Katte/smådyr i trafikken

TV2 nyhederne har dette på hjemmesiden, noget de fleste af os godt havde en fornemmelse af :frowning: men det gør det ikke bedre

**Selv om danskerne generelt er flittige til at ringe til Falck når de har på*kørt et dyr, gælder næstekærligheden primært større dyr. Er offeret en kat, et pindsvin eller en hare, lader mange bilister dyret ligge uden at tjekke det bagefter, skriver JyskeVestkysten.

“Katte og dyr, som er mindre end en kat, tager folk sig ikke af. Jeg har gennem tiden fået en del opkald om hunde, men aldrig om en kat. Desværre ser vi tit, at katte ligger på vejba*ner, og der ligger de så og lider,” siger vildtkonsulent for Skov- og Naturstyrelsen Claus Sloth.

Mindre dyr bør også hjælpes
Han tror, at folk har den opfattelse, at de mindre dyr oftere bliver dræbt ved sammenstødet.

En hjort overlever da også langt hyppigere en trafikulykke end en hare, men omvendt er det absolut ikke altid, at haren dør.

“Selv katte og andre mindre dyr har et liv og bør behandles med hjælp eller hurtig aflivning,” siger Claus Sloth.

Det er Dyrenes Beskyttelse der betaler, når Falck kører ud og afliver et trafikramt dyr eller viderebringer det til en dyrlæge.**

[quote=Marianne H;219855]
Det er Dyrenes Beskyttelse der betaler, når Falck kører ud og afliver et trafikramt dyr eller viderebringer det til en dyrlæge.**[/quote]
Denne info håber jeg folk læser. :lys-ide:

Det er faktisk ret skræmmende at læse, at folk bare kører videre hvis ikke det er en hund…forstår “nada” af det :ked:
Pudsigt sammentræf, men min kæreste og svigerfar standsede i lørdags for en såret due. De lagde mærke til, at folk sænkede farten, men der var ingen der standsede. De ser så en såret due der går rundt i vejkanten. Da de standser, ser de at duens ene vinge er knust og den har det i det hele taget ikke særligt godt. Min svigerfar vælger at give den stakkels fugl fred med det samme, frem for at tage til nærmeste dyrehospital, der lå et godt stykke fra.
Nu er der godt nok tale om en fugl, men helt ærligt? Der var INGEN andre der standsede :ked:

Ja…læser det og glemmer det igen, for som oftest er det utopi, at få Falck til at rykke ud, medmindre der er tale om, netop som nævnt, store dyr…og det selv om DB betaler Falck ca 4 millioner kroner om året for det samme.

For Falck “har sandelig ikke ressourcer til måske at skulle lede længe efter en påkørt kat, som måske slet ikke lader sig fange alligevel eller som er forsvundet igen hvis altså vi kan få en bil derud om nogen timer”

[quote=Felis;219883]Ja…læser det og glemmer det igen, for som oftest er det utopi, at få Falck til at rykke ud, medmindre der er tale om, netop som nævnt, store dyr…og det selv om DB betaler Falck ca 4 millioner kroner om året for det samme.

For Falck “har sandelig ikke ressourcer til måske at skulle lede længe efter en påkørt kat, som måske slet ikke lader sig fange alligevel eller som er forsvundet igen hvis altså vi kan få en bil derud om nogen timer”[/quote]
Ok?

Så bør vildtkonsulent for Skov- og Naturstyrelsen Claus Sloth måske informeres om det, før han udtaler sig til JyskeVestkysten.

Jeg har meget travlt i dag. Men nogen (f.eks ham Claus) bør måske oplyses om hvor problemet ligger så. :S

[quote=Felis;219883]Ja…læser det og glemmer det igen, for som oftest er det utopi, at få Falck til at rykke ud, medmindre der er tale om, netop som nævnt, store dyr…og det selv om DB betaler Falck ca 4 millioner kroner om året for det samme.

For Falck “har sandelig ikke ressourcer til måske at skulle lede længe efter en påkørt kat, som måske slet ikke lader sig fange alligevel eller som er forsvundet igen hvis altså vi kan få en bil derud om nogen timer”[/quote]

Jeg må desværre give Felis ret.

Vi kom engeng kørende og bilen foran os påkørte en ræv (en unge, for den var ikke ret stor), men kørte bare videre.

Den havde fået flået bugen op, så en del af dens tarme hang ud, dens ene ben hang blot ved i en las hud, og 2 andre var helt knust.
Jeg ringede til falck, som mente at den nok døde af sig selv, når den var så ilde tilredt.
Jeg insisterede på de skulle komme, og fik svaret at de så sandelig da havde andet at give sig til, men at de måske kunne komme om et par timer.

Heldigvis havde manden en mukkert bag i bilen, så han slog selv ræven ihjel,da den led.

Men Falck kommer ikke altid, medmindre man virkelig skruer bissen på, og så kan der stadig gå op til flere timer, og det er altså synd for dyret.

Ja der er nok ingen tvivl om at Falck bærer deres del af skylden for at tingene er, som de er :lynogtorden: