Kattesind, glemmer de os nu?

Vores lejlighed skal renoveres med nyt køkken, nyt bad, alle gulve skal afslibes, her skal males osv - projektet tager ca 3 mdr og her bliver ekstrem megen larm, støv, uro med håndværkere farende ud og ind af døren.

I den forbindelse har jeg vurderet at kattene ikke kan bo her, de vil blive skræmt fra vid og sans, og måske blive syge af alt det cementstøv eller løbe væk, fordi håndværkerne lader døren stå åben når de ‘‘lige skal ned’’ og hente grej mm.

De er kommet over og bo hos min søn og hans kæreste. Men, jeg er helt smadret over det:ked:
De får det godt, de er begge vant til kat, men jeg ser det som en hel omplacering og er bange for, at de vil tage skade af at bo der i 3 mdr, og blive helt fremmedgjorte når de så skal tilbage igen…og måske have glemt os helt, og vil føle det som endnu en ‘‘omplacering’’ og måske knække på det:ked:

Har i nogen erfaringer med katte der har været ude i længere tid, for så at komme hjem igen??

De hentede kattene i eftermiddags kl 15, hvor efter de så gemte sig under sengen nogle timer, men her til aften har de begge været ude og snuse, spise, drikke og været på bakken, og de opsøger selv min søn og hans kæreste for kæl, så jeg fornemmer de har taget flytningen ualmindelig godt efter som det er gode tegn at de allerede er begyndt at futte rundt:hjerte:

Hvad mener i?

• jeg havde kun to alternativer, min søn eller kattepension, men havde en skidt mavefornemmelse mht de skulle på kattepension så lang tid.:surrender1:

Jeg tror ikke de glemmer jer :slight_smile:

Manden havde en kammerat der på et tidspunkt boede hos ham i en kortere periode. Mens han boede der blev han accepteret som Ven af 1. grad af vores gamle Banse, som ellers skulle se folk længe og grundigt an før han inlod sig med dem.

Men senere, selvom der kunne gå år imellem at kammeraten kom på besøg, styrtede Banse hen til ham - hans gode ven!

Så, ganske vist kun baseret på den ene episode, vil jeg sige at katte husker ret godt :slight_smile:

Helene! Du har været væk herfra ALT for længe! Velkommen tilbage. :smiley:

Nej, jeg tror ikke at kattene tager skade, eller bliver traumatiseret for livet. Det lyder allerede som om at de er ret cool omkring det. Hvis du gerne vil gøre det nemmere for dem, så stik dem en af dine uvaskede brugte bluser eventuelt. Og jeg regner da også med at du vil besøge kattene (og din søn) alt det du må.

Ellers så prøv at opretholde så meget som muligt af deres hverdag. Fodr med det samme foder og godbidder, legetøj osv.

jeg hentede vores gamle Simba som blev fundet efter 5 år og der var stor gensynsglæde mellem ham og hunden…jeg blev i alt fald meget rørt over at se dem være som om der kun var gået 1 uge…det var SÅ tydeligt…så de glemmer ikke så hurtigt, heller ikke selv om det er 2 benede

ikke en fortælling om omplacering… men om gensynsglæde :slight_smile:

Jeg var i Plantorama i sidste weekend med Brian og lille Emil… Der var ufatteligt mange mennesker, som alle gerne ville nusse og hae en god snak - og naturligvis var Brian da ude af buret or at være en god og venlig repræsentant for perserracen… Han sad trygt og godt på armen af mig og nød at blive beundret og kælet…

Med til historien hører at…
Brian bliver som regel vasket hos Inge (cæsar)… Inge kommer desuden jævnligt som fast inventar (ups, nej… gæst hedder det jo :smiley: ) i mit hjem…
Så Brian kender Inge vældig godt…

Nå… men vi er altså i Plantorama…
Når jeg er til den slags fremvisninger holder jeg nøje øje med mine kattes reaktioner - hvis det hele er ved at blive for meget, så er det vigtigt at jeg kan nå at handle på det inden min kat gør det!
Og lige pludselig kan jeg se, at Brian spidser ører, drejer hovedet lidt mere til en side og stirrer frem mod noget helt bestemt… han er samtidig stadig meget afslappet, så det er ikke noget som har gjort ham bange eller nervøs, han har fået øje på. Jeg vender mig mod retningen han kigger mod… og får øje på Inge, som står og kigger på kattefoder ca 5 - 6 meter fra os…
Jeg er slet ikke spor i tvivl om at Brian både kunne genkende Inge - og at han blev glad for at se hende!

