Kattekrig i Skagen

Jeg vil så sige, at jeg har jo også meget aktive katte de kan og vil springe ud af enhver indhegning hvis den ikke er helt lukket.

Vi har løst problemet på den måde, at vi dels har lavet meget store løbegårde til kattene - vores største er over 100m2 - og den er helt lukket. Det KAN faktisk godt lade sig gøre at indhegne store arealer med top net.

Udenom hele haven har vi så et 2 meter højt hegn ( som vi en dag drømmer om at få el-hegn på) og bruger dette dels som “stop” når det gælder fremmede katte ( det virker desværre ikke altid efter hensigten hvilket er årsagen til at vi gerne en dag vil have elhegn på) og dels har vi to ældre/gamle kastrater - som bruger denne del af haven som deres revir.

Da de bliver i haven kan vi tillade dem at gå her selv om de godt kan komme ud hvis de ville. Denne del af haven bruger vi også til at have andre katte ud UNDER OPSYN. Og det virker også godt selv om jeg må sige, at vi med jævne mellemrum lærer at denne og hin kat ikke kan administrere denne frihed og må tilbage til KUN at gå i løbegård. Her er det så vi er glade for at vi har så store løbegårde og vi har planer om i fremtiden ( kommer tid og råd) at lave flere af de helt store løbegårde for dem er vi vilde med.

Teresa

“Det KAN faktisk godt lade sig gøre at indhegne store arealer med top net.”

Teresa, hvad gør I så om efteråret og vinteren mht. nedfaldne blade og sne, der lægger sig på topnettet?

[QUOTE=Susanne W;582253]Det er ikke altid SÅ let - nogle af dem er bare mere intelligente end som så! Vi har knoklet med at holde Grønberg inde længe, har hegn oppe om hele haven, som på det laveste sted er 2,20 meter. Strøm på det meste af vejen rundt, og satte forleden ny solid krave på stykket ind mod den ene nabo, hvor vi har haft svært ved at holde ham inde. Glædede mig imorges over at han for 3. morgen var inde, da jeg kom hjem fra arbejde - måske det endelig var lykkedes at få lukket det sidste hul. Men nej, over middag fandt han alligevel ud og blev han kørt ihjel lige udenfor naboens hus. Men lad os da håbe, at naboen er glad nu, for vi “lærte ikke at holde vores kat på egen grund” til trods for en hel del forsøg på det. Men tak for svadaen da…! Han var en sød kastratdreng på 1½, der med garanti aldrig har strintet på noget som helst, og en forrygende rottefanger - og vi savner ham…
Susanne[/QUOTE]

Der er selvfølgelig stor forskel på folk. Min mand og jeg hart altid haft den holdning at vi ikke vil have vores dyr rendende hos andre og vi vil derfor heller ikke have andres dyr rendende, men der er forskel på om folk bare lader dem løbe eller om det er fordi de stikker af.

Eks.1. ca 1km fra os bor et par med 2 F… hunde, de render altid løs og jagter løs i skovene omkring dem, vi har offentliggjort at de vil blive aflivet, næste gang vi træffer dem i skoven. Da vi ønsker vildet skal have ro uden for jagtsæsonen, da det jo er i dennetid de har unger.

Eks 2. vores nu fraflyttede naboer, havde 2 hunde, de have hegnet deres grund ind, men det skete jo indimellem at de fik held at at komme ud, disse kunne vi aldreg drømme og at gøre noget, for lige så snart vi ringed og sagde, hundene var ude igen. smuttede de fra jobbet og hentede dem.

[QUOTE=Musashi;582284]jeg syntes egentlig også at bor man i et stille og roligt villakvarter - og har man en enkel eller 2 kastrater. (og er der i øvrigt ikke mange katte i kvarteret)…

helt ærligt så skal der også være plads til en frit løber eller to

  • og dem der har et stort problem med at katte lige går i gennem haven ind i mellem - det er jo også ofte dem som ikke vil se nogle af de vilde dyr i ders have heller…de vil bare have sådan en biologisk mere eller mindre død pryd have uden insekter, eller den store variation i dyrelivet. et par høflige små musvitter kan måske lige gå…men skader, ræve, og andre sager - nej puha…

her i DK har vi jo udryddet største delen af de (større) vilde dyr…så for nogle kan det jo være helt farligt også med en lille husmis…hvis de havde oplevelser som denne kunne det være det så lidt anderledes på den lille rundstrikkede der gik gennem haven :tihi:

//youtu.be/R1i7_vPp9Wc
[/QUOTE]

Jeg bor på landet og nyder de vilde dyr, når de kommer op omkring huset. Jeg har endnu aldrig i de 25år jeg har boet her, haft en eneste dårlig oplevelse, med vilde dyr i haven.

