Kattemotion

Min 7-årige Cæsar er vist lidt overvægtig. :tihi: (… vi snakker nok 1,5 kg) Jeg har kun haft ham i 7 uger, men jeg er i gang med at prøve at få ham lidt ned i vægt. (Man burde måske feje for egen dør først, meeen :sshh:)

Han er på en blanding af RC Obesity Management og RC Maine Coon. (Sidstnævnte især fordi jeg tænkte at han havde godt af at tygge sin mad - ikke bare sluge den.) Jeg har ingen vægt, men vil skyde på at han allerede har tabt nogle hundrede gram. :thumbup:

Og nu til sagen! :slight_smile: Han er doven! Han synes drillepinde er sjove i 2 minutter, og bolde og lignende har ingen interesse. Jeg kan kun få ham i bevægelse ved at kaste godbidder gennem lejligheden - men det ødelægger ligesom formålet.
For 5 minutter siden, prøvede jeg så at komme nogle godbidder i en toiletrulle, og folde enderne sammen. Han kiggede bare fornærmet på mig - den slags pjat gad han bestemt ikke.

Har I nogle gode tricks?

Ja, at finde ud af om katten virkelig er overvægtig, eller om det bare er noget du tror
;-)))))

Hvis du , når du gnider/gnubber katten hen af ryggen kan føle omridset af rygraden og ribbenene gennem pels og hud, er han ikke for tyk…

Du har ikke haft katten så længe, og han er halvgammel, så umiddelbart er det nærliggende at gå ud fra, at det er hans normale vægt…medmindre selvfølgeligt, at du har en dyrlæges vurdering, at katten er meget overvægtig og skal tabe sig.

Og så en ting hvis han virkelig skal tabe sig (er også godt selv om han ikke skal på diæt) …giv ham masser af vådfoder, kød, fisk, kylling, dåsefoder…det mætter meget mere så katten kan spise en større mængde uden at få tilsvarende større mængde næring

Lad ham arbejde for mere af hans mad. Drop skålene mere eller mindre - dvs fyld mindre i - i starten tag dem helt væk en dag og begynd så træningen/aktiveringen.

Du kan både klikkertræne med kyllingetern (som ikke feder eller andet fedtfattigt som katten vil have), aktivere ham så han skal arbejde for at komme til maden - det er et spørgsmål om at øge hans motivation, så han vil arbejde for mad. Det vil kun dyr der er sultne nok.

Husk ikke at sulte ham - det må katte ikke.
Men du kan sagtens gøre ham mere sulten end nu.

I klikkertræningen er der mulighed for at springe, hoppe, løbe, gå agility osv. Kun fantasien sætter grænser.

En kat er skabt til at arbejde for sin mad via jagt og problemløsning. Jeg ville gribe det an på denne måde.

MVH

Jeg blander mig lige her. For Bølle kan absolut heller ikke se det interessante i at skulle finde sin mad eller arbejde for den… :stuck_out_tongue:

Få fat i en lazer-pegepind… koster 15-20 kr :slight_smile:

SÅ er der fest… bare vent til du ser mine lørdag… :smiley: jeg kan få alle 6 til at styrte rundt :slight_smile:

[quote=Battlestar;230980]Få fat i en lazer-pegepind… koster 15-20 kr :slight_smile:

SÅ er der fest… bare vent til du ser mine lørdag… :smiley: jeg kan få alle 6 til at styrte rundt :)[/quote]

Det er ikke alle katte, der kan tåle lazerpinden - de kan blive forstyrrede/frustrerede i hovedet, fordi de ikke kan få fat i “byttet”.

Jeg tror, vi har haft en tråd herinde på et tidspunkt :?

[QUOTE=Charlotte Oeh.;230984]Det er ikke alle katte, der kan tåle lazerpinden - de kan blive forstyrrede/frustrerede i hovedet, fordi de ikke kan få fat i “byttet”.

Jeg tror, vi har haft en tråd herinde på et tidspunkt :?[/QUOTE]

ja man skal ikke gøre det uendeligt

alternativt - så kan man snyde så de “fanger” en legepind eller tilsvarende når prikken rammer… det kan få mine til at gå helt bananas… de er så jagt-prægede når de fanger at det er somom de ikke helt fatter at de fangede rotten selvom de jagtede musen…,

[quote=Battlestar;230986]ja man skal ikke gøre det uendeligt

alternativt - så kan man snyde så de “fanger” en legepind eller tilsvarende når prikken rammer… det kan få mine til at gå helt bananas… de er så jagt-prægede når de fanger at det er somom de ikke helt fatter at de fangede rotten selvom de jagtede musen…,[/quote]

Okay - jeg kunne bare huske, at der var noget med det der lazer-halløjsa.
Vistnok noget med, at kattene pludselig reagerede på solstrejf og
reflektioner af enhver art.

Go’ fornøjelse - og vi vil gerne se billeder :cool:

Pas på laseren. Mange kan ikke læse deres dyr og så går det galt. Det kan ikke helbredes.

herhjemme er der to pt som bliver afhængige af den slags. De fanger skygger på væggen, har øje for lysglimt og andre af den slags ting - jeg ville aldrig lege den slags lege med dem og afleder den hver gang de selv starter.

Det er Tara og Milo (Jeg har tænkt mig at advare Martin mod laserleg med Milo af samme grund).

MVH helle

PS Dyr der ikke vil arbejde for deres mad er ikke sultne nok:-)

Jeg kunne ikke multi-citere, så det bliver lige sådan her;

Først, tak for jeres inputs! :slight_smile:

Felis - Jeg tror slet ikke han har ribben! :uha: Arj, pjat. De kan bare ikke mærkes. Rygraden kan man lige mærke. Og så har han en stor, dejlig, blød hængemave! :stuck_out_tongue:
Så jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at han kan tåle at tabe sig. Om han så egentlig skal, ved jeg egentlig ikke.
Men vi skal alligevel til dyrlægen på onsdag, så må jeg lige høre.
Og det med vådfoder i stedet for tørfoder, vidste jeg faktisk ikke. Så tak, det må prøves - selvom han altså også er forfærdelig kræsen.

lenschow - Du har ret. Han skal nok bare være lidt mere sulten. Jeg må desværre indrømme at jeg er lidt blød, når han går og miaver, som var han ved at dø af sult.
Ofte er jeg på arbejde fra 9-17, og derfor står der en skål tørfoder til ham. Men jeg kan måske nøjes med en mindre portion om morgenen, og så træning/jagt om aftenen? :?

Battlestar - Det glæder jeg mig til at se! :smiley:

Måske jeg skulle prøve en laser. Jeg er godt klar over advarslerne, om katte der overreager på alt muligt andet, samt at de bliver frustrerede over ikke at kunne fange byttet. Men alt med måde, vel.

Jeg kunne lynhurtigt se på ,im kat at det bare ikke gik med den laser. reflektioner fra ure, knive og meget andet reagerede han på, med det samme! Efter vi er stoppet synes jeg slet ikke han er så lysfølsom mere. - Men bare vær forsigtig med den!

Jeg ved ikke om det kan være det, men hvis han er overvægtig så kan det jo også være at drillepinden er for hård for ham. Ingen anelse om katte har det sådan.

Næsten garanteret lag er også cat dancer og da bird, det er næsten ALTID en succes! :slight_smile:

[quote=Bamse;231205]Jeg kunne lynhurtigt se på ,im kat at det bare ikke gik med den laser. reflektioner fra ure, knive og meget andet reagerede han på, med det samme! Efter vi er stoppet synes jeg slet ikke han er så lysfølsom mere. - Men bare vær forsigtig med den!

Jeg ved ikke om det kan være det, men hvis han er overvægtig så kan det jo også være at drillepinden er for hård for ham. Ingen anelse om katte har det sådan.

Næsten garanteret lag er også cat dancer og da bird, det er næsten ALTID en succes! :)[/quote]

Jeg overvejer bestemt at købe da bird, men er, som jeg også udtrykte i en anden tråd, bange for at han flår fjererne af på to minutter. (Når han endelig leger, går det bestemt ikke stille for sig! :S)

Og kan du ikke smide et link til cat dancer? Har søgt lidt, men kan ikke lige finde noget entydigt.

Du kan sagtens få dine katte til at acceptere en sele, og gå en kontrolleret tur med dem, og stimulere dem til at lide motion, for det udløser endorfiner, som er morfinlignede og positivt vanedannende.

