Kattens status i Danmark

Jeg undres over, at man på et forum som Kattegale ikke i langt højere grad kæmper for at højne kattens status.

Jo, der er mange måder at holde kat på, men som katteelskere er der vel et “minimumskrav” for, hvad der skal “lægges øre til” - eller hvad mener I andre?

Kommer man længst med at stryge den slags ejere med hårene - og så lukke øjnene for de katte, det går ud over.

Eller er det bedst at komme med sin uforbeholdne mening om de forhold den slags katte lever under?

Det river og slider i mig :S
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe andre, der står med problemer. Omvendt så bliver jeg også bare nogle gange nødt til at trække på skuldrene, og sætte mig på mine hænder :cool2:
(jeg vælger mine kampe)

I bund og grund handler det vel om, hvordan vi formulerer os, og guderne må vide, at det kan være en kunst.
Allerede dette indlæg har jeg redigeret i, for at prøve at formulere mig sagligt, men samtidig “neutralt”.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239609]Jeg undres over, at man på et forum som Kattegale ikke i langt højere grad kæmper for at højne kattens status.

Jo, der er mange måder at holde kat på, men som katteelskere er der vel et “minimumskrav” for, hvad der skal “lægges øre til” - eller hvad mener I andre?

Kommer man længst med at stryge den slags ejere med hårene - og så lukke øjnene for de katte, det går ud over.

Eller er det bedst at komme med sin uforbeholdne mening om de forhold den slags katte lever under?[/QUOTE]

Vi kæmper da i høj grad for kattens status herinde, det bliver hverken du eller andre forhindret i…Kampen kan tages på mange måder. Der findes piske metoden og der findes gulerodsmetoden. Her på kattegale er piske-metoden bare ikke særlig velset, da det støder sammen med vores regler om at behandle andre brugere pænt, og respektere andres meninger. Det er regler som skal respekteres, da det ellers let ender i anarki

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239609]Jeg undres over, at man på et forum som Kattegale ikke i langt højere grad kæmper for at højne kattens status.

Jo, der er mange måder at holde kat på, men som katteelskere er der vel et “minimumskrav” for, hvad der skal “lægges øre til” - eller hvad mener I andre?

Kommer man længst med at stryge den slags ejere med hårene - og så lukke øjnene for de katte, det går ud over.

Eller er det bedst at komme med sin uforbeholdne mening om de forhold den slags katte lever under?[/QUOTE]

Det er åbenbart dét, man skal herinde - jeg kan slet ikke forstå det.

Jeg valgte helt bevidst ikke at svare i “den tråd” - der var for mange “grimme taster” på mit tastatur den dag, så det var ikke gået godt - og det er ikke umagen værd.

Jamen jeg må indrømme at jeg syntes at lige i den ene tråd som der bliver henvist til, så bliver det virkelig svært for mig bare at sidde på hænderne, sorry
Men at vide en kat ligger med udflod uden at blive tilset af en dyrlæge, at der ikke længere gives ormekur pga. kattene som jo lever ude får det igen… og det derfor ikke kan svare sig, ja så kan jeg virkelig ikke bare lade som ingenting, så giver jeg min mening tilkende, for Jamen så hopper kæden af for mig.
Hvis folk ikke som minimum sætter sig lidt ind i hvad dyr det er de har, bla. forstår at der altså ikke bør være fritlevende katte i den danske flora uden ejere.

Hvordan vil du evt Alice med gulerods metoden for en sådan katteejer til at forstå dette nok ikke er det bedste katteliv. Tænk på hvordan kattens tarme/mave ser ud af lange periode med orm ? Måske fyldt med blodsugende lopper som ej heller fjernes

[QUOTE=GitteS;1239625]Jamen jeg må indrømme at jeg syntes at lige i den ene tråd som der bliver henvist til, så bliver det virkelig svært for mig bare at sidde på hænderne, sorry
Men at vide en kat ligger med udflod uden at blive tilset af en dyrlæge, at der ikke længere gives ormekur pga. kattene som jo lever ude får det igen… og det derfor ikke kan svare sig, ja så kan jeg virkelig ikke bare lade som ingenting, så giver jeg min mening tilkende, for Jamen så hopper kæden af for mig.
Hvis folk ikke som minimum sætter sig lidt ind i hvad dyr det er de har, bla. forstår at der altså ikke bør være fritlevende katte i den danske flora uden ejere.

