Katteallergi?!

I går og i dag har jeg gået og nyst, min næse er løbet i vand og mine øjne også.

Jeg har da jeg var lille døjet med noget i samme stil - det kom hvis jeg rørte katte og kom hænderne op i ansigtet.

Jeg har haft kat nu i 1½ år. Jeg har haft en langhåret kat før - uden problem.

Jeg tog en allergipille for et par timer siden - og nu er det faktisk næsten væk :S

Kan man godt have allergi overfor specielle katte? Eller er det det lange hår på Isabella??

Kan det være noget helt andet allergi???

Øv - jeg er bare trist lige nu. Sad og håbede den pille ikke ville hjælpe…:ked:

Jeg har frygtelig allergi lige nu… Men der er polm allergi.

Så måske du har det?

har du prøvet at få testet, hvad du er allergisk over for.

Pollen allergi, måske? Det er vist højsæson for græspollen lige nu…

Nå, to sjæle en tanke :slight_smile:

Har aldrig fået testet hvad det er. Jeg må hellere få ringet til lægen, og få en tid så jeg kan få det testet…

Håber godt nok ikke det er kat :frowning:

[quote=Abaddon;397312]Har aldrig fået testet hvad det er. Jeg må hellere få ringet til lægen, og få en tid så jeg kan få det testet…

Håber godt nok ikke det er kat :([/quote]
Du skal i hvert fald ikke fortælle, at du har kat, for så bliver svaret automatisk, at det skyldes dem.

Det behøver det nu ikke, de priktester jo - så kan man selv se hvad man reagere på :slight_smile:

Jeg troede for nogle år siden jeg havde allergi overfor mine hunde - så fik jeg en priktest og reagerede kraftigt på pollen og husstøvmider, men ingen dyr. Trods det at jeg fortalte lægen at jeg havde to hunde derhjemme.

Jeg tænker også pollenallergi. Jeg er selv allergisk for græs og kan godt mærke det lige nu - det startede faktisk præcist igår.

Og så vil jeg give Mega ret, lad være med at fortælle, at du har katte. Jeg blev priktestet hos en hudlæge, og selvom jeg kun slog ud for græs, så sagde han alligevel, at jeg skulle skille mig af med kattene :rulleøjne: Det gjorde jeg selvfølgelig ikke (faktisk anskaffede jeg mig 4 mere :høhø:), og allergien er ikke blevet værre.

Jeg er desværre ude i det samme. Jeg har haft kat i knap 14 år uden problemer. Får så to nye killinger og får allergi som jeg kraftigt mistænker at være pga. kattene.
Jeg har læst stolpe op og stolpe ned om katteallergi på nettet og kan se at en del får allergireaktion når de får nye katte. Nogen gange kun i en kortere periode som jeg håber på også gælder mig (og dig). Jeg venter på svar fra min blodprøve på sygehuset og er igang med en Sensistopkur og vil også have et kattefrit soveværelse nu. Men desværre kan det sagtens være katteallergi selvom du i forvejen har kat og ikke før har haft katteallergi.

Jeg ville også først undersøge pollen tallene! Dem kan du følge her:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/dagens_pollental.htm

Hvert år omkring august/september bliver jeg pludslig panisk angst for at være allergisk - for så løber næse og øjne helt vildt! Indtil jeg husker at det er tiden for de der svampedimser - og så viser det sig også at jeg altid slår ud når de gør :slight_smile: Fingers crossed :kryds:for at det ‘bare’ er græs allergi!!

Jeg ved at flere herinde med katteallergi slår ud i de første 2-3 uger efter de har fået ny kat, og så er det som om det falder til ro og ikke generer dem som i de første uger.

Lige først: Tak til jer, der mindede mig om at “skrue op” for allergimedicinen lige nu :slight_smile:

Jeg har gennem årene fået taget mange allergitests, fordi jeg tænkte, at det kunne være forklaringen på nogle mavegener.
Og enten har de vist ikke en døjt.
Eller også - det var kun een test - vistes reaktion på svinekød (det giver mening: Svin til middag hele min barndom), ris, og lidt på kat.
Det sidste har jeg så valgt at se bort fra, så at sige, bortset fra, at jeg fast tager nogle håndkøbs-allergimidler. Den lykke, jeg oplever ved kattene, er så rigeligt et par piller værd.
Leise-bamsen klatrede direkte fra sin middagslur over på mit skød til nussetur -love Det er ren lykke :hjerte:

Jeg har stor gavn af Postafen om dagen, Promethazin om natten, suppleret med næsespray (Nasonex). De nyere allergimidler bider ikke rigtig på mig, og jeg er så heldig, at Postafen ikke gør mig søvnig.

(citat)Jeg tog en allergipille for et par timer siden - og nu er det faktisk næsten væk

Kan man godt have allergi overfor specielle katte? Eller er det det lange hår på Isabella?? (citat slut).