MEN jeg er død hamrende træt at andre mennesker fertil hankatte, der overpisser mine terasse, mine havemøbler og mit vasketøj.

Så nej, her er der ikke plads til et par løsrendende Fertile katte :thumbdown:

Og her er så mediernes egen opfølgning på artiklen om kattekrigen i Skagen, om hvad man som katteejer selv kan gøre for at det ikke skal udvikle sig til et problem :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;582897]Og her er så mediernes egen opfølgning på artiklen om kattekrigen i Skagen, om hvad man som katteejer selv kan gøre for at det ikke skal udvikle sig til et problem :slight_smile:

Og med det billede af en birma-have til slut :slight_smile:

Og skulle nogen have lyst til at se mere af den, så findes den her: http://www.netkatten.dk/hjemmeside-haven.htm hvor der også findes link til rigtig mange andre haver og løbegårde :ok:

Når man læser kommentarerne til de artikler, så forekommer folk mig som værende utrolig uvidende og af en old gammel holdning til det at holde kat…
Det er sgu egentlig ret sørgeligt…

Jeg er 100% foretaler for at enhver holder sine katte på egen matrikel… men jeg har godt nok ondt af de katte, som folks irritation og aggressioner går ud over, fordi deres ejere ikke vil stå ved deres ansvar…

Jeg håber meget, at denne debat kan hjælpe til at folk kan se kattehold i et nyt perspektiv, og ændre holdningen til fritløb; fertile som kastrater…

Det kan godt være, at de, der truer med at skyde løsgående katte, har loven på deres side, men folkestemningen får de aldrig med sig. Det er jo lidt et spørgsmål om kultur og tradition. Folk har været vant til, at katte kunne rende frit omkring, og det kan man ikke ændre på indenfor et tiår eller to.

At vi så er mange, der har valgt ikke at lade vore katte være friløbere, er en anden sag. Det er vores valg, som vi har taget af hensyn til vore kattes sikkerhed. Men egentligt synes jeg da stadigvæk, det er hyggeligt at møde fritløbende katte rundt omkring.

p.s. Tillad mig lige at reklamere for min samling at links om indhegninger. Det er alt mellem himmel og jord - og sikkert også noget, kan tjene til inspiration.
Jeg mangler stadig at kigge på en del KG-hjemmesider, men giv mig lige et prej på PB, hvis I kender til en indhegnings-side, der skal med.

Loven sætter meget skrappe krav til, hvem og hvor der kan skydes katte, så “almindelige mennesker” i et villakvarter må ikke skyde katte, uanset hvad de har af våben og uanset hvor meget de føler sig generet af den kat, der f.eks. går på offentlig sti - eller for den sags skyld lige har gået i deres have :slight_smile:

Tja, jeg kan så blive nødt til simpelthen at aflive Grønbergs søster for ikke at komme til at støde nogle af de omkringboende (eller måske mere forumdeltagerne her!), for hun kan desværre også stadig finde et hul et eller andet sted. Det synes jeg er en tragisk form for at skulle “stå ved sit ansvar” og “lære at holde sin kat på egen matrikel” - jeg ville ønske hun var knap så intelligent. Jeg er helt på det rene med, at I ikke synes vi gør det godt nok til trods for hegn og strøm og hvad har vi ellers, men kors hvor er det frustrerende set herfra at have et par europeer der bare har så meget mere mellem ørerne, at de bare MÅ opleve lidt mere. Nå ja, nu er der så kun én tilbage af dem - så må alle da snart være glade…
VH
Susanne

Nej, du har ret, den går nok ikke i et villakvarter som det i Skagen, men udenfor bymæssig bebyggelse er reglerne så tilpas vage, at en bondemand næppe ville blive dømt for at skyde en friløber.
Og såvel i by som på land gælder formuleringen i ‘Lov om mark- og vejfred’ om, at man har ret “til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer.
Det er da en gummiparagraf! :S

I Dyrefondets seneste blad er der en artikel om “det sikre katteliv”, bladet kan læses på nettet : Dyrefondet

På forsiden henvises der til artiklen, og den kan læses i e-paper udgave eller som Pdf.