Hvordan vil du evt Alice med gulerods metoden for en sådan katteejer til at forstå dette nok ikke er det bedste katteliv. Tænk på hvordan kattens tarme/mave ser ud af lange periode med orm ? Måske fyldt med blodsugende lopper som ej heller fjernes[/QUOTE]

Man hjælper ihvertilfælde ikke katten ved at jage brugeren væk …Vi på kattegale har før flyttet holdninger med saglige og venlige argumenter, det tror jeg osse kunne være sket i dette eksempel

Som udgangspunkt har jeg den mening, at man kommer længst med høflighed.
Når man “angriber” folk, så går folk jo i forsvarsposition…
Og allerede der “mister” man ligesom folk.

Så ved at stryge folk mod hårene, ja så det heller ikke altid man får hjulpet ejer og katten…

Det virker til at være noget op ad bakke i den situation. Uanset hvor mange gange, der bliver skrevet, at der skal hjælp til, så tales/skrives der for døve øren.
Ens frustrationer stiger og stiger :S især når der i trådens overskrift bedes om hjælp.

Vivi det er jo ikke første gang vi har den snak her inde, og det er sikkert heller ikke sidste gang, desværre :frowning:

Jeg er helt enig med dig, det er til grin at hedde Kattegale og så ikke sætte kattene og deres velfærd først :frowning:

Nu har vi da adskillelige eksempler på at nye brugere “ser lyset” efter at være blevet behandlet ordentligt herinde på trods af deres manglende viden om kattehold. :thumbup:

Det nytter ikke noget at overfalde og skælde nye brugere ud, selvom man virkeligt har lyst, fordi katten ikke har det godt. Man kommer immervæk længere med at være høflig og saglig. Hvis man taler for døve ører, så er det jo lige meget hvilken tone man bruger. :argh:

Det nytter ikke noget, at have et ry for at skræmme folk væk, for så ender det med, at folk ikke tør spørge og så risikerer man ikke at kunne hjælpe dem, som gerne vil have hjælp, men som er lidt usikre på hvem de skal spørge og kan være bange for at blive hånet for deres uvidenhed.

[QUOTE=Marianne H;1239635]Vivi det er jo ikke første gang vi har den snak her inde, og det er sikkert heller ikke sidste gang, desværre :frowning:

Jeg er helt enig med dig, det er til grin at hedde Kattegale og så ikke sætte kattene og deres velfærd først :-([/QUOTE]
Man kan da sagtens sætte kattene og velfærd først selvom man bruger “gulerodsmetoden”.
Så det hjælper at skræmme folk væk?

[QUOTE=DK Zaphy;1239640]Man kan da sagtens sætte kattene og velfærd først selvom man bruger “gulerodsmetoden”.
Så det hjælper at skræmme folk væk?[/QUOTE]

Vi har en glimrende dyreværnslov og hvis man som dyreejer ikke kan finde ud af at overholde den, så er jeg sådan set kold i numsen over at nogle bliver fornærmede

Jeg kan sagtens følge Vivi, for hvis det er den tråd jeg tror det er… ja, så er jeg også ved at være fordi det punkt hvor jeg kan høflig og saglig og sige tingene på en pæn måde.
Af samme årsag har jeg også valgt ikke at kommentere i den tråd… for jeg ville komme til at kommentere på den måde katten holdes!

Jeg går ellers ind for oplysning, oplysning, oplysning… også lige lidt mere, for at få folk til at skifte holdning på nogle punkter.

Jeg har fx. selv 2 fritløbskatte og en indekat. De 2 fritløbskatte får lov til at blive ved med at være fritløbskatte, fordi det er min vurdering at det trives de med. Men de bliver holdt med årligt dyrlægetilsyn, de er ikke udenfor medmindre vi er hjemme, de sover indenfor osv osv… Men bottomline er at der holdes øje med deres sundhedstilstand og der tages hånd om denne såfremt det vurderes det er nødvendigt!