Når en kat kan reagere sådan overfor et menneske, som den ikke engang bor sammen med, men “bare” godt kan lide… Hvordan tror du så ikke at dine katte vil reagere, når de er sammen med jer, når I besøger sønnen? Eller når de igen skal flytte hjem?
Det skal nok gå altsammen :slight_smile:

Jeg tror heller ikke at du skal være urolig, men jeg forstår så udmærket at du er ked af det :trøste:
De kommer jo til at se dig jævnligt, og 3 måneder går hurtigt selvom det lyder som en evighed.
Måske bliver der mere stille perioder i byggeriet undervejs hvor de måske kunne komme hjem en uges tid eller noget?, men hvis ikke så går det nok også endda. De glemmer dig ikke:love2:

Hvor er det dejligt, at høre fra dig igen, Helene - velkommen tilbage. :thumbup:

M.h.t. emnet, så glemmer kattene jer ikke, hvis bare I sørger for at besøge dem ofte nok. Og når de kommer hjem igen, vil tingene hurtigt falde på plads igen. :slight_smile:

Jeg passede en kat for en veninde i 4 mdr. Der var ingen problemer bagefter what so ever. Katten flyttede hjem igen og opførte sig som om den aldrig havde været væk. Ejeren og katten så slet ikke hinanden i de 4 mdr, så jeg tror ikke du skal være nervøs overhovedet

:inlove:

Pyha, jeg er helt lettet over jeres tilbagemeldinger:D

Jeg har aldrig prøvet at have nogle katte der skulle flytte ud for en periode, så jeg har været helt ude af den rent mentalt og tænkt, om man kunne ødelægge to ellers dejlige katte ved sådan et stunt - det er jo det sidste man har lyst til:love2:

Ja, jeg vil tage derover så meget som muligt og forsøge ikke at virke for anmassende, det skuffede mig bare lidt (ok meget!) at de ikke tilbød mig en nøgle set i lyset af, at de begge arbejder rimelig meget og jeg pt er hjemme.

Jeg er også lidt spændt på hvordan kattene kommer til at tage det med pladsen - her har de jo massere af plads, og min søn og kæreste har kun en lille 1 værelses lejlighed med lille gang, køkken og badeværelse - men jeg fik presset et højt kradsetræ ind, så de kan komme lidt op i højden, nu hvor de ikke kan tage deres daglige jagtture gennem værelserne, hen over møblerne, videre over vindueskarmene, for tilsidst at ende med storvask i den fælles køje - de har ikke så meget plads at krudte af på over på kvisten:gruble:

Jeg kan læse at I besøger dem i den periode, for så er jeg helt sikker på at de på ingen måde glemmer jer :slight_smile: Det har jeg i hvert fald selv oplevet mange gange at katte ikke gør når man er hyppig gæst :slight_smile:

Jako kunne i øvrigt sagtens genkende Kirsten, da han så hende hjemme hos os en måned efter at være kommet hjem efter at have været passet hos dem i 1½ måned. Hun kom som en del af en flok mennesker til min fødselsdag, og han udviste bare en HELT anden glæde over at se hende end normalt og over for de andre gæster :slight_smile:

[QUOTE=Helene;927600]
Ja, jeg vil tage derover så meget som muligt og forsøge ikke at virke for anmassende, det skuffede mig bare lidt (ok meget!) at de ikke tilbød mig en nøgle set i lyset af, at de begge arbejder rimelig meget og jeg pt er hjemme.[/QUOTE]

Nu kender jeg ikke jeres forhold, men jeg ville neverever, ever, ever lade min mor få en nøgle hjem til os, så hun frit kunne gå på besøg mens vi ikke var hjemme. Hun måtte skam gerne komme på besøg f.eks. ugentligt, men det skulle være så jeg på forhånd var klar over det og kunne få mit hjem til at se ud som jeg gerne ville… Og jeg er altså glad for min mor og har et godt forhold til hende. Mit hjem er bare mit (aka vores :tihi:) :slight_smile:

Enig… Min far skulle dælme heller ikke komme rendende her i tide og utide, uanset om hans kat var her eller ej :wink: Jeg vil have lov il at efterlade sure trusser midt på køkkengulvet eller lade samtlige skabe stå åbne, osv hvis det var det der passede mig uden at skulle tænke over om der kom “gæster” mens man var på job… Og forresten… et er at min far ikke skal komme… men min svigermor skulle under INGEN omstændigheder :wink:

NO problem - har man nervøse katte, kan det selvfølgelig tage et par dage før de falder til igen, men ellers ikke.
Og jer glemmer de ikke :slight_smile:

Og velkommen tilbage - håber du er kommet for at blive denne gang :slight_smile:

Tak Vivi (og andre), også rart at være tilbage:D

Nu skrev min søn lige en sms:

HUSK, du altid kan få en ekstra nøgle, jeg har taget den med på arbejdet, hvis du alligevel skulle lægge vejen forbi:rock:

De har også nøgle her til mig, men de ringer/sms’er nu alligevel altid inden de kommer, med mindre de ved vi er bortrejst - det vil jeg naturligvis også gøre, jeg kunne aldrig finde på at bare komme vadende:)

Min eks har også ekstranøgle til mig - jeg synes det er meget rart, så han kan hjælpe hvis ungerne har glemt deres, hvis jeg skal have set til kattene eller hvad det nu kan være.

I bund og grund handler det vel bare om, at man netop kan stole på, at folk ikke kommer vadende i tide og utide.

Ja lige præcis, med respekt for privatlivets fred…

Mine forældrene har da også en nøgle til os. Men det er jo ikke for at de kan komme på besøg, men for at vi kan hente den hos dem hvis vi er låst ude :slight_smile:

Jeg har nøgle op til min mor og hun har nøgle til os. Det kunne jo være at der sket en af os noget, så kan vi altid komme ind til kattene. Men ingen af os kunne drømme om, at bruge den i hverdagen.

Ja, den mulighed er der også, at man kan miste sine nøgler…her er vi 5 i hustanden der har nøgle, så der er altid en anden der har sine nøgler.
Og nej, man vader da ikke bare ind hos folk fordi man har en nøgle, med mindre man vil have den taget igen meget meget hurtigt, hihi…

Hehe, uf, jeg lærte også den der med nøgler på den hårde måde, da jeg gav en nøgle til en fyr på uni, som jeg holdte lidt i hånd med ved studiestart i sin tid :yikes: Så jeg har i dag ingen nøgler fast ude, hos andet end alarmselskabet.
For en pasningsperiode som det her… jo, når det er for en afgrænset periode, så kan jeg også se nogle fordele i, at du får nusset og kysset katte i fred og ro og uden at føle dig anmasende, imens de alligevel er på arbejde. Du kan jo give dem en advarsel om, hvilke dage du påtænker dig at komme, så der ikke ligger sure trusser på køkkengulvet :tihi: Og så aflevere nøglen pænt tilbage bagefter!

Nå, men bortset fra det, så er jeg også sikker på, at dine katte nok skal komme super igennem et par flytninger. Ikke alle katte er så sarte, som man gør dem til. Selvfølgelig bliver nogle katte meget skræmte af flytninger, men modsat er vi jo også nogle, der tager vores katte med på ferier. Dine lyder til sagtens at kunne håndtere situationen, og de vil sikkert sagtens kunne genkende deres hjem - nå ja, omend det selvfølgelig lugter og ser lidt anderledes ud, når de kommer tilbage. Mine katte kan sagtens huske hus-indretningen hos min svigermekanik, selvom der går måneder imellem, at de er der.