I øjeblikket flyver Facebook ud og ind af ens synsfeldt når man besøger dette forum. Om det er en god ide at bruge en god ide derfra her ved jeg ikke. Nu prøver jeg.
På Facebook er jeg med i en gruppe hvor vi viser vores gamle katte frem og dermed også katte som andre har i deres stamtavler. Det er blevet en populær gruppe og vi har set en masse flotte NFO selvfølgelig. Tænkte om vi her kunne gøre det samme. Her kunne vi så udvidde det til at omhandle alle racer. Jeg tænker tråden skal ligge under avl og opdræt i og med det er katte der kan dokumentere slægtskabet med de unge generationer vi skal vise frem.
Jeg har længe dyrket slægtsforskning i kattenes verden. At finde mine oldebørn er sejt. Her er det bagud fra mine kommende killinger jeg søger. Jo ældre jo bedre.
En af de sidste gamle krigere vi har behundret på FB er en der også findes i en af mine stamtavler. EC Silverwood´s Big Brown Bastian
født 20.5. 1995
Min gamle CH Uldtotten´s Babette født 10.5. 1996 hører også naturligt til her. Her ses hun i sine unge dage. Hun fik 29 killinger inden hun gik på pension. Hun boede hos os indtil nov. 2012. Nu ligger hun i forhaven og holder øje med os alle sammen.
Mine avlskatte (og Galliano) er baseret på engelske katte og der er ét opdræt, hvor jeg ved et hurtigt kig på hjemmesiden (www.kennbury.co.uk) kan finde billeder af forfædre
Fannys farfar, Kennbury Arthur’s Alchymist
Gallianos far blev importeret til Danmark for at bringe noget størrelse ind i de danske burmesere. Det var noget, den pågældende opdrætter syntes manglede på det tidspunkt.
Størrelse slog ikke ligefrem igennem hos Galliano, der i en alder af 6 år stadig kun vejer ca. 3,6 kg, men Gallianos far er samtidig oldefar til mit B-kuld og her er den kat, der indikerede, at der lå vægt bag
Fandango Kennbury Rossini, tip-tip-tip oldefar til B-kuldet
Og for fuldstændighedens skyld, Why Forget Jomfru Fanny, mor til både A- og B-kuld
“Vi” nedstammer mest fra reetableringen af racen i Europa, hvis jeg sådan lige skal ridse et stort puslespil kort op - Mollys arbejde bskriver hun ganske fint her selv - http://www.snowshoecats.co.uk/history.html
De to mest interessant at bemærke er Isadora - XSH - fundet på et internat og godkendt og taget ind i avlen, og en af grundene til, at vi må teste visse katte for langhår Hun er her - og grunden til, at vores Fie ikke er en Snowshoe, men en F3 missemor -
Og så er der den gode Ferry Von Friedewald, som man også bør kende som opdrætter af denne race, for han er brugt så meget, at man i dag forsøger at komme lidt væk igen fra hans indflydelse, men indtil nu så han heldigvis ud til at være sund… og han er egentlig hovedårsagen til, at det kræver en masse arbejde at finde en egnet hankat inden for en radius af “ikke USA”
Her har I ham -
Færgemanden
Det var lige sådan en kort oprids og foto af de to som andre nok kan finde mest sjove at se foto af
Navn, årstal og fødselsdato på katten som det fremgår af stamtavlen er et must. Det giver mulighed for at nærstudere stamtavlen hvis man sku få lyst til det.
Ok. Mine er på pawpeds, så det kunne være lige til.
Wulfi er født d. 28. december 2007
Rolex d. 23. Januar 2011
Gotcha d. 28. April 2009
Godt.
Og så jeg har fundet en forfader, som har haft en stor indflydelse på de danske linjer. Så meget at hun næsten opfattes som den ærketypiske Maine Coon ikke mindst pga. at Maine Coon Klubbens visning af hende på deres forside. Her er andre billeder af hende.
Aurora har haft stor indflydelse på racen, men det er nu ikke hende der vises på Mainecoonklubbens forside, for tiden er det Cozy Farm Magnificent (Poly) Født 1991 som er forside billedet. Det skifter jævnligt, men det er skønt at se de gamle billeder fra dengang racen blev bygget op her i Danmark.
[QUOTE=Sheer;1083559]Efter skiftet af bestyrelsen er der kommet nye boller på suppen, og det var længe ventet.
Men i mange, mange år var der kun et billede, og det var Aurora.
Det fleste danske stamtavler har hende som klon nr. 1. Indtil for helt nyligt først, har det ændret sig i nogle stamtavler.
Interessant at tænke over for en person som mig.[/QUOTE]
For Maine Coon interesserede er der jo MCO Ancestor gruppen på Facebook, der er efterhånden lagt rigtig mange billeder op af de gamle aner som har haft stor betydning for racen og samtidig har den der har lagt billedet op skrevet om historisk fakta om katte. Og brugere kan så skrive om de har katten i deres tavle og i hvilken generation - det er spændende og givende at se og læse
[QUOTE=Temple Bar;1082564]Mine avlskatte (og Galliano) er baseret på engelske katte og der er ét opdræt, hvor jeg ved et hurtigt kig på hjemmesiden (www.kennbury.co.uk) kan finde billeder af forfædre
Fannys farfar, Kennbury Arthur’s Alchymist
Gallianos far blev importeret til Danmark for at bringe noget størrelse ind i de danske burmesere. Det var noget, den pågældende opdrætter syntes manglede på det tidspunkt.
Størrelse slog ikke ligefrem igennem hos Galliano, der i en alder af 6 år stadig kun vejer ca. 3,6 kg, men Gallianos far er samtidig oldefar til mit B-kuld og her er den kat, der indikerede, at der lå vægt bag
Fandango Kennbury Rossini, tip-tip-tip oldefar til B-kuldet
Og for fuldstændighedens skyld, Why Forget Jomfru Fanny, mor til både A- og B-kuld
[/QUOTE]:
Ja, Mette det er rigtigt, og da Oline blev parret med Xtaskias Lilac Kai, indeholdt parringsatesten det forbehold, at kun een killing måtte gå videre i avl,- og det blev så Gucci ( som også har tip-oldebørn i Finland!) ok ,
Jeg sagde til ejeren af Kai : Hvad nu hvis der kommer en super pige, som jeg må beholde ?? " Så laver vi aftalen om, det er jo os selv der har lavet den" :D, men det var der ikke !!!
EC Flatland´s Daniel.
Gamle Babette´s far. Han findes så i stort set alle katte der hedder Babette´s … (Jeg tror det udover mine Burmilla handler om 10stk).
Det samme kan siges om hendes mor.
GIC DK Gardan´s Bifrost