Jeg forstår dig godt… Men hvordan hjælper det dyrene, at folk smutter uden at have ændret noget?

[QUOTE=DK Zaphy;1239640]Man kan da sagtens sætte kattene og velfærd først selvom man bruger “gulerodsmetoden”.
Så det hjælper at skræmme folk væk?[/QUOTE]

Vi har en glimrende dyreværnslov og hvis man som dyreejer ikke kan finde ud af at overholde den, så er jeg sådan set kold i numsen over at nogle bliver fornærmede

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

[QUOTE=Marianne H;1239647]Vi har en glimrende dyreværnslov og hvis man som dyreejer ikke kan finde ud af at overholde den, så er jeg sådan set kold i numsen over at nogle bliver fornærmede

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.[/QUOTE]
Jeg snakker om måden man prøver hjælpe folk på herinde…
Der har også været tråde hvor det har været fuldstændig unødvendigt at have en “grim” tone, og folk er skredet herinde fra.
Så får man ligesom ikke hjulpet folk eller katten…

Hvordan hjælper det dyrene, når man mellem linjerne skriver det er ok ikke at søge dyrlæge osv?

Det er muligt folk forsvinder, hvis man er ærlig og skriver hvad man mener - men hellere det end at ejer tror de holder kat på en ok måde.

Hvis kattens status skal højnes er vi alle nødt til at fortælle andre, hvor grænsen går. Hvornår er det ok og hvornår ér det ikke. Ellers accepterer vi stiltiende deres måde og de vil tro det er helt ok. Vil det på nogen måde hjælpe kattene?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239609]…
Kommer man længst med at stryge den slags ejere med hårene - og så lukke øjnene for de katte, det går ud over.

Eller er det bedst at komme med sin uforbeholdne mening om de forhold den slags katte lever under?[/QUOTE]

Hvad er succeskriteriet? At du får sagt, hvad du mener? Eller at du får flyttet modtageren lidt?

Læring er noget, der foregår inde i modtagerens hoved. Ikke i afsenderens mund. Hvis man vil påvirke nogen, så er det en god ide at interessere sig for, hvordan deres verdensbillede er skruet sammen. Man skal i dialog med folk. Det er voksne mennesker. Vi har ingen autoritet over dem. De hører kun efter, så længe de har lyst. Hvis vi skælder dem huden fuld, så er de væk med et museklik.

vh

Andreas

Der er nogle som hverken kan eller vil lytte uanset hvad der bliver rådet til. Sådan en tråd har vi netop oplevet. Og i sådan en situation synes jeg, at det i den grad havde været på sin plads, at Kattegale havde vist en samlet front via vores admins og talt til fordel for kattens ve og vel. Desværre var dette ikke tilfældet og det må vi som brugere så tage til efterretning. Men jeg er fortrøstningsfuld over, at jeg ikke er den eneste som er dybt dybt skuffet.

Det hjælper jo desværre heller ikke kattene at blive ved med at tale for døve øren - man VIL jo ikke lytte :frowning:

I det her tilfælde tror jeg desværre, at der kun vil blive søgt dyrlæge hvis nogen tilbyder at betale eller kan anbefale en gratis dyrlæge, for det bliver jo flere gange pointeret, at man ikke vil bruge penge på dyrlæge til kattene.

Jeg har heller ikke skrevet i den tråd, for jeg bliver simpelthen så rasende over, at nogen betragter katte på den måde - at de er til hjælp mod mus og rotter, men at man ikke vil ofre penge på deres velbefindende.

Og at sidde og stryge ts med hårene og fortælle vedkommende, at man kan se, h*n er glad for sine katte og vil dem det bedste - undskyld det kan jeg ikke få øje på.

Ikke efter flere siders skriverier, hvor man igen og igen nægter at søge dyrlæge, trods utallige opfordringer til dette.