Kattes tænder og problemer med samme

Der florerer jævnligt historier/tråde om katte og deres problemer med tandkød og/eller deres tænder. Så jeg har et spørgsmål om emnet, eftersom jeg stort set ikke ved noget om dette:

Jeg har set et par steder at katte kan have “vildtvoksende” tandkød, og at man så kan operere mod dette.
Ved man hvad der får tandkødet til at vokse så voldsomt?
Ved I om der er lavet nogle undersøgelser på om der er sammenhæng mellem vildtvoksende tandkød og efterfølgende tandproblemer? Eller kan vildtvoksende tandkød være “en enlig svale” som ikke nødvendigvis giver ophav til efterfølgende problemer?

Er det rigtigt forstået at FORL og resorptioner er det samme? Eller er resorptioner forstadiet til FORL?

Hvis ens kat har fået konstateret resorptioner, hvor ofte bør man så få tjekket efter via tandrøntgen om resorptionen har udviklet sig i negativ retning?

Hvis I derudover har nogle links til god litteratur på emnet modtages det med kyshånd. Det må gerne være hardcore videnskabelig litteratur.

[QUOTE=Vipstøsen;1001880]2.
Er det rigtigt forstået at FORL og resorptioner er det samme? Eller er resorptioner forstadiet til FORL?[/QUOTE]

FORL = TR (tandresorptioner). Jeg kan ikke huske, hvad FORL står får. Men så har man jo heldigvis google :slight_smile: “Feline Odontoclastic Resorptive Lesions, der egentlig betyder kattens tandnedbrydende læsioner forårsaget af tandspisende celler” (Felis Danica).

http://www.felisdanica.dk/upl/files/1/241.pdf

Udmærket lille dokument.

Jeg er på vej ud af døren mod jylland, men sad så sent som igår og gennemgik mine Noter om emnet :slight_smile: skal nok lige se øm ikke jeg kan få stykket noget fornuftigt sammen på togturen :slight_smile:

Anne, det er meget sødt af dig, men du skal ikke have en masse besvær ud af det. Har også lagt spørgsmålet på et andet forum… og jeg tænker at jeg også lige tager en tur på Pubmed, eftersom der var en der fortalte mig at der også lå nogle gode artikler derinde.

Jeg kan jo ligeså godt undersøge det lidt, jeg skal jo til eksamen i skidtet til januar hehe.

  1. Årsagen til gingival hyperplasi er ofte ukendt (idiopatisk), der er selvfølgelig snak om genetik, men også forskellig slags medicin kan have indflydelse. Vores forelæser i emnet, havde en hypotese. Når katte har inflammation (gingivitis) vil dette føre til en tilstrømning afbl.a. vækstfaktorer til tandkødet. Idet epithelceller (hudceller) i mundhulen, desuden er hurtige til proliferere (danne flere celler, ved differentiering og deling), vil de ved en imflammation tilskyndes til at dele sig meget effektivt, og dette kan gøre at de vokser mere end der er behov for.
    Hvordan den medicinske påvirkning er, afhænger af det enkelte stof.
    Denne artikel beskriver det grundlæggende ganske godt;
    http://veterinarydentistry.net/blog/wp-content/uploads/2010/01/Gingival-Hyperplasia-in-Dogs-Cats.pdf

Mht kirurgi, er dette generelt nemt i mundhulen, da vævet som sagt her heler meget hurtigt (dem der har haft katte der har fået fjernet tænder har jo også set at de kommer sig hurtigt). Det vi lærte var, at så længe tilstanden ikke generer, vil man ikke gøre noget, men hvis det vokser således det generer biddet vil man gå ind og fjerne det overskydende væv. Det præcise kirurgiske teknikker kender jeg ikke, men kan sikkert finde det i kirurgi-bogen når jeg kommer tilbage på øen.

  1. Har du jo fået svar p, men ja det er helt det samme, FORL kaldes nu for Tand-resorptioner (TR).

  2. Det kommer an på tilstanden ved det enkelte dyr. Nogle katte får en enkelt tandresorption i hele deres liv, mens andre får mange problemer meget hurtigt. Det er noget den enkelte dyrlæge bør vurdere i samarbejde med klienten. Hvis katten desuden har parodontose skal man vurdere på en række forskellige parametre, (lommedannelse, tilbagetrækning af tandkød, inflammation, tendenser til dannelse af plak og tandsten m.fl). Men det kommer an på det enkelte tilfælde.