Og sikke en imponerende linksamling du har Finn :thumbup:, jeg kan se at min trænger til en opdatering.

Jeg tror nu ikke, det dér med “ejere ikke vil stå ved deres ansvar” lige var møntet på sådan nogle som dig, der virkeligt prøver at holde deres katte inde. Og nok heller ikke dem med en smart lejlighedskat, der smutter ud. Uanset hvor godt man sikrer sig, kan uheld jo altid ske. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;583341]Nej, du har ret, den går nok ikke i et villakvarter som det i Skagen, men udenfor bymæssig bebyggelse er reglerne så tilpas vage, at en bondemand næppe ville blive dømt for at skyde en friløber.
Og såvel i by som på land gælder formuleringen i ‘Lov om mark- og vejfred’ om, at man har ret “til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer.
Det er da en gummiparagraf! :S[/QUOTE]

Nu kan Lov om mark og vejfred ikke stå alene, som mange gerne vil have den til. Reglerne om, hvem der må skyde hvad hvorhenne står meget tydeligt beskrevet i jagtloven og ingen udover jægere med gyldigt jagttegn eller dyrlæger må aflive noget dyr ved skud - uanset hvor man ser det.

Som jæger må man også “kun” aflive dyr ved skud på områder, hvor man selv har jagtret (og det vil sige, en bondemand med jagttegn må gøre det på egen mark). Men det skal være, mens dyret er på området - ikke når det går på offentlig sti, for på offentlig sti/vej har kommunen indsigelsesret, ingen andre. Og de skal så kontaktes, hvorefter de skal kontakte den/de person/er, de har aftale med om den slags. Og i mellemtiden er dyret væk, for de bliver jo ikke stående og venter på bureaukrati.

Så reglerne er tværtimod temmelig firkantede, de bliver bare ikke brugt rigtigt.

“På hensigtsmæssig måde…såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer” betyder, at man f.eks. har lov til at kaste noget efter et dyr for at få det til at rende ud af haven igen og hvis det “noget” så rammer så uheldigt, at dyret kommer til skade eller omkommer, er man ikke erstatningspligtig. Hvis man forsætligt skader et dyr, der falder ind under reglerne i Lov om mark og vejfred, er man derimod erstatningspligtig - hvis ejeren kan findes.

Mange tak, Marianne - din side var jo også en af dem, der inspirerede mig.
Jeg håber snart at få tid til at sortere, så linksene bliver grupperet lidt - f.eks. store haver, små haver, volierer, altaner etc.

Og lige et ps: Petheavens fine side, som du har øverst på din liste, findes desværre ikke mere. Har spurgt, og den kommer ikke igen p.g.a. flytning.

[QUOTE=FinnFrode;583349]

Og lige et ps: Petheavens fine side, som du har øverst på din liste, findes desværre ikke mere. Har spurgt, og den kommer ikke igen p.g.a. flytning.[/QUOTE]

Tak, det link er nu omdøbt til et brugbart :cool2:

Større opdatering må vente til det bliver gråvejr :høhø:

Takker. :slight_smile:

Jeg bor i en landsby på landet (selvsagt :høhø:)
Der er så skønt på landet :slight_smile: hvor der er fred og ro.

Nåååår ja, bortset fra når roen lige forstyrres af en der:
starter en motorsav
kører på ATV’er i haven
slår græs
bygger om
hører højt musik
råber ad børnene der
råber mindst lige så højt under leg
kører gylle ud
har hunde der gøer højt og længe
har hunde der af og til smutter en tur ind i vores have
har katte der slås (sikkert også med en fritløber herfra)

Jeg forstår til fulde, at andre kan føle sig generet af andres katte, der pisser, skider og strinter (undstyld min direkte facon) men det kan ikke bringe mit p… i kog.

Jow jeg kan sagtens blive små-irriteret, men prøver også lige at se tingene i et andet perspektiv.
I’m no :engel2: men generelt er min holdning at livet er for kort til sådanne irritationer.