Jeg har jo kun en, der tidligere har holdt nytår her, så jeg anede jo ikke, hvordan de ville reagere, når det for alvor gik løs.
Bella, der har holdt nytår før, er ret ligeglad.
Fie (hendes barnebarn) på et halvt år, synes det var helt fantastisk. Hun fløj direkte op i vinduet, da det begyndte og sad i over 1 time og nød forestillingen
Malte, min importdreng på samme alder, var noget mere usikker på situationen, men han skiftevis legede og skulle lige hen til moar for at få bekræftet, at alt var okay.
De fire killinger kunne jeg ikke finde da det skulle til at gå løs … Efter en intens eftersøgning, fandt vi dem spredt rundt omkring i dyb søvn. Da det for alvor gik løs, var de væk igen … der fandt jeg dem i vild leg oppe i sengen i soveværelset, så man må sige de var temmelig ligeglade.
Alt i alt en rimelig rolig aften - omend ungerne var temmelig støjende til tider
Ramses - vores kæmpe kyllinge kat brugte det meste af aftenen i entreen - det er det sted det brager mindst…
Sethi - han deltog i middagen og var egentlig ret kold overfor alle bragene… han skiftevis fulgte med og holdt Ramses med selskab
og de 2 små spirrevipper - de fløj rundt og nød forestillingen - de syntes det var herligt…
Men kl 5 i morges - der kom det STØRSTE kanonslag overhovedet - ud af det blå og alle ruder klirrede… alle 4 misser røg sammen og fløj rundt i alle verdenshjørner - men da der ikke skete mere - så var det ind under mors dyne igen
Så alt i alt - mine drenge tog det storartet hvis jeg selv skal sige det
Da vi jo er flyttet, var vi lidt spændte på, hvordan aftenen ville spænde af i de nye omgivelser.
Det var kun Oliver - vores gamle Somali på 14 år - der krøb sammen på et tidspunkt. Det var ikke noget unormalt, da han er hunderæd for bulder og brag, tordenvejr og selv hæftig regnvejr (stammer fra da han var killing - men det er en helt anden historie) :S
De tre andre sad på et tidspunkt i vinduet og så på alle de flotte raketter . . .såååååå, det var en stille aften
Merlin og Mille fulgte med os rundt i huset og gik rund i vindueskarmen og kiggede på raketterne der fløg til himmels Cirkeline var oppe og kigge et par gange ellers så lagde hun sig sammen med Luna som lå og sov oppe i kattemiljøet og kiggede ud derfra. Der var kun Dicte som holdte sig på gulvet uden hun decideret var bange, men hun ville gerne være lidt for sig selv
Vi havde regnet med at der slet ikke ville være fyrværkeri her, men jeg skal da love for at der var nogen der havde fået indkøbt raketter og andet knaldværk, så det gik lystigt for sig.
Misserne tog det nu meget fint og jeg havde faktisk heller ikke regnet med andet da de heller ikke reagere i tordenvejr.
Tip og hunden var bange i starten, men da Maggie, Nanoq og Tara alle sad i vinduet og så skyts, så endte de med også at slappe af. Faktisk var Ace OVERRASKENDE rolig, da det først gik i gang. Han har jo haft en skidt oplevelse, som jeg har forsøgt at rette op på inden nytår - det lader til at være lykkes.
Tara decideret elsker skyts. Hun sad hele aftenen i vindueskarmen - og det sjove var, da nogle børn forsøgte at skræmme hende, ved at fyre af uden for ruden. Katten var fløjtende ligeglad.
Så gik jeg ud og sagde: “Hvaaaa… prøver I at skræmme min kat?”
“Neeeej…”
“Okay - for som I kan se, så er det total spild af tid”…
Drengene her elskede det ikke ligefrem. De var meget alert. Jeg forsøgte at lokke dem lidt med en catstick, men de var meget distraherede. Heldigvis stod det kun på i 1 times tid og så kom der ro på igen og drengene lagde sig til at sove hos os i sofaen
Vores misser tog det osse ganske pænt…
Horse sad i vinduet, fra den første raket var at se, til det hele var overstået… Spot er en kylling, og gemte sig i hulen i klatretræet…
Og de andre tog ikke større notits af det… Trille og Lillebror hoppede af og til op i vinduet og kiggede…
Men jeg sov, da det bragede vores postkasse af, og der aner jeg ikke hvordan de har taget det… Men det KAN være derfor at to af dem brækkede sig til morgen og en eller to havde brækket sig, de jeg kom op…
Cirrus og Wulfi var ligeglade og kiggede bare på det.
