Katteracer og indretning af kattehjem

Efter jeg havde oprettet denne tråd [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=17789”]Jeg har et spørgsmål? Jeres mening om kat i lejlighed. - De Kattegale Debatterer[/ame]

Kom jeg til at tænke på noget andet, som jeg håber I vil svare på.

Hvordan har I indrettet jer i jeres hjem, så der også er plads til kattene?

Kan I/ man stadig have et pænt hjem?
Er det stadig muligt at have ex. små hylder med lidt pynt/billeder.
Eller er det for risikabelt, med en flyvende/klatrende kat:?:smiley:

Og så synes jeg det ville være dejligt, hvis I kunne fortælle lidt om den katterace I har, og hvordan den passer ind i jeres hjem.
Hvor aktiv, hoppende, klatrende, legesyg m.m de forskellige racer/katte er.
Både kat i lejlighed, hus eller hus med kattehave.

Hilsen Dorthe

jeg har pille rode rage orientaler / siameser. men har nu alligevel både pynte genstande og planter. planterne bliver der da tygge t i men pyt. pynten står ind mod væggen og er selvf ikke super skrøbeligt. men de er jo langt fra kluntede så de ødelægger ikke alverden.

jeg har kradsetræ plus hængekøjer på en væg, plyshulæ i vindueskarmen, og en radiator seng.
ellers er de bare i alt og over alt.

dog har de kostet et 32 " lcd ,to killinger der balancerede på det var lige i overkanten.længe leve min forsikring

Jeg har abyssiniere. De trives glimrende som lejlighedskatte. Elsker at komme i højden, så et højt klatretræ vil de elske.
Det er en aktiv race, så når der leges fangeleg, kan man ikke have småting stående fx i vindueskarmen.
Men på en reol, som de ikke lige kommer forbi i forbifarten, har jeg flere nipsting stående - med stort held :slight_smile:
Hvis de går stille er de nemlig meget smidige og ødelægger sjældent noget.

Jeg syntes i forvejen bedst om den minimalistiske og ‘ryddede’ stil, uden nipsgenstande og småpynt. Med borde og stole uden udskæringer og som er lette at tørre af. Men jeg har sagt farvel til min gamle sofa og har anskaffet en, som er let at aftørre også. Jeg ved mange vælger lædersofaer, men jeg har ikke kunne få den til at passe ind endnu (læs: den rigtige farve læder er for dyr til mig lige nu).

Jeg har vedtaget at min stue/spisestue skal være fri for katte-ting, dvs. kradsetræer, kattebakke, nullerputsenge osv. osv. Fordi jeg ved at ikke-katteelskende gæster kan blive forskrækkede over f.eks en kæmpestor kat, som lige må fremvise sin allerbedste galoptur op til loftet ‘koala-style’ i kradsetræet. Mine katte har det også altid med at springe lige ned i skødet på den gæst som mindst ønskede sig det. Så jeg har sat kradsetræer med køjer fast til bagsiden af hjørnerne på mit skab i min soveværelse og indrettet liggepladser ovenpå samme skab. og en almindelig gammeldags og pæn (synes jeg) hylde på væggen, som de kan have en ekstra udkigspost fra. Så blev kattene til pynten (og kattene behøves jo heller ikke støves af :p).

Jeg har haft katte på samme måde, da jeg havde huskatte (da var kradsetræerne blot af rigtige træstammer). Så jeg ved ikke, om mit hjem er indrettet specielt til den race jeg har, Maine Coonen. Men dog vil jeg sige at vælger man en semilanghåret kat, så er en møbelbørste til sofaen virkelig en gave (hvis den ikke er i læder). Mit hjem er pænere nu, end da jeg havde huskatte, det er helt sikkert.

Man kan godt have en pyntehylde, bare sørg for at kattene ikke kan springe op på den, dvs. sæt den højt eller brug evt en montre. Jeg har selv en hylde med fritstående pokaler, den er sat højt oppe et sted hvor kattene ikke kan springe op til.

[quote=DortheJ;365197]Efter jeg havde oprettet denne tråd Jeg har et spørgsmål? Jeres mening om kat i lejlighed. - De Kattegale Debatterer

Kom jeg til at tænke på noget andet, som jeg håber I vil svare på.

Hvordan har I indrettet jer i jeres hjem, så der også er plads til kattene?

Vi lever i et stort samspil af kattestole, kurve og mine ting - :slight_smile:

Kan I/ man stadig have et pænt hjem?

Nej! - :høhø: Jo da:-) Jeg har ikke et Ikea hjem, men uden dyr ville jeg føle mig fattig, så jeg er nok den forkerte at spørge:-)

Er det stadig muligt at have ex. små hylder med lidt pynt/billeder.
Eller er det for risikabelt, med en flyvende/klatrende kat:?:smiley:
No problemos herhjemme - mine vælter aldrig noget - kun Tara med vilje:-)

Og så synes jeg det ville være dejligt, hvis I kunne fortælle lidt om den katterace I har, og hvordan den passer ind i jeres hjem.
Hvor aktiv, hoppende, klatrende, legesyg m.m de forskellige racer/katte er.
Både kat i lejlighed, hus eller hus med kattehave.

Hilsen Dorthe[/quote]

Jeg har lidt af hvert - huskat, orientaler, to MCO og en Snowshoe - alle aktive katte, men ingen af dem hænger i gardinerne osv. Jeg aktivere dem og træner dem et par minutter hist og pist, da jeg er af den holdning, at dyr lærer hele tiden, ganske som jeg. Derfor vil jeg gerne være med til at bestemme, hvad de skal lære, så det er ret simpelt at holde 5 katte inde her. Normalt mærker jeg dem ikke - når jeg finder legetøjet frem, så kommer de. Eller klikkeren. Men ellers er der ro på mine dyr.

Lige nu er alle ude, for Ace er her og det er meget mere spændende end mig og mine ting:-)

Vi har en huskat - og igår fik vi en MCO inden for døren. :slight_smile:

Freja har da sine små udbrud på 10-15 min. dagligt. Nogle gange 2 gange dagligt. Men sådan overordnet er hun en meget rolig kat. :slight_smile:
Bernie tror jeg også er en rolig kat - selvfølgelig med killingekrudt… :wink: Men ellers rolig. :slight_smile:

Herhjemme har vi kattelegetøj i hele stuen. Kattesenge er der 2 af og et telt. :slight_smile: Et lille kradsetræ venligst udlånt af Nevadaisy - som altså meget snart (en lille måneds tid) får det igen - for så skal vi have et gulv-loft kradsetræ :slight_smile: Vi ville også meget gerne have køjer og hylder på væggene, men det er rent puds, så der er ikke noget skruerne kan hænge fast i. :frowning: Så de må “nøjes”… :wink: