Kattens tandsæt. Hvor meget betyder det for jer opdættere?

Ja, jeg tjekker altid tandstilling:) Og det er så fordi jeg har opdrættet racer der har en hovedform der i forhold til den “sunde og korrekte” kattehovedfacon foretrækkes kortere og mere rund. Om jeg vil bruge en kat til videre avl afhænger af hvad problemet er. For i bund og grund er det ikke tandstillingen men hovedfaconen der kan være årsag og så er løsningen jo ikke så svær:)
Men er biddet decideret skævt ville jeg ikke bruge katten.
At killinger kan have en skæv mælketand ser jeg normalt ikke som noget problem, hovedfaconen ændrer sig og som killingen vokser bliver der oftest plads til tænderne.
Jeg tror man sjældent ser katte med normal hovedfacon/kranium, med bid eller tandstillingsfejl, rovdyr kan ikke tillade sig at sådan en fejl går videre.

Marina

Hvor meget skal der til før end man taler om overbid eller underbid…? En ½ mm, 1 mm eller mere? :slight_smile:

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;648933]Hvor meget skal der til før end man taler om overbid eller underbid…? En ½ mm, 1 mm eller mere? :-)[/QUOTE]´

Det altså være dyrlægens vurdering, hvis du vil have bedømmelsen så nøjagtig.

Altså, alt over eller under det normale er vel over- eller underbid? :slight_smile: Og så er det bare graden der afgør hvor grelt det er?

[QUOTE=Eife;648952]Altså, alt over eller under det normale er vel over- eller underbid? :slight_smile: Og så er det bare graden der afgør hvor grelt det er?

[/QUOTE]

Tak for det fine billede Eva :slight_smile:

Men hvornår er det for grelt til at en kat benyttes i opdræt?

Knus Gitte

Gitte - Det tror jeg ikke at du kan sætte retningslinier op for på den måde, da det jo kan afhænge rigtig meget af hvad katten ellers kan bidrage med i forhold til genpuljen, og i en stor race med god genetisk variation vil man nok være mere striks :slight_smile:

I FIFes showrules er det sådan at ved et over- eller underbid på 2 mm eller mere, så fratages certifikatet, så det er da i hvert fald udstillingbegrænsningen… :slight_smile:

[QUOTE=Eife;648963]Gitte - Det tror jeg ikke at du kan sætte retningslinier op for på den måde, da det jo kan afhænge rigtig meget af hvad katten ellers kan bidrage med i forhold til genpuljen, og i en stor race med god genetisk variation vil man nok være mere striks :slight_smile:

I FIFes showrules er det sådan at ved et over- eller underbid på 2 mm eller mere, så fratages certifikatet, så det er da i hvert fald udstillingbegrænsningen… :)[/QUOTE]

Tak Eva, så fik vi også udstillingssiden med :slight_smile:

Knus Gitte

Det afgør du med dig selv - ligesom du til-/fravælger avlskat på grundlag af alt muligt andet.

I den sammenhæng så gad jeg vide hvor mange opdrættere der ser på bevægelser på deres katte :tihi:

Jeg startede jo ud som hundemenneske så er vant til at netop sådanne ting som bid, krop og bevægelser er vigtige. Derfor er det nogen af de ting jeg ser på når jeg bedømmer en kats værdi i opdrættet. F.eks. vil jeg gerne have avlskatte der har lige ben både for og bag når de bevæger sig og poter der hverken vender ind ad eller ud ad. Faktisk ser jeg mange katte der har problemer på de områder…

Men som med alting her i verdenen så er også opdræt noget med valg.
Og det betyder at den enkelte opdrætter må vælge HVER gang. For mig er det som det skal være og alt hvad jeg efterlyser er, at når man så har taget de valg så lader man informationen gå videre til dem der kan blive berørt af de valg man har taget.

Vi ser sjældent tandstillings problemer indenfor vores race, men det sker da ind imellem og så må man tage den derfra. Netop i en race hvor problemet sjældent ses, kan man sige, at HVIS man vælger at bruge en kat i avl der har et tandstillingsproblem, så er konsekvenserne sjældent særlig store. I.e. en kat med et underbid vil sjældent give dette videre i en race/linie hvor problemet sjældent ses.
Omvendt - et problem der er udbredt i racen bør man være mere kritisk med. Sådan ser jeg i hvert fald på det :smiley:

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;649140]F.eks. vil jeg gerne have avlskatte der har lige ben både for og bag når de bevæger sig og poter der hverken vender ind ad eller ud ad. Faktisk ser jeg mange katte der har problemer på de områder…
[/QUOTE]

Jeg er helt enig og har selv haft købt katte, hvor de løber “som om de har skidt i bukserne”.
Det var faktisk min dyrlæge, der gjorde mig opmærksom på problemet med en købt kat for nogle år tilbage. Kan ikke huske, hvad han kaldte det, men lige siden har jeg bemærket det og netop set flere katte med problemet.

