Kattetunger

Måske lidt fjollet spørgsmål, men jeg har tænkt over dette.
Hvorfor bliver kattens tunge mere og mere ru med alderen.
For at starte med den yngste, så er Xenas tunge ru men ikke ret meget i forhold til Hans Ottos tunge. Lilli og Leopolds tunger er nærmest sådan midt imellem.
Jeg kan godt klare når de tre yngste slikker på mig, men når Otto begynder så er 3 til 4 slik nok, så gør det ondt.
Så udvikler katte mere og mere groft sandpapir med alderen, eller er det fordi Otto ikke har nogen tænder, hans tunge er mere ru en de andre missers.
Knus Elin

Kære Elin…
Vi har Karate Kai (Norsk skovkat)
Han er kun 3år.

Kai har alle sine tænder; men vi flygter, når han vil slikke på os.

Det gør direkte ondt. :græde:

Jeg tror faktisk du er inde på noget der med de manglende tænder.
At han har udviklet “hård hud” på tungen.
En eller anden måde skal han jo kompensere for de manglende tænder.

Jeg har i hvert fald ikke bemærket forskel på “ruheden” på mine kattes tunger, når kattene er voksne.

Her i huset er det Ebony (2 år) der har den skarpe tunge. :stuck_out_tongue: Den er nu ikke meget slem, men bestemt mere ru end de to andres.
Cæsar på 7 år, har tandproblemer, og det er vist kun hjørnetænderne der rigtigt duer til noget. Men hans tunge er faktisk ret blød.

Altså Nunuu og Charlies tunger er også blødere end Victoria som jo er den ældste :slight_smile:

Om kattes tunger

sakset fra http://www.birmavenner.dk/index.htm

Kattens tunge er et effektivt redskab
Naturen har udstyret katten med et genialt universalredskab til pelsplejen. Tungen, som er lang, smal og ru er skabt til at vaske, karte, børste og frisere og glatte på én gang. Tungen er besat med små benhårde raspende pigge, som peger bagud og ind i kattens mund. Det er et særdeles funktionelt design, når katten skal raspe kødet af et nedlagt bytte,

Det er fuldstændig som med svigermødres tunger, de bliver også skarpere
og skarpere med årene :muhaha:

[quote=Charlotte Oeh.;331619]Det er fuldstændig som med svigermødres tunger, de bliver også skarpere
og skarpere med årene :muhaha:[/quote]

Det håber jeg virkelig ikke, jeg er svigermor til 3, så må jeg jo være en skrækkelig svigermor:tihi::tihi:
Knus Elin

[quote=dkkorat;331615]Om kattes tunger

sakset fra http://www.birmavenner.dk/index.htm[/quote]

Kattens tunge er et effektivt redskab
Naturen har udstyret katten med et genialt universalredskab til pelsplejen. Tungen, som er lang, smal og ru er skabt til at vaske, karte, børste og frisere og glatte på én gang. Tungen er besat med små benhårde raspende pigge, som peger bagud og ind i kattens mund. Det er et særdeles funktionelt design, når katten skal raspe kødet af et nedlagt bytte,

Alt dettte ved jeg godt Camilla, men det er ruheden, der forandre sig til det mere grove med alderen.
Men måske det er fordi den gamle røde kun har en tand tilbage, hans tunge er så ru.
Knus Elin

[quote=Charlotte Oeh.;331619]Det er fuldstændig som med svigermødres tunger, de bliver også skarpere
og skarpere med årene :muhaha:[/quote]

Charlotte…har du svigermors skarpe tunge stående…:guitar::guitar:

Det har jeg aldrig tænkt over, men nu vil jeg da lige afprøve misserne :slight_smile: Måske jeg kunne smøre mig ind i makrelguf, så jeg kan få det testet i en fart:tihi:

Men den med de manglende tænder, kunne nemt være rigtig.

Jeg har aldrig hørt, at det ændrer sig med alderen.

Men jeg ved, at katten selv styrer, hvor meget den rejser “piggene”, så den dermed selv bestemmer, hvor ru tungen er.
Somme tider slikker de blidt - andre gange går de virkelig til den. Min killing på et halvt års tid kan slikke temmelig hårdt.

Så jeg hælder nok mere til, at de måske får lidt sværere ved at styre piggene, når de bliver ældre.

[quote=Vivi_Fletcher;331756]Jeg har aldrig hørt, at det ændrer sig med alderen.

Men jeg ved, at katten selv styrer, hvor meget den rejser “piggene”, så den dermed selv bestemmer, hvor ru tungen er.
Somme tider slikker de blidt - andre gange går de virkelig til den. Min killing på et halvt års tid kan slikke temmelig hårdt.

Så jeg hælder nok mere til, at de måske får lidt sværere ved at styre piggene, når de bliver ældre.[/quote]

Tak Vivi, det havde jeg slet ikke tænkt på, det er da en mulighed og sikkert det der ligger til grund for hans raspende tunge. Har lige fået en omgang vask af ham. Det gør sk… ondt, men han gør det jo ikke for at være ond.
Knus Elin

Jeg har :tihi::tihi:

Tænk de kan ikke gro hos mig, såååå måske der er noget om snakken:høhø:
Knus Elin

[quote=Leopolds mor;331882]Tænk de kan ikke gro hos mig, såååå måske der er noget om snakken:høhø:
Knus Elin[/quote]

Det er der sikkert :tihi: Jeg kan da spørge min datters kæreste, hvad han mener :høhø:

[quote=Vivi_Fletcher;331756]Jeg har aldrig hørt, at det ændrer sig med alderen.

Så jeg hælder nok mere til, at de måske får lidt sværere ved at styre piggene, når de bliver ældre.[/quote]

Det lyder klogt…:heya:

Det er præcis den erfaring, som vi har med Karate Kai + Cykelmyggen.
Kai er meget ihærdig med sit slikkeri, og Cykelmyggen tager direkte fat i min hånd og fastholder den.
Og Av…av…av…

Jeg ved, at det er kærlighed.
Men kærlighed kan godt gøre ondt. :fløjte:

Det kunne jeg godt forestille mig, for den vigtigste funktion for en kattetunge er at agere hårbørste.
Jo yngre en kat er, jo mere er det Mor, der står for friseringen, og jo mindre har man selv brug for at ordne pelsen.

NP