Katten springer rundt i sengen!

Hej.

Jeg har på det sidste fået et lidt irriterende problem med Elvis. Han hopper og springer og jagter rundt i sengen, når jeg ligger og skal sove. Jeg har lige fra første gang, jeg oplevede det, løftet ham ned af sengen og sagt “Nej!” når han gør det, for jeg synes, han skal lære, at hvis han skal være i sengen, er det stille og roligt for at putte eller hvile - er det for meget at forvente? Han kan jo lege og være fjollet alle andre steder i lejligheden. Han jagter ikke mig eller mine tæer men springer bare vildt rundt oven på mig og i dynerne eller efter sin hale. Men nu har han så lært, at når jeg rækker ud efter ham, er det for at tage ham ned. Og så springer han jo bare lynhurtigt videre et andet sted i sengen for at jeg ikke skal fange ham! Så det er umuligt for mig at løfte ham stille og roligt ned - jeg er nødt til at fange efter ham og når jeg får fat i ham, bliver han altså lidt gal (vrider sig og har en enkelt gang ligefrem hvæset en smule). Når han kommer ned på gulvet spurter han rundt og ligger sig så fladt men med numsen oppe og sådan en piskende hale og kigger på mig i nogle sekunder. Så han er ikke glad for mig. :S Jeg tager aldrig hårdt fat i ham men tager bare ved og smider ham hurtigt ned. Men der går jo ingen tid, før han er i sengen igen og springer rundt. Jeg er lidt træt af det, for han bliver jo sur på mig hver gang jeg smider ham ned :frowning: Og det virker som om, det bare ophidser ham endnu mere og han er jo vild nok i forvejen når han sådan springer rundt. Men det duer ikke for mig, at han gør det. Det sker KUN når jeg ligger i sengen… Han befinder sig stort set aldrig i sengen ellers.
Nogle der har nogle gode råd eller idéer? Han får altid ros og godbid når han hopper ned selv. Jeg prøver også tit at aflede ham ved at kaste legetøj, men så henter han det bare med op i sengen - og det vil jeg jo ikke til at gøre til en leg for ham.

Edit: Det skal lige siges, jeg forsøger at køre ham træt før sengetid! Fra ca. 21-22.30 leger og fjoller han, og han jagter drillepinde osv. Men han er utrættelig. :slight_smile:

Ignorer ham ALT hvad du kan.

Hvis du “belønner” ham med opmærksomhed, hvad enten det er godbidder for at hoppe ned, eller at blive taget ned og evt fanget først, så vil det bare lære ham at han får noget ud af at gøre noget.

Hvis du ikke gør noget, så opdager han at det er kedeligt og falder til ro. Og det kan godt tage tid, for han er en killing og de er kronisk irriterende ved sengetid er min erfaring. :tihi:
F.eks måtte jeg ligge musestille pakket HELT ind under dynen i 15-20 min hver aften da min huskat var killing. For den mindste bevægelse og hans leg startede forfra.

Han er jo en killing fuld af krudt og energi…han synes sikkert, det er såååå sjovt, når du lægger dig i sengen, han ved jo ikke, at det er fordi du vil sove…han tænker, ju huuuuu, NU skal vi lege.:rock:

Prøv at lege godt og grundigt med ham, inden du går i seng, men ikke lige før I skal sove…han skal have en lille times tid til at falde ned, efter I har leget…før du går i seng…og så giv ham en ordentlig portion vådfoder, når han har leget…så tror jeg, der er dømt sovetid…til jeg begge.:kryds:

Tak for jeres svar :slight_smile: Jeg vil lægge legetiden lidt tidligere og så prøve at give ham vådfoder bagefter :slight_smile: og ellers ignorere ham så godt jeg kan! Men det er bare svært når han tramper rundt i hovedet af mig, de knurhår kilder altså :ups::tihi:

Det tror jeg også jeg vil prøve - at ignorere fuldstændig i stedet for at blive irriteret og sætte katten ned på gulvet.
Har nemlig selv haft “problemer” med det på det sidste med Fellini :tihi:
Så sent som her i morges blev jeg så irriteret over den dumme nye vane han har med at grave sig ind under sengetøjet, at jeg snuppede ham og lagde ham i mine arme og sagde til ham, at hvis han ikke opfører sig ordentlig kommer han altså i BAD! (Det skal han nu alligevel inden udstillingen, meeen en lille trussel fortjente han nu) :tihi: Det hjalp ikke…
Så han kan glæde sig til det bad i morgen :stuck_out_tongue:

Når mine katte får deres “hvis-du-sove-så-skal-jeg-fræse-rundt” flip, så plejer jeg at tage en god bog og ligge og læse i den.
Eller slukke lyset :slight_smile: Kort tid efter falder katten(e) som regel til ro ovenpå eller under dynen … og snart kommer de snigende op for at blive nusset lidt, inden vi for alvor :zzz:

Altså, her betyder den positur “ska’ vi lege?” Sådan står de lige inden de spæner efter et stykke legetøj eller en anden kat. :slight_smile:

Og den med at der er dømt fræs lige når man slukker lyset kender jeg godt. Jeg ignorerer dem, med mindre de ligefrem vælter noget. Det varer gerne max 30 minutter - så kommer de og putter og lægger sig til at sove. Problemet er værst med ungkatte, synes jeg - de har sååå meget krudt de skal af med i den periode, så de er mere urolige :wink:

