Kattemynte - plante selv

Jeg hadde besøk tidligere i uken av en av mine beste oppdrettervenninner.:hjerte: Hun hadde jo med overraskelser til alle sammen.
En av overraskelsene var hjemmeplantet kattemynte. Jeg vet hun har like grønne fingre som meg,så det er jo et mirakel at hun har fått noen av dem til å vokse opp fra noen spirende frø :høhø:

Tenkte å plante den i ene hjørnet av husveggen i morgen,for dersom man får dem til,så kan det spre seg og “vokse som ugress”.
Jeg innbilder meg likevel at jeg skal klare å drepe planten lenge før,men mirakelenes tid er jo ei forbi :muhaha:

Skal denne planten ha mye vann etter den er plantet? Bør den ha mye sollys?
Trenger den noe annet stell?

Nu ved jeg ikke hvad det er for en plante der i Norge kaldes Kattemynte. Ligner den brændenælde på bladene?

Den har slike blader:

Nepeta cataria -et annet navn for samme plante.

Der findes flere varianter, har selv lige købt en Nepeta Fassenii, den har en meget kraftig duft, så er spændt på om kattene kan lade den være:høhø:
Men Nepeta skal gerne stå i fuld sol eller halvskygge.

Marina

:ups: Har dem ulike navn ja - haha :høhø:( jeg og plante intelligens er ikke så høy…),ja da er det ikke sikkert det er den jeg har fått. Jeg må spørre venninnen min en dag.
Den hun har,den gror ihvertfall som ugress når den først har slått seg til ro og sprer seg.

Skal prøve å få tatt et bilde av den,kanskje noen av dere kjenner igjen hvilken type jeg har fått.

Bør forresten denne lille planten plantes om i noe større og spire innendørs frem til neste vår/forrår?

Nej plant den ude i haven, den spreder sig og har brug for plads:)
Prøv at knuse et blad og duft til det, duften er forskellig for typen.
Marina

[quote=Thelma;408944]

Bør forresten denne lille planten plantes om i noe større og spire innendørs frem til neste vår/forrår?[/quote]

Det er en Nepata sort - trives både i sol og halvskygge og klarer nogen tørke når den er i vækst. Trives fint helt inde ved muren.

Jeg har købt som staude Nepata Musinii - efter første blomstring klipper jeg den ned - så kommer der en blomstring mere

Er der så nogen der ved hvorfor købefrø godt vil spire - men frø man tager fra planten ikke vil? Nepata er også svær at stiklingeformere

Og jeg er bare intereresseret i frø/ekspl. af alle 3 nepeta-arter.
Har ikke fået sået Baldrian pga træls sygdom - min altan ligner noget, der er løgn, og min lejlighed er værre -surrender
I dag har jeg fået vasket for første gang i uger…
Men hvor jeg dog under mine misser nogle gode urter!