Men enten har jeg ikke bemærket det førhen eller også har jeg ikke tidligere set nogle med denne tendens. Men underligt, at jeg er begyndt at se flere af dem :gruble:

[QUOTE=Eife;648963]
I FIFes showrules er det sådan at ved et over- eller underbid på 2 mm eller mere, så fratages certifikatet, så det er da i hvert fald udstillingbegrænsningen… :)[/QUOTE]

Og i TICAs Show Rules §216.12.3 er det specificeret, at skævt bid, over- eller underbid er diskvalifikationsgrund. :slight_smile:

[QUOTE=Teresa Guldager;649140]I den sammenhæng så gad jeg vide hvor mange opdrættere der ser på bevægelser på deres katte :tihi:
[/QUOTE]

Det er så det gode ved at have haft et par kastrater med småfejl inden :høhø: Så lægger man mærke til det. Min ene coon dreng har netop lidt Charlie Chaplin over sig på forpoterne, så det gør at det er blevet noget jeg lægger mærke til (og så er jeg nok også lidt præget af at være lidt i hesteverdenen også, hvor bentøjet jo er særdeles vigtigt) :slight_smile:
Og i øvrigt er det min anden coon dreng med underbid, og de små tænder der ser ud som de er smidt ind, er gør at jeg også er opmærksom på det med tænderne :tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;649146]Jeg er helt enig og har selv haft købt katte, hvor de løber “som om de har skidt i bukserne”.
Det var faktisk min dyrlæge, der gjorde mig opmærksom på problemet med en købt kat for nogle år tilbage. Kan ikke huske, hvad han kaldte det, men lige siden har jeg bemærket det og netop set flere katte med problemet.

[/QUOTE]

kohaset?

Det kan sagtens være, men jeg husker det ikke helt :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;649146]Jeg er helt enig og har selv haft købt katte, hvor de løber “som om de har skidt i bukserne”.
Det var faktisk min dyrlæge, der gjorde mig opmærksom på problemet med en købt kat for nogle år tilbage. Kan ikke huske, hvad han kaldte det, men lige siden har jeg bemærket det og netop set flere katte med problemet.

Men enten har jeg ikke bemærket det førhen eller også har jeg ikke tidligere set nogle med denne tendens. Men underligt, at jeg er begyndt at se flere af dem :gruble:[/QUOTE]

Jeg tror det er et spørgsmål om at du nu er opmærksom på det og derfor SER det.

Et af problemerne er jo at katte ikke på udstillinger skal “vise bevægelser” sådan som hund og heste f.eks. skal. Derfor ser folk sjældent på bevægelserne - og endnu sjældnere i kritisk forstand.
Det må så også siges, at det kræver jo god plads for at man kan se rigtige bevægelser på et dyr. Jeg bruger min forhave hvor der er masser af plads. Det er vigtigt at kattene falder så meget
“til ro” at de begynder at trave - for først der kan man virkelig se bevægelserne - både for og bag fra.
Når det gælder poterne så stiller man katten på et bor og får den til at bevæge sig indtil den igen “falder til ro” naturligt - så kan man se hvoran poterne vænner. Hvis man er i tvivl - så brug Maine Coons - især de kæmpestore - til at træne på - virkelig mange af dem har udaddrejede poter. Men de er langt fra de eneste.

Med mindre det ligefrem står i standarden for en race - så vil jeg forvente at forbenene er parallele - og at de går lige ned ( har haft en hankat som var buet i forbenene sådan at der - som vi hundefolk siger - “kunne køre en bus mellem benene” og det var IKKE et kønt syn. Det skal så siges, at netop fordi jeg stort set aldrig ser problemer i mit opdræt af denne art så fik han lov til at lave to kuld killinger og vi kan kun sige at INGEN af hans killinger - hverken i første eller anden generation har samme problem - så hans problem har nok ikke været genetisk).

Iøvrigt KAN ben der drejer ud eller ind være indikative for andre problemer så som Patella Luxation ( PL) eller Hofteledsdysplasi ( HD) - men behøver ikke at være det.

Teresa

:hjerte:
Jeg er ikke opdrætter, men svarer her alligevel…
Vores lille killing maine coon har et mikroskopisk underbid, men for mig betyder det ikke så meget, da vores lille Aslan er en kælekat og skal ikke bruges til avl (han er kastreret). Det gør ham bare mere speciel.:hjerte:

[QUOTE=GitteS;647344]Jamen jeg har faktisk ikke tidligere tænkt så meget over det, men netop ved perser/exo så er det noget jeg faktisk ser flere dommere altid tjekke efter på udstillingerne. Selv så vil jeg ikke bruge en kat med over/underbid i avl, da jeg mener der er katte nok uden disse fejl man kan bruge i opdræt

MVH
Gitte[/QUOTE]

Delight blev hold tilbage hos mig til jeg havde sikret mig at hendes skæve killingetand ikke fulgte med på det blivende tandsæt…1. køber sprang fra, da det tog for lang tid…
Tandstillingen er meget vigtig for mig…

har en kat hvor opdrætter blev nødt til at betale tilbage til “killingekøber” på grund af skævt bid…hun er kommet her som voksen kastrat og MIN dyrlæge sagde perfekt bid, da han rensede hendes tænder da jeg havde haft hende i ½ år…

mit råd er…vent hellere med at sælge til katten har skiftet tænder, i fald den har en skæv killingetand…det kan meget let rette sig når de blivende tænder viser sig

Det er godkendt med op til 2 ml overbid eller underbid ( som færdigudvokset ) ok det kan jeg godt acceptere i mit avlsarbejde, der er ting der er meget værre og det behøver ikke at være arveligt, men en killing med 2 ml under/overbid ville jeg aldrig købe idet det ofte bliver til mere den forkerte vej som killingen vokser til.