Kattelemmen fryser til

Det er møgirriterende, men vores kattelem (som jo sidder i en termorude) fryser til i dette vejr. Lige nu sidder der endda store isklumper på indersiden.

Normalt har kattene jo fri adgang til haven døgnet rundt, men pt. må vi begrænse adgangen og så kun lukke dem ud, når vi er hjemme/oppe, så vi ikke risikerer, at de sidder ude og ikke kan komme ind igen.
Det er egentlig ikke, fordi det gør så meget, for de har ikke den store interesse i at være ude alligevel, når der er så koldt og så meget sne.

Når vi er hjemmefra juleaften, så kunne jeg dog godt tænke mig, at de har mulighed for at rende ud og ind, så de i det mindste kan løbe i haven og gemme sig, hvis det utænkelige skulle se, at vi fik indbrud. Det er simpelthen min største skræk og især, at der sker noget med kattene imens :S

Men kan man på en eller anden måde forhindre sådan en kattelem i at fryse til? Smøre den med noget olie eller andet? På den anden side, så er det jo heller ikke fedt med olie i kattenes pels. Lemmen sidder desværre et sted, hvor der ikke er overdækning, det havde jo nok hjulpet på problemet.

Du kan købe noget silikonespray til bildøre på en tankstation - :slight_smile: Det hjælper ihvertfald på frosne døre…så mon ikke det hjælper på en kattelem også ?

Hmm, jeg ved Flemming lige har brugt noget silikone-halløj til gummilisterne i bilen, så måske det kan bruges :? Men er det ufarligt for kattene?

Silikone er YDERST skadeligt for katte - alene dampene er skadelige, så hvis de får noget på pelsen og slikker det i sig … nej, det turde jeg ikke.

Hvad med at sætte bred pakketape rundt om kanterne?

[quote=Mega;517994]Silikone er YDERST skadeligt for katte - alene dampene er skadelige, så hvis de får noget på pelsen og slikker det i sig … nej, det turde jeg ikke.

Hvad med at sætte bred pakketape rundt om kanterne?[/quote]

Nej, så er det ikke det, der skal til!

Hmm… jeg ved ikke om pakketape kan du på den type, vi har.

[QUOTE=En forhenværende bruger;518000]Nej, så er det ikke det, der skal til!

Hmm… jeg ved ikke om pakketape kan du på den type, vi har.[/quote]
Hvis lemmen er med metalkanter, gælder det i hvert fald om at dække dem. Hvad med alm. klar tape?

Nu er det vitterligt ikke for at være på tværs, men hvordan er silikone skadeligt for katte?
… det bruges da tilmed i nogle pelsplejeprodukter.

[quote=Tea;518011]Nu er det vitterligt ikke for at være på tværs, men hvordan er silikone skadeligt for katte?
… det bruges da tilmed i nogle pelsplejeprodukter.[/quote]
Der er nok forskel på håndværkersilikone og silicone i katteprodukter.
Jeg ved i hvert fald, at dampene fra en klat silikone på størrelse med en 5-krone for år tilbage tog livet af et kuld killinger. Moderen klarede den med nød og næppe.
De opholdt sig på et badeværelse, hvor et hjørne var blevet fuget.
Jeg mener også, at det står på indpakningen, at det er farligt at indånde.

[quote=Mega;518017]Der er nok forskel på håndværkersilikone og silicone i katteprodukter.
Jeg ved i hvert fald, at dampene fra en klat silikone på størrelse med en 5-krone for år tilbage tog livet af et kuld killinger. Moderen klarede den med nød og næppe.
De opholdt sig på et badeværelse, hvor et hjørne var blevet fuget.
Jeg mener også, at det står på indpakningen, at det er farligt at indånde.[/quote]
Tak for svaret.

Men mon ikke det er de øvrige ingredienser i produktet? Ren silikone kan jeg ikke forestille mig gør ret meget.

Der er verdener til forskel på ren silikone, fuge silikone, silikonespray og bryst implantater i silikone…silikone er ikke bare silikone. Og katte generelt er meget modtagelige for forskellige stoffer, bare man vasker dem i forkert sæbe kan få alvorlige konsekvenser.

Min mor har også haft is mht kattelemmen, men hun er så heldig, at hun kan tage lemmen af og sætte den på igen når det værste er drevet over. Hun pensler sin med alm madolie.

[quote=Tea;518020]Tak for svaret.

Men mon ikke det er de øvrige ingredienser i produktet? Ren silikone kan jeg ikke forestille mig gør ret meget.[/quote]Tror det er dampene man skal være opmærksom på. Hvis man fx bruger silikonespray, så skal kattene bare ikke være i nærheden. Forestiller mig ikke, der kan ske noget efterfølgende. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Billig isfjerner (de-icer) | SPAREGRISEN ka det væske der måske hjælpe :slight_smile:

Men tørrer den silikone-spray til bildøre ikke? For så er det jo at bruge det, og så vente de der 1-2 dage med at lade kattene få adgang? (det er så nok lidt sent nu ifht juleaften, men kunne måske bruges efterfølgede) Men skal gerne indrømme at sådan noget ikke er det jeg kender mest, heh…

Hvis det kun er for juleaften, kan man jo også “svine” lidt med elregningen - og købe en varmeblæser, der kan stå lige ved indgangen og sørge for der er varmt på den side? Så burde den ikke fryse til…:slight_smile: