Kattebakke til hankat med 'uheld'?

Hej kattegale!

Jeg håber I kan hjælpe mig. Vi har 2 katte i husholdningen, og de seneste par måneder er vores knap 2-årige hankat begyndt at have nogle underlige uheld, når han går på bakken.
Han er fint klar over, at han skal stå inde i kattebakken - problemet er bare, at han strinter ud ad indgangen, og vi har hankattetis på hele gulvet.
Der er låge for indgangen, men nogle gange går han ikke langt nok ind til at døren ‘smækker’ bag ham.
Det er en forholdsvis ny situation, og det har desværre nok noget at gøre med en for fyldt kattebakke en weekend dååårlig kattemor :doh:
Det er dog ikke blevet bedre efter vi igen tømmer bakken dagligt.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe hanmis med at gå rigtigt på bakken? Vi kan jo ikke ‘skælde ham ud’, for han står jo det rigtige sted.
Vi er blevet nødt til at smide vores grus-opsamlings-måtte ud, fordi den var af blødt gummi, som bare smeltede sammen med gulvet efter et par tisseture… Så nu har vi både grus og tis på gulvet dagligt, hvilket jo er en skøn kombo i sommervarmen :dokdok:

Vi har haft kigget på en Modkat kattebakke (der kan han ikke ramme ved siden af på samme måde) - men begge katte er NFO’er, og lillepigen på knap 1 år vejer allerede 5,5-6 kg - så vil den være stor nok?
Pt. har vi en Maxi Bella-bakke, som er dejligt stor og med plads til 20+ kg grus ad gangen, men hvor herren i huset altså pisser ud over kanten.

Jeg håber I har nogle tips, tricks, fifs eller godt gammeldags gode idéer!

Kram på forhånd.

Måske vil han hellere have en bakke uden hus på :slight_smile: Prøv at pil det af :slight_smile:

mmm vores åbne bakke står i brusekabinen af samme grund. Egentlig er de katte vi har nu rimelig gode til at ramme, men vi havde Jack som også altid stod pænt op i bakken og så vuppede bagdelen ud over kanten mens han tissede lystigt L

Det er jo så godt nok en åben bakke, her i huset lader alle katte til at mene at åbne bakker = tissebakker, lukkede bakker er til “det andet”.

Men i det mindste er det let at spule i brusekabinen hvis der skulle være en der rammer udenfor. Måske ideen kan bruges? (og ja det ER besværligt at sku flytte bakken ud hver gang en skal i bad, men det er mere besværligt at soppe rundt i kattetis på gulvet ;))

Jeg er nødt til lige at få på plads om han er kastreret?

Hmm. Jeg forstår bare ikke hvorfor han pludselig skulle blive træt af ‘huset’ på bakken :frowning:
Og lillepigen graver helt til Kina hver gang hun er på bakken, så det er lige før jeg tror det ville give et større svineri.

Vi kan jo selvfølgelig ‘give efter’ og slæbe bakken ud i brusekabinen - meen, det ville jeg nu helst være fri for :stuck_out_tongue:

Ingen gode idéer til en kattebakke med højere kant, eller måske en Modkat (selvom de er svinedyre)?

Åh ja, relevant pointe jeg lige manglede ^^
Ja, han er kastreret! Og det er først de sidste par måneder problemet er opstået - det har været fint indtil da.

Jeg bruger de store opbevaringsbokse fra IKEA og både jeg og misserne elsker dem :smiley:

Her er der nemlig også nogen som mener at de skal strinte når de skal på bakken :smiley:

Nu kan de strinte og grave ligeså tosset de vil.
Jeg hælder et par poser kattegrus i sådan en boks og så kan de ellers bare boltre sig:)

Jeg tror ikke hans problem har noget at gøre med en uren kattebakke.
Så ville han sætte sig ned og tisse.

En strintende kat gør det for at markere territorie. Og problemet kan være, at han ikke på sigt nøjes med at strinte i bakken.

Er han udekat?
Lejlighedskat, der kan kigge ud på andre katte?
Nye katte i området?
Andet der kan have stresset ham?

Du kan forsøge at sætte en Feliway op i huset - det kan dæmpe nogle af hans slags :slight_smile:

Nu er det ikke et problem vi selv kender til herhjemme, men vi bruger SAMLA kasser fra IKEA som jo har en høj kant, og herved undgår vi at vores en kastrat Waldo får skrabet al gruset ud af bakken :tihi:
Men jeg kunne da forestille mig det kunne hjælpe på jeres problem også? SAMLA Boks, transparent, 28x19x14 cm/5 l - IKEA

ville også prøve med en åben bakke med meget høje kanter fx en murebalje

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1075563]Jeg tror ikke hans problem har noget at gøre med en uren kattebakke.
Så ville han sætte sig ned og tisse.

En strintende kat gør det for at markere territorie. Og problemet kan være, at han ikke på sigt nøjes med at strinte i bakken.

Er han udekat?
Lejlighedskat, der kan kigge ud på andre katte?
Nye katte i området?
Andet der kan have stresset ham?