Hvilken slags allergipille tog du?

Og ja, det siges, at der findes hypo-allergene racer, dvs, at de er allergiudløsende hos færre allergikere.
Det er f eks Sibirisk Kat, som siges at tåles af ca 75% af katte-allergikere. Men hvordan den videnskabelige dokumentation er på det, aner jeg ikke.
Hvad jeg ved, er, at nogle Sibbe-opdrættere gerne tilsender en tot afredt pels, hvis man sender en frankeret svarkuvert f eks. Så kan man selv mærke, om man reagerer (egtl. på de hudskæl, der sidder i pelsen).

Som sagt: Det kan handle om den rigtige allergimedicin for dig.
Og som de andre er inde på, så kan det være græspollen snarere end kat, der er årsagen.
Har du evt. tjekket, om du har nogle fødevare-krydsreaktioner? Det kan være en god indikator :slight_smile:

Jeg kan ikke svare på om du har katteallergi, eller pollenallergi, som en del af de andre foreslår, men jeg kan fortælle dig det ikke altid er nemt at finde ud af hvad det er man ikke kan tåle…

Jeg har nu 4 gange oplevet at få kraftige “anfald”, som betegnes som allergiske reaktioner… Jeg begynder at nyse mere end 50 gange efter hiannden. Min næse løber helt uhæmmet, mine øjne klør og mit ansigt hæver. Jeg begynder at lyde rusten når jeg trækker vejret, og jeg får mere og mere svært ved at trække vejret… 3. gang jeg havde det, der kørte jeg på skadestuen kl 2 om natten, da jeg simpelthen ikke kunne klare det mere. Aldrig har jeg prøvet noget så slemt. Og jeg har endnu ikke haft disse reaktioner i dagtimerne, så jeg kunne vise min læge dem.

Jeg har fået taget en priktest og to blodprøver, alligevel er der ingen reaktioner der nærmer sig noget som kunne minde om allergi. De ved simpelthen ikke hvad der er galt… Og jeg er løbet tør for gode idéer til hvad jeg kan fejle. På skadestuen var de mere tilbøjelige til at sige jeg havde fået tæsk, men det var dog ikke tilfældet…

Men det ville være super, hvis du kunne vende tilbage efter du har fået svar, på om de har fundet ud af hvad det kan være… Kan være jeg kan bruge det til noget i min søgen på hvad jeg fejler… :slight_smile:

Du kan ike blive testet for pollenallgeri hvis du har taget allergipiller.
Der vil lægen nok anbefale dig at komme igen når sæsonnen er slut.
Den besked fik jeg da jeg pludseligt begyndte at snotte, nyse og hoste og kradse i hals ører og øjne.
For hvis du blir testet nu vil den fejlvise da du jo har taget noget mod allergien.

[quote=Quanti´s;397895]Du kan ike blive testet for pollenallgeri hvis du har taget allergipiller.
Der vil lægen nok anbefale dig at komme igen når sæsonnen er slut.
Den besked fik jeg da jeg pludseligt begyndte at snotte, nyse og hoste og kradse i hals ører og øjne.
For hvis du blir testet nu vil den fejlvise da du jo har taget noget mod allergien.[/quote]

Også selvom jeg venter med at gå til lægen til fx. om 14 dage?? Det er jo sådan nogle piller jeg skal tage en gang om dagen…

Ja du blir nød til at vente til sæsonnen er slut i slut juli ! når du har taget piller.
Men bare forsæt med dem, det hjælper jo.

Ved priktest skal man have været “medicinfri” i 2 eller 3 døgn mener jeg det er. Ved rasttest (blodprøven) er det fuldstændigt ligegyldigt om du er på medicin eller ej, allergien kan sagtens ses i blodet alligevel.

Så afsted og bliv prikket :ok:

… Og hvis det er katteallegi er det ikke værre end at du kan blive ved med at tage de piller. :slight_smile:

[quote=Gizzemissen;398010]Ved priktest skal man have været “medicinfri” i 2 eller 3 døgn mener jeg det er. Ved rasttest (blodprøven) er det fuldstændigt ligegyldigt om du er på medicin eller ej, allergien kan sagtens ses i blodet alligevel.

Så afsted og bliv prikket :ok:[/quote]

Men mon ikke de fleste læger vælger priktesten ?:?

Det ved jeg ikke, kan kun tale af egen erfaring. Og blodprøven er noget nemmere, den kan tages hos lægen selv eller på det lokale sygehus, hvor der oftest skal en henvisning til speciallæge til for at få taget priktesten.

Og alt andet lige er blodprøven noget mindre ubehageligt (1 stik kontra guderne må vide hvor mange prik og eventuel kløe som følge) og lige så - hvis ikke mere -retvisende :ok: