Kattes bagbens sparken!

Jeg har tit tænkt over det, men har aldrig gjort mere ud ser det… Men nu spørger jeg altså…

Kattenes bagbens sparken.

Hvad kommer det af?

Hvad bruger de det til? Set fra et ikke tam katte syns punkt.

Hvides der overhovedet noget om dette?

En af kattens forsvarspositioner er at ligge på ryggen, for så har den alle fire poter fri til at rive med.
Den har mange kræfter i sine bagben, så dem trækker den op under sig og river angriberen på dens sårbare mave.

Man kan se den samme adfærd hos tamkatte, hvis de ligger på ryggen og man nulrer dem kraftigt på maven.
Men lad være med det, for de fleste katte kan som regel ikke lide det. De foretrækker blide, langsomme bevægelser med hårene.
Får man lov til at ae sin kat på maven, er det tegn på, at den føler sig tryg ved en.

Forestil dig, hvordan du selv ville føle det, hvis en kæmpe hånd æltede hårdt på din mave i stedet for at ae den blidt.

Nogle gange gør de det også hvis de bli’r overkåde/over"dejlige" - det er lidt som om det lige pludselig kan blive “for meget” med nusseriet - også selvom man ikke engang rører dem på maven :slight_smile: Men hvis det bare er sådan at de tager fat om dit håndled med forpoterne og sparker uden at sparke sådan rigtig hårdt (og man er IKKE i tvivl!), så er det kådhed. Sådan har jeg i al fald altid opfattet det når vores gør det. En slags brydekamp med den der hånd :slight_smile:

jeg ser det osse som en slags brydekamp og er ret sikker på at for vores kattes vedkommende er noget de gør i leg, for de gør det aldrig når fru tonya leger med dem, men de gør det når jeg leger med dem og min leg er nok noget voldsommere. dvs så sige at det kun er Gaia der gør det, daffy gjorde det osse, trixie har aldrig gjort det og alle vores katte elsker ellers at blive nusset på maven, især gaia, hun vrider og vender sig i vellyst over det.

jeg kalder den adfærd for sppedway el hjulspind

jeg takker mange gange, det var også lidt der hænd af jeg havde mine tanker omkring det.

jeg kom bare sådan til at tænke ekstra over det, da jeg tit ser katte gøre dette, selv med en baldrian mus og der er der jo ikke noget der “hårdhændet” ved berøring.

måske der også ligger noget jagt i det… jag har bare aldrig observeret katte i naturen gøre sådan noget ved deres bytte… så det kan jo som i nævner være af ren velvære de gør det i denne sammenhæng…

Jeg ser det også som en form for leg. Alle de katte jeg har haft, har flittigt brugt deres bagben til at sparke med.
Man ser det også, hvis de f.eks. har fanget et stykke legetøj, hvor de ligger på siden og holder det med forpoterne imens de bider - så sparker de til det med bagpoterne…

Ren leg tror jeg :slight_smile:

I mit svar tog jeg udgangspunkt i trådstarters indledende spørgsmål.

Jamen du har helt ret Mega :slight_smile:
Mht. at blive nusset på maven, så ja, så skal katten føle sig 100% tryg ved én, før man får lov til det. Jeg må gerne ae Milo på mavsen (hvis han vel at mærke er i kæle-mode), men hvis han er i lege-humør, ja, så “cykler” han rundt med bagbenene på min hånd :slight_smile:

Kan godt være det opfattes som leg og er det sikkert også i mange tilfælde når man leger med en kat der er tryg ved ens selskab,.

Men det er alligevel leg med baggrund i kamptræning, for set ud fra kattens medfødte instinkter, er det en forsvarsmåde.

En kat skal i kamp sørge for at beskytte sine sårbare steder…og en kat er ikke meget bevendt med et opflænset maveskind hvor indvoldene vælter ud.

Og derfor krummer katten sig sammen og sparker fra sig når den bliver angrebet på maven.

Derfor er det også, at en kat der eks. sover i det fri, sover rullet sammen og “passer på” maveskindet…

Og det er også derfor, at mange katte slet ikke bryder sig om at blive berørt på maven.