Håber det giver lidt svar. Hvis du er interesseret kan du PB mig din mail, så sender jeg alle noterne til dig :slight_smile:

Ruhnau har anbefalet mig at få tjekket tandkød på misserne hvert år, men kun ved mistanke (røde steder) at lægge i narkose og tage røntgen.
Jeg ville også våre ked af rutinemæssigt at lægge dem i narkose hvert år.
Det var efter at de nu een gang har fået den helt store rens og røntgen, og den ene var helt perfekt, mens den anden fik fjernet nogle tænder med FORL.

Dobbeltpost.

Jeg har selv en forl kat. Pludselig en dag havde han en rokketand og samme dag faldt de ud. Fik en tid hos en dyrlæge og bad her om røngent. Dyrlæge bedøvede ham og fjernede de løse af hans tænder men tog IKKE røngent for de andre sad jo fint :dokdok::argh: Han mente Filur havde pardentose.
3 måneder senere rokkede endnu en tand. Fik nu læst online om kattetænder og tog over til skibhusvej og fik lavet fuld røngent og fjernet yderligere 3 tænder. Han gav Filur dommen FORL. Der gik et års tid eller 2 så kunne jeg pludselig mærke på filur han trak sig ind i sig selv igen og blev sær. Kunne ikke se rigtig blottede tandhalse men han saksede med munden når man rørte ved tænderne, Så var jeg ikke i tvivl hans Forl var brudt ud igen. Passede med en ferie for dyrlægerne, så i samråd med dem fik han smertestillende de 3 dage der gik til de var tilbage. Han kom selv og bad om sin pille da han opdagede hvad det var for nogle. Fik så fjernet de sidste tænder pånær de 4 hugtænder. Han fik smertestillende med hjem men kunne se han simpelhen var SÅ lettet over de tænder var væk og bad ikke om flere piller så det fik han ikke. Han er idag 8½ år og har stadig de 4 hugtænder og fungere rigtig godt med det.

Han kan spise ret store stykker kød, skar det i starten ud i små stykker til ham, viste sig at være ligegyldigt. En af hunkattene havde fanget en markmus, den gik han knurrende rundt med og efter langtid fik han den åbnet og spiste det meste af den uden at få hjælp, efter den var GODT tygget igennem. Har hørt en tandløs(pånær hugtænder) kan lære at bruge hugtænderne til at skære kødet op da musen var gnasket mør så det ud til filur opdagede dette selvom det tog tid, men var hans første forsøg.
Man skal dog være obs på de kødstykker man giver kattene ikke har fedt/sene tråde der forbindes 2 stykker kød for det kan en tandløs kat IKKE håndtere. En tandløs kat tygger lidt med gummerne og sluger så kødet, den kan IKKE skære 2 stykker kød der hænger sammen over som en normal kat vil gøre hvis de får fat i sådan et stykke. En tandløs kat er nødt til at prøve at gylpe stykket op, en almindelig kat skærer bare senen/fedtet over og sluger stykke nr 2 bagefter.

Man kan med fordel lære katten at man selv renser dens tænder for belægninger så man undgår en masse problemer. Ja laser er mere skånsom MEN der skal katten så også bedøves først hvilket jo ikke just er sundt. Det gør ikke ondt på katten når man får styr på det er bare underligt for dem. Før dyrlægerne fik laserne brugte de samme teknik. Du skal FORSIGTIGT lidt op under tandkødet og så forsigtig trække væk fra tanden af for at rense belægninger. Det bløder til men det er meget naturligt, så det skal man ikke blive skræmt af. Jeg renser kun tænder når jeg kan se der er kommet tandsten start, tages det i opløb er det meget hurtigt fjernet. Jeg tager typisk kun få tænder af gangen. Har pt aldrig skulle have en kat bedøvet for at få renset tænder hvis det ikke var fordi der skulle tænder ud. Når jeg har renset tænderne på mine får jeg altid en masse ros fra dyrlægen.
Store stykker kød og mus kan fjerne nogle belægning, hvor vådkost godt kan give belægninger.
http://www.pitstoppets.dk/shop/tandrenser-dobbelt-3357p.html bruger selv den her

Håber folk kunne bruge den erfaring til noget.