orientaler og balineser (som også søger slaver)

Men igen oplev forskellige racer og giv dig selv god tid til at bestemme dig.

Tak for jeres svar - ja jeg haster ikke for at finde en kat - vil finde den helt rigtige race til vores familie :slight_smile:

Du er såmænd også velkommen til at opleve mine katte, her er to racer at få viden om, British Shorthair og Burmesere:)
Og det er ikke for at sælge en killing, Burmesere skal man nemlig have to af, mindst:høhø:
Jeg bor mellem Aalborg og Brønderslev.
Marina

Du bor ikke ret langt fra vores Snowshoe - send os en mail på [email protected] hvis I vil se dem en dag. Jeg bor ved Hobro og Viggo hankat bor i Viborg

Så jeg har indkredset mig på to racer…
Maine Coone og Ragdoll :slight_smile: Det er rent udseendes mæssigt at de tiltaler mig - nu skal jeg så bare undersøge MEGET mere om racernes personlighed osv. inden det endelige valg træffes :slight_smile:
Kender lidt til MCO - skønne misser, men ikke Ragdoll…endnu :slight_smile:

Jeg vil så lige nævne at man i TICA sagtens kan udstille en huskat og den kan også få både titler og Regional Winns.

Bare lige for at sige, at man BEHØVER ikke en racekat for at kunne udstille :høhø:

Teresa

Jeg vil bare lige sige at huskat sagtens kan udstilles og den kan sagtens trænes, den er jo ikke dum bare fordi den er huskat.

[quote=PiaH;518001]
den er jo ikke dum bare fordi den er huskat.[/quote]

Er der nogen der har sagt det? :?

Aner det ikke, men det lød sådan ifølge det første indlæg, derfor min kommentar…

Hvis det er denne kommentar du mener:

Så lyder det i mine ører som en sætning skrevet af en bruger der ikke ved man kan udstille huskatte :ok:

Lidt off topic: Blandt de katte jeg har trænet er huskattene blandt de nemmeste at motivere. Det handler ikke om klogskab men om madglæde:-)
Jo mere glad for mad jo nemmere at “betale” :slight_smile:

Briter er blandt de sværeste som jeg har arbejdet med - nogle vil gerne tage imod mad, andre er rivende ligeglade. Og så skal man ud i at tænke kreativt og belønne med andre ting.

Persere har jeg (endnu) aldrig trænet - der er en myte om, at de ikke kan, men jeg har set mange eksempler herinde på, at de kan, så naturligvis kan de da det:-)

Helle - De kan vel også blive for madglade? Eller -høhø

Herhjemme er det klart Cæsar, det store madøre, der er sværest at træne. Så snart han opdager at der er mad/godbidder i nærheden, fokuserer han kun på det.

Ebony, min tidligere huskat, var på trods af stempler som “sær/hidsig” en drøm at træne, og det gjorde så meget positivt for hendes adfærd! (…nå, det sidste var vist lige et sidespring. :høhø:)