Du kan forsøge at sætte en Feliway op i huset - det kan dæmpe nogle af hans slags :)[/QUOTE]

Han er lejlighedskat, men jeg tror nu ikke han har andre katte at kigge på.
Nu har jeg aldrig oplevet andre hankatte end ham, så jeg skal ikke kunne sige det - men han virker ikke så demonstrativ i sin strinten.
Han går kun lige ind i bakken så han har bagpoterne inde, sætter sig halvt ned, og vander gulvet… Nå ja, og mine fødder den dag jeg så det in action :ups:
Vi har fået killing, men det var i efteråret, og de kommer fint nok ud af det med hinanden.

[QUOTE=Egeberg;1075565]Nu er det ikke et problem vi selv kender til herhjemme, men vi bruger SAMLA kasser fra IKEA som jo har en høj kant, og herved undgår vi at vores en kastrat Waldo får skrabet al gruset ud af bakken :tihi:
Men jeg kunne da forestille mig det kunne hjælpe på jeres problem også? SAMLA Boks, transparent, 28x19x14 cm/5 l - IKEA

!! Den er jo genial! Jeg tror vi skal i IKEA i weekenden - for til den pris kan man godt eksperimentere lidt. Tak for tippet!

Er killingen så kastreret tænker jeg lige? Men derudover så kan det MÅSKE have noget at gøre med at hun nu er mere voksen, og han derfor ser en større trang til at markere sit territorie :slight_smile:

Hvor mange bakker har du?

Lillemis er også neutraliseret. Det kunne da sagtens ske at han bliver mere territorial nu hvor hun begynder at blive større… Det holder vi lige lidt øje med :slight_smile:
De slås/tumler dog ikke så meget som de tidligere har gjort, men jeg ved selvfølgelig ikke om det er en indikator for noget som helst :stuck_out_tongue:

Vi har kun den ene bakke, men det har ikke tidligere været et issue. Det, der undrer mig, er netop den forholdsvis pludselige ændring.
Vi har hverken gang, entre eller noget andet spændende ‘gem væk’-sted til bakke, så der er ca. kun den ene plads (som er under håndvasken på badeværelset).

Nogen siger at man bør have en bakke pr. kat, så måske skulle I prøve at anskaffe en ekstra? Katte kan vist være meget forskellige mht. hvor mange bakker de vil have.

Hvis han, som du skriver, sætter sig med forbenene inde og måsen udenfor…så er bakken da for lille til ham.

Mine store MCO’er ville aldrig kunne bruge en kasse med hus og klap på…især Sim-Sim ville da blive panisk over noget klappede i, i måsen på ham…:smiley:

Vi bruger denne bakke og har gjort det i mange år nu…den bliver erstattet med en ny af samme slags 1 x årligt…fordi Sim-Sim graver helt ned til kineserne, så den er ridset i bunden…der kan være 1 hel pose Golden Grey master på 14 kg i ad gangen :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1075620]Hvis han, som du skriver, sætter sig med forbenene inde og måsen udenfor…så er bakken da for lille til ham.

Mine store MCO’er ville aldrig kunne bruge en kasse med hus og klap på…især Sim-Sim ville da blive panisk over noget klappede i, i måsen på ham…:smiley:

Vi bruger denne bakke og har gjort det i mange år nu…den bliver erstattet med en ny af samme slags 1 x årligt…fordi Sim-Sim graver helt ned til kineserne, så den er ridset i bunden…der kan være 1 hel pose Golden Grey master på 14 kg i ad gangen :slight_smile:

http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/cat_litter_litter_boxes/customer_favourites/litter_trays/98035[/QUOTE]

Det er nemlig en god bakke - vi har flere af dem.
Gode høje kanter og masser af plads til store katte.

tricket er her :slight_smile: jeg havde nemlig en der tissede lige ud i luften - sikke et kaos på den åbne bakke - så her er min løsning

skær toppen af den lukkede bakke (forudsat at den er stor nok i det hele taget) - så har i høje sider og en åben bakke som han med al rimelighed vil kunne være i… flere af mine har forpoterne ude når de tisser - ikke fordi de behøver det - det er bare sådan de gør :slight_smile:

men tricket med at cutte toppen gør at man holder bakkestilen men har et funktionelt redskab til mis :slight_smile:

[QUOTE=Trien;1075598]

Vi har kun den ene bakke, men det har ikke tidligere været et issue. Det, der undrer mig, er netop den forholdsvis pludselige ændring.
Vi har hverken gang, entre eller noget andet spændende ‘gem væk’-sted til bakke, så der er ca. kun den ene plads (som er under håndvasken på badeværelset).[/QUOTE]

Nu hvor killingen ikke er så killing mere kunne det være han ikke gad dele… Eller han vil have en bakke til bæ og en til tis

[QUOTE=Trien;1075572]Han går kun lige ind i bakken så han har bagpoterne inde, sætter sig halvt ned, og vander gulvet… Nå ja, og mine fødder den dag jeg så det in action :ups:
[/QUOTE]

Jeg synes ikke, det lyder som strinten - bare at han rammer ved siden af bakken. Måske med vilje - måske gør han det for at holde flappen åben? Selv om du har en Maxi Bella, (som ER en meget stor bakke, så det burde ikke være størrelsen), kan det sikkert godt være en klaustrofobisk oplevelse for katten at blive lukket helt inde. Du kunne jo prøve allerførst at pille flappen af din bakke og se, om det gjorde en forskel? Det en nem operation, og du kan hurtigt finde ud af, om det har en effekt.