Min ene leger med en laser pointer og den anden springer på at jeg leger med selen som bytte. Nogle kan også lide små fjernstyrede hurtige biler, men de er jo nok ca 1500 kr. Se evt morfars.dk

Nogle katte kan lyde at springe rundt på hylder, så de kan sættes op og du kan jo lægge godbidder i højderne, så kattene lærer at springe rundt på hylderne efter dem.

Og så er det jo altid godt at justere madens karakter og mængde efter aktivitetsniveau. det billigste foder har nok mest værdiløst fedt, som inen ellers vil betale for. At de piver er kun udtryk for at de taber sig, men er jo smertefuldt at høre på, indtil mavesækken er mindre. Men mere legeaktivitet kan fjerne fokus fra mad.

Min erfaring er, at fedme ikke kan motioneres væk - det er uden tvivl sundt, men der skal mere til.

Jeg ville køre ham på primært vådfoder kombineret med råt - fx rå kyllingestrimler mv
Når du går hjemmefra, så i stedet for at stille en skål med tørfoder, kan du gemme tørfoder rundt om i huset. Er han sulten kan han lede efter det - ellers må han jo vente til du kommer hjem :wink:

Jeg fik Cæsar vejet for en uge siden: 9,8 kg! Og dermed også dyrlægens ord for at han skal tabe sig.

[quote=Thulemanden;234514]Du kan sagtens få dine katte til at acceptere en sele, og gå en kontrolleret tur med dem, og stimulere dem til at lide motion, for det udløser endorfiner, som er morfinlignede og positivt vanedannende.

Min ene leger med en laser pointer og den anden springer på at jeg leger med selen som bytte. Nogle kan også lide små fjernstyrede hurtige biler, men de er jo nok ca 1500 kr. Se evt morfars.dk

Nogle katte kan lyde at springe rundt på hylder, så de kan sættes op og du kan jo lægge godbidder i højderne, så kattene lærer at springe rundt på hylderne efter dem.

Og så er det jo altid godt at justere madens karakter og mængde efter aktivitetsniveau. det billigste foder har nok mest værdiløst fedt, som inen ellers vil betale for. At de piver er kun udtryk for at de taber sig, men er jo smertefuldt at høre på, indtil mavesækken er mindre. Men mere legeaktivitet kan fjerne fokus fra mad.[/quote]

Jeg har overvejet at gå ture med ham, for jeg tror bestemt ikke han vil have noget i mod en sele. Jeg har bare svært ved at finde et område, hvor vi ikke bliver overrendt af hunde eller knallerter. :S

Han er ikke så glad for larm, så tror desværre sådan en fjernstyret bil ikke ville blive populær. Men god idé ellers. :slight_smile:

Og det med hylderne er på tegnebrættet! Mine vægge er lavet af noget, der mest af alt minder om pap, så de skal lige laves ordentligt, så de kan holde til bamsen.

Jeg er bestemt opmærksom på foderet, og skriver i første indlæg hvad han får. Det synes jeg selv er en passende kost. :?

[quote=Vivi_Fletcher;234553]Min erfaring er, at fedme ikke kan motioneres væk - det er uden tvivl sundt, men der skal mere til.

Jeg ville køre ham på primært vådfoder kombineret med råt - fx rå kyllingestrimler mv
Når du går hjemmefra, så i stedet for at stille en skål med tørfoder, kan du gemme tørfoder rundt om i huset. Er han sulten kan han lede efter det - ellers må han jo vente til du kommer hjem ;)[/quote]

Jeg har forsøgt, og forsøgt, men har ikke fundet noget råt han kan lide. :S Kylling, fisk, oksekød, svinekød - han rynker på næsen af det hele.
Og efter faste og narkose, har jeg oplevet ham meget sulten - han vil bare ikke spise det.

Men som beskrevet i en anden tråd, har jeg haft svært ved at få ham til at holde føde nede, efter narkosen. Så nu står den på en lille portion morgen, en lille portion aften, og er han sulten i mellemtiden, kan han få lov til at løbe efter de stykker jeg kaster. :stuck_out_tongue:
Lige nu har jeg ferie - så det er nemt at gå til. Men jeg håber at det kan føres videre, når det bliver hverdag. :slight_smile:

Det skal måske lige tilføjes, at skal jeg være hjemmefra, så vil der normalt blive sat en skål med tørfoder - men den er skam (som alle de andre portioner han får), afvejet efter dyrlægens anbefalinger. (Hvis han fik lov til at spise som han ville - så ville det da straks gå galt :tihi:)