Når jeg går i seng, uanset klokkeslettet (men det er som regel mellem 4 og 6 om morgenen…) så mener Stevie BESTEMT at det betyder “nu skal vi lege med piberenser/kaninpote” :dokdok: Somme tider ligger jeg som prinsessen på ærten, for jeg ta’r det fra ham og lægger mig på det så han ikke lan få fat i det. Han er blevet BEDRE til at forstå det efterhånden som legen stopper omgående. I det mindste er han holdt op med at GRAVE i madrassen efter sit legetøj nu. Faktisk er han så småt begyndt at resignere med et… nå vi sku’ så ikke lege alligevel… så kan jeg lissågodt sove…"

Så ja… Den kolde skulder virker. Men det er dælme svært… jeg er SÅDAN en vandmand hvad det angår… han ser så SKUFFET ud når hans legetøj forsvinder…:brist:

For ham er sengetid = legetid, for så ved han, hvor han har dig. At du smider med hans legetøj, og han fluks henter det igen, tyder stærkt på det.
“Når han kommer ned på gulvet spurter han rundt og ligger sig så fladt men med numsen oppe og sådan en piskende hale og kigger på mig i nogle sekunder”. Jeg tror også, at han opfatter det som en del af legen, altså: fang mig bare igen. Og når du så ikke følger opfordringen, kommer han igen.

Hvor meget alene om dagen er han og hvor meget tager du dig af ham - ud over en times tids leg før sengetid.

Hvis han er meget alene, går det meste af hans tid sikkert med at sove (af kedsomhed), og selv om katte sover meget, kan man ikke forvente, de gør det i døgndrift.

Har du kun ham og er han indenfor hele dagen?
For mig lyder han til at være alenekat i lejlighed og er det tilfældet, ville jeg nok anbefale dig at give ham en katteven.

Tak for jeres svar. :slight_smile: Igår virkede det at ignorere ham, så faldt han faktisk til ro efter 15-20 minutter fræsen rundt i sengen.

Elvis er indekat og ja, jeg har kun ham - min husorden tillader ikke flere. Den er faktisk lige blevet ændret, så man slet ikke må anskaffe sig husdyr længere. Men han er alene højst 7 timer om dagen medmindre jeg skal noget særligt. Om morgenen putter han hos mig i sengen efter alarmen har ringet, og så får han vådfoder bagefter, og vi leger 20-30 minutter. Til middag/eftermiddag alt efter hvornår jeg har fri får han altid først en nussetur og derefter leger vi en times tid. Så fjoller han selv en masse rundt, mens jeg nu ordner de ting jeg skal, og så sover han lidt engang i mellem. Om aftenen leger vi så en time til halvanden igen og han leger også en masse selv, så vådfoder og så putter vi når han ellers falder til ro. Så jeg synes egentlig ikke, han er ret meget alene, og når jeg så er hjemme, er han hos mig hele tiden faktisk. Det er nu altså bestemt heller ikke fordi jeg forventer, han sover i døgndrift - han behøver heller ikke sove, når jeg gør det, hvis bare han kunne springe rundt alle andre steder end ovenpå mig.

Det er en fysisk umulighed :wink: Du er hans legekammerat og det at springe rundt oven på dig er et forsøg på at aktivere dig til at lege på et tidspunkt, der passer ham.

Det er endda et ret mildt signal i forhold til f.eks. at bide i benet (som jeg da tit har set blandt mine kastrater, når den ene sover og den anden vil lege), der er en drøneffektiv måde at vække kammeraten på :smiley:

[QUOTE=Temple Bar;1034018]Det er en fysisk umulighed :wink: Du er hans legekammerat og det at springe rundt oven på dig er et forsøg på at aktivere dig til at lege på et tidspunkt, der passer ham.

Det er endda et ret mildt signal i forhold til f.eks. at bide i benet (som jeg da tit har set blandt mine kastrater, når den ene sover og den anden vil lege), der er en drøneffektiv måde at vække kammeraten på :D[/QUOTE]

Hehe ja okay, så skal jeg nok bare være glad for, at han nøjes med at hoppe rundt på mig! :wink: Har heldigvis aldrig haft problemer med, at han vil jagte mine tæer og ben, som jeg ellers også har læst om flere steder. Men jeg må prøve at fortsætte med at ignorere ham, det virkede jo hvertfald igår. Så må han vel lære det på ét eller andet tidspunkt. :wink:

Super at det virkede! Det er barske 15-20 min, men styrker viljestyrken i sidste ende… Og du ER vel sejere end en kattekilling, right? :tihi:

Herhjemme har det ikke rigtig hjulpet men er dæleme også svært at ignorere når man vågner ved en klo i foden inde under dynen :frowning:

Jamen, så er det jo, at man pakker dynen ind omkring sig, så de ikke kan komme til at stikke kløerne i fødderne :slight_smile:

Jah men nu ved jeg ikke om jeg er den eneste i verden, der har det sådan, men efter en 4-5 timers søvn er jeg ikke så klar over, hvad jeg gør mere :tihi: Og så stikker der sikkert et par tæer ud for jeg får klaustofobiske tendenser af at have benene lukket inde :S

Jeg ville gerne sige JA, dét er jeg da! Men nogle gange er jeg godt nok i tvivl… :tihi:

Av ja, så er det lettere at ignorere kildende knurhår eller at han springer i dynen ved siden af mig. Er glad for han aldrig har haft dén uvane. Mine fødder er meget lidt interessante for ham! Medmindre jeg har sko eller støvler på. Så skal han trille rundt og rulle sig ovenpå og ved siden af mine fødder. :tihi: Skøre kat.