Kattens sprog af Carole C. Wilbourn

Jeg har fået en bog “Kattens sprog” af Carole C. Wilbourne som er katte terapeut. Bogen er en halvgammel slæde er 1979 som blev genudgivet i 1991.
Hun fortæller blandt andet om kattens sprog, madvaner, toiletvaner, nervøse udtryk osv.
Jeg er endnu ikke færdig med den, men syntes det er spændende læsning:)

Den er OK men en smule gammel:-)

Normalt siger man, at bøger om adfærd der er mere end fem år gamle er passé - men med lige netop katte, hvor der først på det seneste er kommet en masse nyt, så gælder det ikke altid.

Men du skal nok læse den med en smule kritiske briller pga dens alder:-)

Men hun er nu ret god og jeg nød bogen meget:-)

MVH

Helle,
Ændrer kattens adfærd sig gennem årene? eller er det synet og forståelsen af kattens adfærd, der ændrer sig med årene?
Camilla

Viden vokser simpelthen, teorier afvises, nye kommer til - adfærdsområdet og etologien er forholdsvis nye fagområder - udviklingen går derfor utrolig stærkt.

Men der er kommet en del gode bøger på det seneste. Om katte altså.

Men simpelthen - der forskes mere i katte nu = viden vokser - og det går stærkt:-)

MVH

Måske lidt OT, men nu vi er ved kattesprog:)
Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvis der da findes et svar på det:?
Når katten siger en lyd og vi fx efterligner den, katten siger en ny lyd og vi igen efterligner etc. Vil dette være en kommunikation for katten eller bare en sjov leg kat og ejer imellem?

Jeg tænker tit, når jeg har samtaler med Alma, om hun synes det er en leg eller om hun faktisk mener vi sidder og snakker sammen:wehuu:

[quote=lenschow;143806]Den er OK men en smule gammel:-)

Normalt siger man, at bøger om adfærd der er mere end fem år gamle er passé - men med lige netop katte, hvor der først på det seneste er kommet en masse nyt, så gælder det ikke altid.

Men du skal nok læse den med en smule kritiske briller pga dens alder:-)

Men hun er nu ret god og jeg nød bogen meget:-)

MVH[/quote]

Jeg er også lidt kritisk. I mange af de tilfælde hvor hun har behandlet katte som har et psykisk problem, benytter hun sig meget af beroligende medicin. I de tilfælde hun nævner hjælper medicinen godt nok også, men er det virkelig nødvendigt at medicinere katte hvis problemet er psykisk? Burde det ikke være “nok” at sætte sig ned og tænke på om der er sket nogle ændringer i hverdagen som kan være skyld i problemet. Katte er jo vanedyr og de bryder sig jo ikke om for mange ændringer i deres hverdag.
Hvis katten ligefrem kravler op ad væggene og er et nervevrag, kan jeg godt se nødvendigheden i beroligende medicin.

[quote=JulleML;143986]Jeg er også lidt kritisk. I mange af de tilfælde hvor hun har behandlet katte som har et psykisk problem, benytter hun sig meget af beroligende medicin. I de tilfælde hun nævner hjælper medicinen godt nok også, men er det virkelig nødvendigt at medicinere katte hvis problemet er psykisk? Burde det ikke være “nok” at sætte sig ned og tænke på om der er sket nogle ændringer i hverdagen som kan være skyld i problemet. Katte er jo vanedyr og de bryder sig jo ikke om for mange ændringer i deres hverdag.
Hvis katten ligefrem kravler op ad væggene og er et nervevrag, kan jeg godt se nødvendigheden i beroligende medicin.[/quote]

Nemlig - det var også en af de ting jeg faldt over i den:-) Men sprogdelen er nu meget god synes jeg:-)

[quote=~Prinsesse~;143981]Måske lidt OT, men nu vi er ved kattesprog:)
Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvis der da findes et svar på det:?
Når katten siger en lyd og vi fx efterligner den, katten siger en ny lyd og vi igen efterligner etc. Vil dette være en kommunikation for katten eller bare en sjov leg kat og ejer imellem?

Jeg tænker tit, når jeg har samtaler med Alma, om hun synes det er en leg eller om hun faktisk mener vi sidder og snakker sammen:wehuu:[/quote]

Det er så sjovt, at du tager det op, for jeg går tit og tænker det samme. Fx har jeg Tara som jeg siger Goddauw til og hun svarer Miuaauw

Nanoq siger Hurraaaa Hurraa - jeg svarer hurra hurra (han sang fødselsdagsdang for mig i morges:-))

Jeg ved det ikke… Nanoq siger også sådan en sjov lyd, hvor han klikker mned tungen, så klikker jeg med tungen igen osv - vi har aftalt, at det betyder:

Klik - dig og mig Helle
klik - dig og mig Nanoq

(som i Emil fra Lønneberg:-))

Det der gør den spændende at læse - syntes jeg - er at det er små beretninger/historier, det er ikke nogle tørre kedelige eksempler.

[QUOTE=lenschow;145382]Det er så sjovt, at du tager det op, for jeg går tit og tænker det samme. Fx har jeg Tara som jeg siger Goddauw til og hun svarer Miuaauw

Nanoq siger Hurraaaa Hurraa - jeg svarer hurra hurra (han sang fødselsdagsdang for mig i morges:-))

Jeg ved det ikke… Nanoq siger også sådan en sjov lyd, hvor han klikker mned tungen, så klikker jeg med tungen igen osv - vi har aftalt, at det betyder:

Klik - dig og mig Helle
klik - dig og mig Nanoq

(som i Emil fra Lønneberg:-))[/QUOTE]

Haha sådan en har jeg også med Alma:)

Hvis jeg siger; Alma?
Så kurrer hun med struben og siger; jeg er lige her mor.
Så siger jeg; er du mors mis?
Og Alma kurrer et lyst kur; det kan du tro-høhø

Jeg elsker at snakke med hende, det er som om man får en dejlig dyb forbindelse til dem:)

Men ved du om der forskes i det Helle? Altså om kattene synes det er leg eller om de anser det som kommunikation?