Katten slikker på.... nærmest alt plastik!

Min ene kat har fået en mærkelig vane…

Hun er begyndt at ville slikke på mærkelige ting. Hun har altid været vild med at slikke og duftmarkere i gæsters hår og hænder. Nu har hun så udvidet tendensen til at begynde at slikke på ikea poser, indkøbsposer, slikposer og meget andet. Hun kan sidde i en time og slikke på en ikea pose…

Nogen, der ved, hvad det kan skyldes - hvis det kan skyldes andet end en underlig vane? Jeg tænker, om det er et mangelsymptom?

mvh
Annika

Olivia slikker ogsaa paa plastikposer. Dog ikke i en time. Favoritterne er de plastikposer vi har i de smaa skraldespande paa toilettet og i badevaerelset.

Her i huset er alt plast og tape også “slik” , men jeg kan godt blive sur, hvis jeg lige har lavet fotos på det dyre fotopapir, og det så også skal overslikkes:dokdok: :mad:

Cats og Conni

Jeg kan ikke huske hvad det er Marianne plejer at sige sådanne dyr kan mangle, men du kan spørge hende - www.hundeopskriften.dk

Jeg ved også, at min dyrlæge siger, at hun ser dette ved katte, der fx har ondt eller noget siddende i halsen. Så der kan være flere årsager. Min Nanoq gjorde det en gang - dyrlægen fandt et langt græsstrå i hans næse og svælg. Det fjernede hun og så stoppede det helt, lige så pludseligt som det var opstået

Var det ikke herinde jeg læste om en hvis kat slikkede, og det var på grund af noget med nyrerne? Men det var på beton, så det er måske noget andet… Ville tage min kat til dyrlæge :slight_smile:

Det kan være et mangelsymptom, og det kan være alvorligt. Om det er tilfældet med din kat, ved jeg naturligvis ikke. Men hvis det er en pludseligt opstået/ændret adfærd, er det måske værd at få undersøgt.

Det var på grund af blodmangel, og katten overlevede ikke. Men som du selv skriver, var det noget andet, den slikkede på.

Jeg har set det hos katte med problemer med skjoldbugskirtel og nyrer - men på vægge - tapet, mursten osv - ikke plastik

Synes nok der var noget. Ja, det er rigtigt beton er noget helt andet. Men som du også selv skriver, hvis katten har ændret adfærd meget eller pludseligt så ville jeg blive bekymret, uanset hvordan det var :slight_smile:

Nogle katte slikker meget på ting, andre gør ikke.

Men hvis det er noget den er begyndt på, vil jeg mistænke blodmangel og derfor komme afsted til dyrlæge straks mandag morgen.

Om om det er plastic eller beton, betyder ikke det helt store iflg min dyrlæge - og min egen erfaring.

jeg håber ikke det er alvorligt, men jeg ville som sagt få det tjekket.

Tak alle sammen for svar… :slight_smile:

Jeg har for nyligt fået taget blod fra hende, da hun generelt er en lidt utrivelig kat - ikke særlig kælen og tager ikke på i vægt mm, men der er intet at finde på hende. Og jeg er selv dyrlægestuderende, så tjekker hende jævnligt.

Hun har altid været glad for at slikke (og skrabe!) på ting, men det er bare blevet meget mere udtalt med plastik på det sidste…

Men det er nok bare en dårlig vane, plus jeg er ikke super meget hjemme for tiden, så det kan være, at hun keder sig lidt også (selvom hun har en ordentlig ballademager som “bror”).

Jeg har en der slikker på pap, plastik men kan komme helt i trance af at slikke på mit badeforhæng. Han gør det i perioder mere end andre. Han fejler ikke noget der kan skyldes dette…udover måske en strikkefejl eller to i kysen :stuck_out_tongue: