Katteøje

Hej

Min hankat har de sidste 3-4 dage gået rundt uden at kunne åbne sine øjne helt… Det er de inderste øjnlåg som ikke rigtig lukker helt op.
Han virker overhoved ikke syg, og det ser heller ikke ud til at det genere ham. Øjnene er ikke betændte, løber ikke i vand, ser klare og friske ud.
Så hvad der sker med ham.???
Jeg har vedhæftet et billed af ham, der desværre ikke er det bedste… Men han gad altså ikke at stå stille…
Håber på en mulig forklaring, inden jeg begynder at opsøge dyrelægen…

Har han fået en ormekur for nylig? Hvis ikke så kan det være orm som gør det.

Nej, det er ca. 1½ år siden, han fik en ormekur…

Plejer han at være så skeløjet?

Som KHH skriver, kan ormeangreb være skylden, men også visse virussygdomme (kan ikke huske navn på det) kan medføre blinkhindefremfald, som det kaldes.
Og jeg tænker i den sammenhæng på skeløjet, om den har en virus der sætter sig på hjernen

Jeg havde også en kat der fik et virus angreb og fremfaldende blinkhinde

Den blev dyrlægebehandlet med det samme og det forsvandt efter noget tid.

Hvis det ikke er orm, så skal pusset til dyrlæge snarrest

DEt er i øvrigt en afsindig smuk kat !!! :hjerte:

Det ser for mig ud som om, art det er blinkhindefremfald - det skal du STRAKS til dyrlæge med, da det kan være alvorligt eller mindre alvorligt - det kan kun gå for langsomt - blinkhindefremfald er et af de 100 % sikre tegn på, at nu skal man af sted - det kan også være tegn på dehydrering, orm og vira af forskellig slags - af sted ASAP.

OK… Det lyder ikke rart, så vi er snart på vej til dyrelægen…
…Og mange tak for hjælpen.

Har fået en tid i morgen kl. 8.45

Min den lille kat døjer også med sin blinkhinde. Dyrlægen siger at det kan være et mindre udbrud af calici virus som han har haft da han var mindre. Han bliver behandlet og så går det væk. Det kan desværre bare sagtens komme igen.

Lige et tillægsspørgsmål: Hvad kan orm have med blinkhinden at gøre??

[quote=Bamse;269765]Min den lille kat døjer også med sin blinkhinde. Dyrlægen siger at det kan være et mindre udbrud af calici virus som han har haft da han var mindre. Han bliver behandlet og så går det væk. Det kan desværre bare sagtens komme igen.

Lige et tillægsspørgsmål: Hvad kan orm have med blinkhinden at gøre??[/quote]

Parasitter, som bændelorm, kan have så voldsom en effekt på katten at dens almentisltand bliver forringet. Når tarmen ikke fungerer kan der ikke optages vitaminer og mineraler, katten bliver mat i pelsen måske endda med hårtab, mager og utrivelig. Blinkhinderne vil glide frem når øjnene “synker” ind.

Calici er sjældent noget der sætter sig i øjet, har dyrlægen lavet en test?

Marina

Det kunne være Third Eyelid syndrom…en mild virus…alt afhængig af kattens immunforsvar og kondition, alder etc.
Kan ikke huske om det er en mild Coronavirus eller ditto Toravirus eller om dyrlægevidenskaben i det hele taget ER blevet klar over hvilken det er.

Held og lykke i morgen. Det bliver spændende (ja, i mangel af bedre - sygdom er jo aldrig spændende), at høre hvad det skyldes.

Og så må jeg jo også lige indskyde at han er virkelig smuk! :slight_smile:

Håber at din kat snart er frisk med øjnene igen.

Det er flotte farver missen har :slight_smile:

Tak for svaret Marina. Min dyrlæge har ikke testet for det, men det var vidst bare sådan almen viden fra hende af.
Jeg bliver så bekymret når jeg hører sådan noget med orm og andre ting, jeg er simpelthen bare for pyller. Specielt nu her med Bamse og han er syg!! Men igen tak for svaret, så blev jeg det klogere!

Lægen sagde også orm. (Indvoldsorm) Fordi missen spiser mus.
Begge misser har nu fået ormekur, og Felixs øjne skulle blive normale igen inden tre uge… Og hvis ikke, så kan det stadig være en virus på hjernen. Men lægen tror det ikke, da han så burde virke syg eller træt/svag, og det gør han ikke… Heldigvis.
228,- for to misser var til at overkomme…