Ninjo er jo mors dreng og han blev lidt bange, gemte sig i sin kattebakke, men det krævede bare lidt god musik, en masse godbidder og en lille dans. Så var det glemt igen.
Ninjo er altså bare den sødeste, følsomme og kommunikerende misser. Så jeg havde næsten også undret mig, hvis han ikke havde haft brug for at tale med mig om de der raketter. Han er så sød.
Her var misserne stort set ligeglade. Et par stykker var lidt kede af det lige da det stod på, men ikke mere ned en gang guf og lidt kærlighed kunne distrahere dem.
Nu er vi så heldige at bo i en lille landsby, hvor langt de fleste beboere er godt oppe i alderen eller unge familier med småbørn, så skyderiet her er meget begrænset
Min Amira var ligeglad. Hun har bare hængt på os hele aftenen som altid. End ikke champagnepropperne (altså de der små plastik-nogen, hvor man hiver i en snor) tog hun sig af overhoved. Til gengæld var de tynde serpentiner deri ikke så nemme at spytte ud, hvis hun havde fået fat i dem, så dem måtte vi fjerne fra hendes rækkevidde efterhånden.
Vi havde så også blot et roligt vennepar på besøg, og det tager hun sig ikke af, hvis vi opfører os, som vi plejer.
Fyrværkeriet var hverken spændende eller farligt, men naboernes tagrygge er også for høje til, at der rigtig var noget at se fra lejligheden.
Det eneste er, at vi alle sammen er lidt trætte i dag. Missen kan selvfølgelig godt mærke, at kæresten og jeg har haft travlt med at gøre klar her de seneste dage (vi har ikke boet i lejligheden så længe og ville lige have køkkenet gjort færdigt mht. maling af skabe osv.).
Når vi har en sløv dag, så har Amira det ofte også Som f.eks. en søndag, hvor man bare ikke rigtig gider lave noget - eller en 1. januar
Jeg plejer at sige: Kunne jeg få 25 ører, for hver raket, der er skudt af i Danmark, og jeg kan leve som Baron resten af mit liv…
Jeg køber aldrig fyrværkeri…næsten.
Gør jeg fordi vi har holdt hos mine forældre, så er det sådan en pakke med f.eks 3 små og 1 stor i, og så har de 4 raketter været det eneste vi har fyret af…
Jeg køber aldrig noget, når vi holder nytår hjemme, hvad vi jo gør nu, vi har misserne…
Ikke engang en bordbombe eller heksehyl eller noget…
Og jo, sidste år gjorde jeg faktisk… Jeg gik lige i barndoms mode, og MÅTTE há 3 æsker knaldperler… Men det ER nu osse ret uskadeligt, syns jeg… Der skal faktisk være stille, ellers kan man ikke engang høre dem…-høhø-høhø
OG jeg gik alligevel langt væk fra husene, for ikke at skræmme kattene…
Jeg er vidst mere end alm hysterisk, når det angår mine misser…
Da vi stod uden for, lød det som om det var udbrudt krig oppe i Store Heddinge… Det lød lidt som en krigs zone og det holdt sig sådan i knapt 5 timer, fra de startede…
Her var kattene ikke glade for skyderiet. Her var nogenlunde roligt til kl. 18:30, men så begyndte de at skyde ret meget. Fra midnat og et par timer frem var der meget larm. Jeg bor på et hjørne, og har alle vinduer til gaden, så kattene kan se det hele. Tjalfe lagde sig under tørrestativet, og da det blev slemt gik han under sengen. Min lille Emil, som jo ikke er glad for lyde, han løb mellem soveværelset og ned til stuen længst væk. Hver gang han så mig, smed han sig for mine fødder og gjorde sig lækker for at jeg skulle kæle med ham, som om han ville ha mig til at reagere på det. De fik lidt blomstermedicin, og efter midnat gik Emil også under sengen. De har sovet til 9 i morges, og Emil er gudskelov helt kvik i dag den lille stresser.
Herhjemme havde begge misserne sovet hele aftenen så Thor var midt i en rigtig fræsetur der omkring midnat hvor han fik rigtig suset igennem det hele og hang nærmest i gardinerne men det var nu nok mest pga stemmningen og sanse indtrykkende end frygt. og da vi gik udenfor for at kigge og drikke champagne så sad han da i vinduet og kiggede og synes det var smadder spænende
Bella stressede da de gik rigtig igang, men tror nu mere det var fordi Thor var allesteder og drillede hende :S
Så vi lukkede hende inde i soveværelset med mørkelægnings gardiner i den ca. time det varede. efter det var hun sådan fin igen
Vi valgte ikke at købe krudt i år… for mange penge lige op i luften til min smag